کد خبر: ۲۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 22 April 2015
مدیرکل بهزیستی مازندران از اجرای طرح بشیر با هدف کاهش آمار طلاق در استان از شهریور ماه امسال خبر داد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید آرام روز  در گفت و گو با خبرنگاران افزود : با اجرای این طرح تمامی پرونده های طلاق پیش از بررسی در دادگاه به مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی بهزیستی ارجاع می شود.

وی ترویج و اهمیت توجه به سلامت روحی و روانی و خجالت نکشیدن افراد جامعه برای مراجعه به مراکز روانشناسی و مددکاری اجتماعی را از جمله اهداف اجرای طرح بشیر برشمرد و ادامه داد : نیاز است رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی مردم را با اهمیت مشاوره گرفتن از روانشاسان و کمک گرفتن از مددکاران اجتماعی برای جلوگیری از دامن گستر شدن آسیب های اجتماعی آگاه کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران ریشه بخشی از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق را در نداشتن مهارت های زندگی دانست و گفت : با اجرای طرح بشیر

هر گونه مشکلات و آسیب های اجتماعی خانواده در مراکز مشاوره ای بهزیستی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد.

وی افزود : به نظر می رسد اگر مردم به این طرح توجه و با آن همکاری کنند ، بسیاری از آسیب های اجتماعی که از خانواده شروع می شود ، حل و فصل شود.

آرام از پرداخت یارانه دولتی برای انجام مشاوره های روانشانسی پرونده هایی که به مراکز مشاوره ای بهزیستی ارجاع داده می شود خبر داد و گفت: این طرح با تفاهم نامه ای که با دستگاه قضایی منعقد شده است اجرا می شود.

وی با بیان اینکه روابط و ارتباطات بین مردم در جامعه کم رنگ شده است ، افزود : این در حالی است که سلامت اجتماعی روحی روانی افراد جامعه از پایه های حفاظتی نظام است.

او با تاکید بر این نکته که نشاط و شادابی جامعه با سلامت روحی ، روانی و اجتماعی افراد گسترش می یابد، تصریح کرد: برای گرفتن شیوه های سالم زندگی به آموزش و مهارت نیاز داریم و اگر آسیب های اجتماعی در مازندران روز به روز در حال گسترش است به خاطر بلد نبودن مردم در اجرای شیوه و مهارت زندگی است.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه برای حل مشکلات آسیب های اجتماعی استان 40 مرکز مشاوره ای و مددکاری اجتماعی در تمامی نقاط استان فعال شده است، اظهار داشت: مردم برای گرفتن این خدمات نباید خجالت بکشند.

وی بر لزوم ارائه خدمات کیفی برای گسترش سلامت اجتماعی جامعه تاکید کرد و گفت : مردم به خدمات اجتماعی روانشناسی و مددکاری اجتماعی اعتماد کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین به برخی از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق در استان اشاره کرد و گفت : پارسال هفت هزار و 29 پرونده طلاق از دادگستری استان به 15مرکز مشاوره ای ارجاع داده شد که 74درصد آنها مربوط به طلاق توافقی بود.

وی افزود : بررسی ها و مطالعات این پرونده های طلاق نشان می دهد در نیمی از آنها زوجین بیش از پنج سال با هم زندگی مشترک داشتند.

او ادامه داد : همچنین در 20 درصد این پرونده ها سابقه زندگی مشترک یک تا سه سال بود و در 15درصد نیز زوجین در مرحله نامزدی درخواست طلاق داشتند.

آرام اظهار داشت : 40 درصد زنان پرونده های طلاق سال گذشته در مازندران زیر 20 سال و 50 درصد نیز بین 20 تا 30 سال سن داشتند.

وی افزود : 72درصد مردان در پرونده های طلاق سال گذشته استان هم 20 تا 30 سال سن داشتند.

او ادامه داد : بررسی ها نشان می دهد که 10 درصد ازدواج زنان در پرونده های طلاق استان مازندران اجباری و 90 درصد اختیاری بوده است.

مدیر کل بهزیستی مازندران گفت : همچنین ازدواج چهار درصد از مردانی که پارسال درخواست طلاق داشتند اجباری و 96 درصد اختیاری بود.

وی با بیان اینکه 25 درصد خانواده زنان و 19درصد خانواده مردانی که پارسال درخواست طلاق داشتند با ازدواج فزندانشان مخالف بودند ، تصریح کرد: 55درصد مراجعه کنندگان طلاق در سال گذشته هم قبل از ازدواج سابقه آشنایی داشتند.

مدیر کل بهزیستی مازندران گفت : از مجموع پرونده های طلاق مازندران که به مراکز مشاوره ای بهزیستی استان ارجاع داده شده است، 800پرونده برابر با 15 درصد منجر به سازش شد.

آرام برگزاری دوره های آموزشی مشاوره ژنتیکی ، دوره پیش دبستانی ، پیش از ازدواج ، دوره نامزدی و پس از ازدواج را از دیگر ماموریت های بهزیستی در ترویج مهارت های زندگی عنوان کرد و اظهار داشت : خط تلفن 123 اورژانس و مشاوره اجتماعی بهزیستی نیز در تمامی شهرستان های مازندران فعال است.

وی افزود : دولت با تمامی مشکلات و کمبودهایی که درحوزه تخصیص اعتبارات داشته است، بودجه استانی بهزیستی مازندران را از چهارهزارو 500میلیارد ریال سال 92 به 18میلیارد ریال رسانده است.

مدیر کل بهزیستی مازندران به وجود 750 معلول ضایع نخاعی در استان اشاره کرد و گفت : تمامی این افراد حق پرستاری ماهانه دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه پروژه ساخت دو هزارو 700واحد مسکونی برای تمامی مددجویان متقاضی مسکن تحت پوشش بهزیستی استان مازندران آغاز شده است، ادامه داد: 180 میلیون ریال از هزینه ساحت هر واحد مسکونی به صورت بلاعوض تامین می شود که 20 میلیون ریال آن را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، 100میلیون ریال را بنیاد مستضعفان و 60 میلیون ریال را بهزیستی تامین می کند.

مدیر کل بهزیستی مازندران گفت :هم چنین برای ساخت هر واحد مسکونی 150میلیون ریال نیز وام با بهره کم تخصیص می یابد.

مازندران سه میلیون و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار