کد خبر: ۲۶۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 24 July 2016


فرماندار ساوجبلاغ استان البرزاعلام کرد که 40 روستا و سه شهر در این شهرستان با بحران کم آبی مواجه شده اند.

ابوالقاسم پالیزگیر روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: ساکنان این روستاها و شهرها از مدت ها پیش با مشکل کم آبی پنجه نرم می کنند که یکی از اصلی ترین دلایل این بحران ساخت و ساز های غیرمجاز و به تبع آن حفاری چاه های غیرمجاز بوده است.

وی ادامه داد: در بسیاری ازروستاها تنش آبی وجود دارد و در برخی ساعات با بی آبی روبرو می شوند و بعضا در روستاهایی همچون زکی آباد، ایقربلاغ ، عرب آبادکوه ، قوهه، حسین آباد ، آران ، کهریزک و شهرجدید هشتگرد بحران آب وجود دارد.

وی گفت: باتوجه به بحران آب در نشست های ستاد حفاظت ازمنابع آب و دشت ممنوعه ، شورای تامین ، دستگاه های متولی و آبفای روستایی و شهری شهرستان ساوجبلاغ به شهرداران تاکید شده برداشت آب از ساعت 24 به بعد انجام شود و به هیچ وجه ازآب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نکنند.

پالیزگیر بیان داشت : با توجه به اینکه هنوز چارچوب خاصی برای پساب تصفیه خانه شهرجدید هشتگرد در نظر گرفته نشده شهرداران برای آبیاری فضای سبز خود ازاین پساب استفاده کنند.

وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با بحران آب قطع انشعاب های غیرمجاز و مسدود کردن

چاه های غیرمجاز است که طی آن در سال گذشته 400 حلقه ودر سال جاری بیش از 150 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و تعداد 245 دستگاه حفاری چاه های غیر مجاز هم توقیف و 18 معدن با انشعابات غیرمجاز نیز پلمپ شده است.

وی تصریح کرد: جمع آوری انشعاب های غیرمجاز با همکاری دهیاری، بخشداری و آبفای شهری و روستایی انجام شده و باتوجه به اینکه بخش عمده اتلاف آب از محل انشعابات غیرمجاز می باشد با خاطیان به شدت برخورد و به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

فرماندار ساوجبلاغ در خصوص مشکل آب روستای قاسم آباد گفت: بحران آب این روستا مرتفع شده و به رغم کمبود بودجه به صورت امانی یک حلقه چاه وارد مدار شده و یک چاه ذخیره دیگر نیز در این روستا در حال حفر است تا در صورت بروز مشکل برای چاه اصلی، چاه دوم وارد مدار شود.

وی گفت :تلاش می شود با توزیع اعتبار و ساماندهی بودجه مربوط به بخش آب در روستاهای پرجمعیت هیو، خور، لشکرآباد، کردان و قاسم آباد ساوجبلاغ چاه ذخیره آب برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شود.

پالیزگیر با اشاره به اینکه در شهر جدید هشتگرد 10 هزار واحد مسکونی مهر آماده تحویل وجود دارد افزود: سرعت افزایش جمعیت این منطقه متناسب با امکانات و زیرساخت های موجود نیست و این واحدها از نعمت آب ، برق و گاز محروم بوده که برق و گاز آنها قابل حل بوده اما اگر 30 درصد از این واحد ها دارای سکنه شوند آب در مسکن مهر جوابگوی جمعیت کنونی نخواهد بود و مشکلات عدیده ای بوجود خواهد آمد.

وی گفت: باتوجه به اینکه ساوجبلاغ جز دشت های ممنوعه کشور بوده و دیگر حفر چاه پاسخگوی افق جمعیتی شهرجدید نیست لذا از وزارت نیرو خواستاریم نسبت به تخصیص آب خط انتقال سد طالقان به این شهر اهتمام ورزیده و اقدام نمایند تا بحران آب این منطقه مرتفع شود.

وی در ارتباط با قطعی های مداوم آب در چند روز اخیر برخی از نقاط شهر جدید هشتگرد اظهار داشت: این مشکل علاوه بربحران آب و سوختن پمپ آب به سهل انگاری یک چوپان برمی گردد که ظاهرا برای آب دادن به حیوانات خود لوله انتقال آب راشکسته و این امر باعث شد اداره آبفا به ناچار برای جلوگیری از آلودگی های موجود ، آب سه مخزن را تخلیه و دوباره آبگیری نماید که این پروسه نیاز به زمان داشت و مجبور به جیره بندی در برخی مناطق شده تا آب دوباره با مدار بازگردد.

وی مسأله فرهنگ سازی را امری مهم برشمرد و گفت: باید همه در این مسیر دست به دست هم بدهیم تا جامعه کمبود و بحران آب را احساس کند و به آن آگاه شود.

پالیزگیر در پایان با تاکید بر اینکه همه مردم برای مقابله با بحران آب و صرفه جویی درمصرف آن باید

ورود کنند، افزود: این مسائله باید به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

شهرستان ساوجبلاغ با 250 هزار نفر جمعیت در غرب کرج مرکز استان البرز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار