کد خبر: ۲۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰ 25 April 2015
معاون میراث فرهنگی استان مازندران گفت: امسال بازسازی و نوسازی بقعه شمس آل رسول این شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مسعود ایزدی در جلسه کمیته شورای برنامه‌ریزی شهرستان با اشاره به بقعه شمس آل رسول اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال بخش عمده اعتبارات میراق فرهنگی به بازسازی و نوسازی بقعه اختصاص یافته و هم‌اکنون با رایزنی‌های بکار رفته پیمانکار آن مشخص شده است.

وی با اعلام اینکه برای این پروژه بالغ بر 216 میلیون تومان اعتبار از سوی تملک داریی مصوب شده است، افزود: تاکنون برای این مکان 180 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

ایزدی با بیان اینکه کار اجرایی این بقعه در سال 93 بدلیل شرایط بد جوی انجام نشده است، تصریح کرد: امسال داربست‌های اطراف آن برداشته و گنبد آن مورد بازسازی و بهسازی و براساس طرح برنامه‌ریزی شده، انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه مشکل اساسی بقعه شمس آل رسول به تملک اراضی این آثار تاریخی برمی‌گردد، افزود: هم‌اکنون نیمی از این زمین‌ها مالک شخصی دارد که این فرد در خارج از کشور به سر می‌برد.

ایزدی بیان داشت: هم‌اکنون مشکل اعتبار برای خرید تملک آن بوده با توجه به اینکه اراضی این آثار به صورت ذوزنقه است که با بیش از 2 هزار مترمربع مساحت نصف آن به میراث فرهنگی تعلق دارد.

وی با اشاره به نام این بقعه افزود: این بقعه در برخی از کتاب‌ها با عنوان آتشکده می‌شناسند و آن به اشتباه اعتمادالدوله زمان ناصرالدین شاه بوده که این نام را به اشتباهی بر سر زبان‌ها انداخته و این عنوان نیز به صورت گردشی در دوره‌های مختلف چرخید تا به الان رسیده است، این بقعه در واقع شمس آل رسول است.

معاون میراث فرهنگی مازندران، دیگر پروژه‌های عمرانی در حوزه گردشگری را ساخت پنج سرویس بهداشتی در واحدهای پذیرایی بین راهی محور هراز بیان و عنوان کرد: تاکنون چهار سرویس بهداشتی واحد پذیرایی این محور از 20 مورد از مصوبات در استان تکمیل شده و یک مورد آن در گزنگ باقی مانده که بزودی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد:  با جذب اعتبارات استانی، اکنون 250 نفر از مجموعه صنایع دستی این شهرستان در حال آموزش هستند.

ایزدی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات این نهاد بازسازی خانه صحت بوده که یکی از آثار با ارزش این شهرستان حفظ شده و خانه نادری ییلاق گرنا آب‌گرم نیز در دستور کار قرار گرفت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار