با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، برنامه ریزی، مدیریت و نظارت در کشور و نیز احیای آن در استان ها و استان یزد، ماموریت های این سازمان از سرگرفته شد و در واقع قطار فعالیت های مدیریتی و برنامه ریزی که مدتها از ریل خارج شده بود، روی ریل برگشت.
کد خبر: ۲۶۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸ 25 July 2016
ه گزارش تابناک یزد، 27خرداد سال 94 سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان یزد پس از گذشت حدود 8 سال از انحلال، احیا شد.
به مناسبت فعالیت های یک ساله سازمان مدیریت و برنامه ریزی در گفت و گویی با رئیس این سازمان فعالیت های این نهاد نظارتی مدیریتی بررسی شد.
حمیدرضا نصیری زاده  اولویت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد را حمایت از پژوهش های کاربردی، ساماندهی نیروی انسانی دستگاه های اجرایی، سازماندهی نظام آماری استان، واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش غیردولتی، تشکیل منظم جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه و شورای فنی استان و همچنین پیشبرد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی استان در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اعلام کرد.
وی افزود: اقدامات مهمی نظیر تدوین سند توسعه استان یزد دربرنامه ششم توسعه کشور، سند آمایش سرزمین استان و پیاده سازی ساترای تولیدی (سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش) هم اکنون در این سازمان در حال اجراست.
* تدوین سند توسعه استان یزد در برنامه ششم توسعه کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: برش استانی برنامه ششم توسعه کشور یکی از ابعاد مهم تدوین برنامه است که در دو سطح سند توسعه و برنامه عملیاتی تهیه خواهد شد.
نصیری زاده افزود: یکی از ویژگی های خاص تدوین سند توسعه استان که مبنای تهیه برنامه عملیاتی استان خواهد بود، ارتباط کامل با اسناد ملی توسعه بین بخشی و فرابخشی است که نقطه عطفی در فرآیند تهیه برنامه های توسعه استانی بشمار می رود.
وی اضافه کرد: استان یزد با فرصت ها، تهدیدات، نقاط ضعف و قوت قابل ملاحظه ای روبروست که لازم است در تدوین سند به این موارد توجه شود با گذشت دو برنامه 5 ساله چهارم و پنجم از زمان ابلاغ سند چشم انداز کشورمان، باید دید استان این مدت 10ساله را چگونه سپری کرده و چه افقی برای 10 سال باقیمانده تا سال 1404 پیش رو دارد.
به گفته وی، در روند تدوین سند توسعه استان، از اسناد توسعه ای بین بخشی و فرابخشی استان یزد که سال های قبل تهیه شده، و نیز از ظرفیت کار شناسی دستگاه های اجرایی استان بهره گیری می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تصریح کرد: این سند در قالب 6 محور تهیه گزارش عملکرد گذشته و تبیین وضع موجود (بررسی روند تحولات از ابتدای سند چشم انداز تاکنون) ، تهیه گزارش پیش بینی آینده، ظرفیت ها و چالشهای پیش رو، تدوین سند، برآورد کلی تامین وتجهیز منابع، اقدامات و عملیات اساسی در سطح استان و شهرستان و تعیین الزامات تحقق اهداف و سیاست ها در حال تدوین است.
* آغاز عملیات اجرایی پیاده سازی ساترای تولیدی
نصیری زاده نخستین گام در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان را بهنگام سازی اطلاعات پایه ای و چارچوبی واحدهای صنعتی در راستای راه اندازی و پیاده سازی ساترای تولیدی استان عنوان کرد.
وی اضافه کرد: در این طرح تمامی واحدهای تولیدی استان سرشماری می شوند و اطلاعاتی نظیر میزان فعالیت واحد (فعال بودن، نیمه فعال بودن و تعطیل بودن)، اطلاعات مکانی و... در قالب بانک های اطلاعاتی جمع آوری می شود.
وی با بیان اینکه با جمع آوری این اطلاعات و تشکیل لایه های اطلاعاتی و پیاده سازی لایه ها روی نقشه، زمینه راه اندازی ساترای تولیدی را فراهم می کند.
نصیری زاده ادامه داد: در این طرح علاوه بر جمع آوری اطلاعات کارگاه های صنعتی، واحدهای کشاورزی نظیر: واحدهای تولید گلخانه ای، مرغداری، گاوداری، آبزی پروری و پرورش طیور نیز انجام می شود.
این مسئول یادآور شد: ساترا، سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش است که می تواند در حوزه های مختلف: اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و تولیدی فعال شود که با فعال شدن آن امکان دسترسی به اطلاعات کامل واحدهای تولیدی که موقعیت مکانی دارند، فراهم می شود و با جمع بندی اطلاعات مربوطه می توان در جریان نحوه پراکندگی استقرار صنایع و میزان تولید و مصرف استان قرار گرفت و درخصوص نحوه پهنه بندی های استان، توسعه متوازن شهرستان ها براساس قابلیت هایشان و همچنین استقرار صنایع جدید تصمیم گیری کرد.
نصیری زاده تصریح کرد: این اقدام اساسی برای شناسایی توان تولید داخل استان و تنظیم سیاست های حمایتی از تولید، یکی از اقدامات مهم در پیاده سازی اهداف اقتصاد مقاومتی است.
* برگزاری منظم جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان
دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد در ادامه با بیان اینکه در این شورا در طول یک سال گذشته گذشته 12 جلسه با 53 مصوبه تشکیل شده است، اظهار کرد: شورای برنامه ریزی، شورای استانی متناظر هیات وزیران است که با اختیارات مهم، در حوزه برنامه ریزی و توسعه استان تشکیل می شود.
وی افزود: شورای برنامه ریزی استان در حوزه تدوین و تصویب اسناد و برنامه های توسعه 14 مصوبه، تصویب طرح های توسعه و عمران شهری و طرح های جامع تفصیلی چهار مصوبه، بودجه و اعتبارات 15 مصوبه، جذب پس اندازهای بخش غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی 2 مصوبه و تعامل با شورای هماهنگی و توسعه منطقه یک مصوبه داشته است.
* بررسی اولویت های پژوهشی سازمان در کمیته پژوهش سازمان
رئیس سازمان مدیریت استان در بخش دیگر درباره فعالیت های حوزه پژوهش هم گفت: در ماه های نخست احیای سازمان، کمیته پژوهش در سازمان تشکیل شد تا با تصمیم جمعی از استادان دانشگاه، پژوهش های کاربردی گزینش و مورد حمایت قرار گیرند.
نصیری زاده اضافه کرد: در سال گذشته، 280 عنوان طرح پژوهشی با فراخوان صورت گرفته، به این سازمان واصل و در 22 جلسه کمیته پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، این تعداد طرح از سوی 41 دستگاه اجرایی و 14 شرکت خصوصی به سازمان ارسال شده که از این تعداد طرح پژوهشی، 30 طرح اولویت دار شناخته شد و هم اکنون برای اجرای 16 طرح قرارداد بسته شده و 6 طرح نیز در مرحله تکمیل مدارک قرار دارد.
وی ارزش مجموع قراردادهای پژوهشی را حدود هشت میلیارد و 600 میلیون ریال اعلام کرد.
* واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش غیردولتی
یکی دیگر از فعالیت های مدنظر این سازمان در راستای تصویب دستورالعمل اجرایی ماده 27 قانون الحاق 2 در شورای اقتصاد و ابلاغ آن و واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش غیردولتی بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در این خصوص گفت: سازمان در این ارتباط با برگزاری نشست های متعدد با دستگاه های اجرایی نسبت به احصاء طرح های قابل واگذاری اقدام و به شد و در نهایت از میان طرح های عمرانی استان، 209 طرح به عنوان طرح هایی که قابلیت واگذاری به بخش غیردولتی را دارد، استخراج شد.
نصیری زاده اضافه کرد: در همین راستا لیست طرح ها در جلسه ای با حضور سرپرستان و مدیران بانک ها بررسی و درباره تضمین های مالی و تامین مالی طرح ها بحث و تبادل نظر شد.
وی یادآور شد: با توجه به نبود نقدینگی لازم در دولت به منظور تکمیل و پیشرفت فیزیکی این طرح ها، تاکید و اراده بر آن قرار گرفته تا این دستورالعمل اجرایی شود و بواسطه اجرای آن، دولت و مردم از آن منتفع شوند.
* تشکیل ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد
دبیر ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد در بخش دیگر این گفت و گو درباره فعالیت های این ستاد در استان گفت: دولت تدبیر و امید، پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در چارچوب ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری و به منظور بررسی، تصویب و راهبری برنامه های اقتصاد مقاومتی و نظارت بر عملیات اجرایی آنها، جلسات این ستاد را آغاز کرد.
نصیری زاده یادآور شد: شورای راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان یزد همزمان با ستاد ملی و با حضور 18 عضو دولتی و 12 عضو غیردولتی به ریاست استاندار و دبیری این سازمان تشکیل و در سالجاری 9 جلسه هدفمند و منظم داشته است.
وی درباره گزارش های ارائه شده استان در ستاد هم اظهار کرد: مهمترین برنامه های آب و برق استان در حوزه اقتصاد مقاومتی، گزارش مهمترین اقدامات انجام شده توسط دستگاه های اجرایی استان در سال94 ، گزارش اداره کل گمرک درباره برنامه ها و اقدامات انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد کارگروه های تخصصی ذیل ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان، بررسی وضعیت واگذاری طرح های نیمه تمام و چگونگی ادامه فرایند کار از مهمترین گزارش های امسال بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد همچنین از تشکیل کارگروه های تخصصی ذیل ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی و فعالیت های آنها خبر داد.
نصیری زاده از شناسایی و احصاء وضعیت واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد استان نیز خبرداد و افزود: شناسایی و احصاء وضعیت این واحدها از سوی ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان صورت گرفته که ارائه چهارچوب به دستگاه های چهارگانه (اداره کل صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) برای اعلام وضعیت در این راستا انجام شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار