قلم چیزی نیست جز جوشش و رویش اندیشه. اندیشه‌ای که در دفاع از حق و حقیقت تکوین گرفته و جنسش از جنس فطرت الهی است.
کد خبر: ۲۷۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ 07 August 2016
به گزارش تابناک قم، روزت خجسته باد ای فریاد زننده دردهای مانده در سکوت، ای چشم‌های بینا در برابر تاریکی‌ها، ای که قلم بر دست به نگاره درمی‌آوری آنچه را که پنهان است و جسورانه راهی می‌شوی بیکرانه‌ای را که پایانی ندارد.

اندیشه زیبای توست که قلم را به معنا می‌آورد، تو را طلایه‌دار آگاهی خوانده‌اند. طلایه‌دار جبهه روشنگری و این چه نیک واژه‌ای است برای تو. تو را خوف و باکی نیست، شجاعت و کیاست در متن وجود تو نمایان است و شعله‌های دانش از وجود تو نعره می‌کشد. جهان در مروارید چشم‌های تو، در نگاه و جست‌وجوی تو و آخر در قلم تو خلاصه می‌شود، قلمی که واو به واو آن رنگ واقعیت دارد و حقیقت چه تلخ باشد و چه شیرین بر زبان تو جاری و ساری می‌شود. من تورا می‌خوانم، تو را با این زبان می‌خوانم؛ هم قلم روزت مبارک...

اینکه ابتدایی‌ترین آیات نازل شده از سوی خداوند به پیامبر عظیم الشان اسلام پیرامون خواندن است نشان می‌دهد انسانیت انسان بخشی عمده ای از خود را در ارتباطات فکری و اذهانی به جلوه گذاشته است و نگاشتن و خواندن نیز در واقع مصدر خارجی این ارتباط است. آنچه که خداوند به شرافت قلم سوگند یاد می‌کند که «ن وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» به واقع به شرف انسانی سوگند یاد کرده است چراکه قلم بی ذهن و اندیشه انسان هیچ است. قلم چیزی نیست جز جوشش و رویش اندیشه. اندیشه‌ای که در دفاع از حق و حقیقت تکوین گرفته و جنسش از جنس فطرت الهی است.

قلم در دستان بسیاری از اقشار فرهیخته است. از دانشمندان تا مفسران دین، از مولفان تا هنرمندان و نگارگران که هرکدام برای هدف و مرتبتی قلم خود را بر صفحه سفید کاغذ دوران می‌دهند و نقشی از نقش زندگی را می‌نگارند.

اما قلم دیگری نیز هست؛ قلم خبرنگار! قلمی که کار ویژه‌اش دفاع از حقوق مردم و مطالبات مردم و بیان حقایق است. این قلم از جنس ابلاغ مبین است و هدفش رساندن پیام. به دنبال خبر می‌رود تا سره را از ناسره تشخیص دهد و برای مخاطب خویش عرضه کند تا راه از چاه مشخص شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی موحدی مدرس دانشگاه در حوزه رسانه در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه روزنامه نگاری را رکن چهارم از دموکراسی عنوان می‌کنند، ‌گفت:‌ در مکتب غربی مهم‌ترین هدف خبرنگار دفاع از حریم و آزادی‌های شخصی و بعضاً منفی عامه مردم در برابر دولت‌هاست درحالی که از منظر اسلامی رسانه جایگاهی بس عظیم‌تر و والاتر دارد.

وی با بیان اینکه در نگاه دینی قلم رسانه دارای یک بعد الهی است که هدفش اعتلای معنوی جامعه است، ‌گفت: رسانه اسلامی حد و مرز دارد، نه ظلم می‌کند و نه ظلم می‌پذیرد.

موحدی با تاکید بر اینکه رسانه اسلامی دارای فقه خاص به خود است، گفت: بر خلاف اصول روزنامه نگاری در غرب که آغشته به تهمت،‌ جست‌وجو و کنکاش در احوال خصوصی مردم، دروغ و ... است، رسانه اسلامی مقید و محصور در چارچوب اخلاق اسلامی است و اگر رسانه‌ای به این چارچوب‌ها پای‌بند نبود از منظر اسلام در راه باطل و نه حق قدم می‌گذارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رسانه اسلامی رسانه توأم با امید، مشکل‌گشایی از مردم و پاسخ‌گو کردن مسؤولان در برابر مردم است، ‌افزود: رسانه اسلامی از منظر فریضه امر به معروف و نهی از منکر دولت و مردم را مخاطب خویش قرار می‌دهد و همچون دیده بانی بیدار مانع از انحراف جامعه از ارزش‌های اصیل اسلامی و انسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه از همین منظر خبرنگار به عنوان رکن رکین اسلامی دارای ارزش و قداست است، گفت: بی راه نیست اگر ادعا کنیم خبرنگار هم‌چون مجاهدی در راه حق و خداست که عمرش را در پای ابلاغ مبین دین و حقانیت صرف کرده است.

امیر حسین قاضیان روزنامه نگار و کارشناس مسائل رسانه نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار در کشور ما سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرناست که در افغانستان به دست گروه‌های تروریستی به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه تا آخرین لحظات شهادت نیز این شهید بزرگوار در حال ارسال خبر بوده است، گفت: در دنیایی که رسانه‌های جریان استکباری نبض رسانه‌ها را در اختیار خویش گرفته‌اند، خبرنگاران همچون سربازان جبهه حق هستند که از مرزها و دژهای هویت اسلامی ایرانی دفاع می‌کند.

قاضیان با اشاره به اینکه رسانه در ایران پس از انقلاب اسلامی به سطح بسیار مطلوبی از خویش رسیده است،‌ گفت:‌ امروز ابتذال و انحراف پیش از انقلاب تبدیل به حرفه‌ای گری و اخلاق مداری در سطح رسانه شده است و اگرچه برخی انحرافات هنوز وجود دارد اما در کلیت داستان ما شاهد ظهور و بروز یک جبهه رسانه‌ای قوی در دفاع از ارزش‌های ناب اسلامی و انقلاب هستیم.

این کارشناس مسائل رسانه با تاکید بر اینکه رسانه انقلابی رسانه‌ای هوشیار، اخلاق‌مدار، عقلانیت محور و ضد استکباری است که به موقع و به جا عمل می‌کند،‌ گفت: رسانه‌های ما بر خلاف رسانه‌های برخی از کشورهای سکولار منطقه نسبت به حوادث و آرمان‌های نظام اسلامی بی‌تفاوت نیستند و این هوشیاری اهل رسانه حرمت انقلاب به سمت اهداف بلند خویش را تضمین می‌کند.

قاضیان با بیان اینکه رسانه در نظام مردم‌سالاری دینی رابط بین امام و امت است، ‌گفت: این مدل از جایگاه نه تنها چیزی از الگوی غربی رسانه کم ندارد، بلکه معتقدیم بسیاری از ابعاد و جوانبی که در مدل روزنامه نگاری غربی وجود ندارد در مدل رسانه اسلامی مبتنی بر فقه شیعی هست.

سعید ابطحی از روزنامه نگاران با سابقه عصر رسانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه امروز رسالت سنگینی بر دوش جامعه خبری کشور وجود دارد، ‌افزود‌:‌ به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ما درگیر یک جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم و ایشان صراحتاً عنوان کرده‌اند که ما در این جنگ شمشیر کشیده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز صرفاً دفاع از فرهنگ اسلامی ایرانی رسالت جامعه خبری ایران نیست، ‌ادامه داد: در شرایطی که رسانه‌های غربی مورد تأثیر نظام سرمایه‌داری قرار دارند و حقایق را کتمان و واقعیت‌ها را دگرگون می‌کنند این رسانه آزاد و مستقل ایرانی اسلامی است که باید از حقوق مستضعفین عالم در برابر جریان استکبار صیانت کند.

ابطحی با اشاره به اینکه اگر امروز رسانه‌هایی همچون پرس‌ تی‌وی، العالم و ... نبودند رسانه‌های غربی به طور کل مساله فلسطین را از عرصه خبری حذف می‌کردند،‌ گفت:‌ ما یک خودانتقادی جدی در این زمینه داریم، چرا که هنوز یک خبرگزاری بین‌المللی واقعی از سوی جامعه رسانه‌ای ایران تشکیل نشده است که بتواند با جریان رسانه‌ای غرب که کاملاً هدف‌مند برنامه‌ریزی شده مقابله و هم‌آوردی کند.

لذا در نهایت و به عنوان جمع بندی باید گفت قلم هویت خود را از ارزش‌های انسانی می‌گیرد. ارزش‌هایی که در دفاع از حقیقت شکل گرفته‌اند. رسانه نیز به عنوان مصدر بیرونی و عینی اندیشه و قلم وظیفه‌ای جز صیانت از حقانیت ندارد. رسانه اسلامی می‌تواند یک الگوی جامعه از رسانه‌ای آزاد و اخلاق مدار باشد که امید و پیشرفت را برای انسان‌ها رقم می زند. امروز رسانه ایرانی اسلامی صرفاً در محدوده جغرافیایی کشور محصور نیست، بلکه این رسانه دارای اهداف و رسالت‌های منطقه‌ای و بین المللی است. رسالتی که شهدایی مثل شهید صارمی، ‌شهید آوینی و ... بنیان‌گذار آن بودند و امروز این بار سنگین بر دوش خبرنگارانی از نسل سوم و چهارم انقلاب قرار گرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار