رئیس سازمان امور عشایری کشور:
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: 25 درصد تولید گوشت قرمز و 28 درصد تولید دام سبک و 35 درصد صنایع دستی کشور را عشایر تولید می‌کنند.
کد خبر: ۲۶۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰ 16 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، کرمعلی قندالی ظهر امروز در نشست شورای عشایری هرمزگان اظهار کرد: سیاست سازمان عشایر کشور ارائه خدمات مستمر به کوچندگان است و دولت یازدهم در این زمینه عزم جدی خود را به خوبی نشان داده است.
 
وی با بیان این که سرریز جمعیت عشایری کشور می‌بایست مدیریت شود، افزود: گاهی شرایط اقتصادی و منطقه‌ای موجب کاهش قدرت کوچ در میان عشایر شده و گاهی نیز عشایر متناسب با شرایط و وضعیت محیط زیست و کیفیت مراتع تناسبی در این زمینه ایجاد می‌کنند که نشانه هوشمندی این جامعه نسبت به شرایط پیرامونی‌شان است.
 
رئیس سازمان امور عشایری کشور ادامه داد: شاهد تغییر سیستم معیشتی عشایر از نظام مطلق دامداری به سمت و سوی نظام دامداری و زراعت هستیم که باید در این زمینه به عشایر به عنوان یک ظرفیت بزرگ اقتصادی در کشور کمک کرد.
 
قندالی در ادامه با اشاره به اجرای سرشماری عشایر کشور بر اساس استاندارد هر 10 سال یکبار، خاطرنشان کرد: آمارگیری در خصوص تعداد عشایر دارای فرآیند مشخص و مدونی است که ییلاق صورت می‌پذیرد اما در عین حال جمعیت قشلاق نیز در آن لحاظ می‌شود تا داده‌های آماری مشخصی را در اختیار داشته باشیم.
 
وی اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در طول سال‌های اخیر انجام شده اجرای چتر حمایت بیمه‌ای برای 55 هزار خانوار نفر از عشایر کشورمان است که البته تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله دارد.
 
رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: آبرسانی به محل‌های استقرار عشایر در نقاط قشلاق، ییلاق و میان‌بند اهمیت بسیار فراوانی دارد و از استانداری هرمزگان تقاضا داریم تا نسبت به این موضوع توجه هر چه بیشتری داشته باشند و به‌خصوص در زمینه آب‌رسانی سیار اعتبارات ویژه‌ای را به عشایر دو منطقه حاجی‌آباد و رودان اختصاص دهند.
 
قندالی در ادامه گفت: جامعه عشایر کشورمان عهده‌دار تولید 25 درصد گوشت قرمز، 28 درصد دام سبک کشور و 35 درصد صنایع دستی هستند و در حدود 59 درصد عرصه کشور به عنوان قلمرو تردد می‌کنند و یک ظرفیت عظیم اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشورمان هستند.
 
وی نرخ بیکاری در جامعه عشایری کمتر از 4 درصد عنوان و اضافه کرد: عشایر یک جامعه مستقل و فرابخشی به‌شمار می‌روند که باید نیازهای آنان به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد چرا که یک جمعیت مستقل تولید محور است که بخش وسیعی از نیازهای خود را خودش تامین می‌کند.
 
رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به ظرفیت بالای اعتماد اجتماعی در میان جامعه عشایری کشورمان اظهار کرد: کل جامعه عشایری کشور حتی یک درصد دیون به بانک‌ها ندارند و در شرایطی که کمترین خدمات را دریافت می‌کنند اما بیش از 10 هزار شهید را به انقلاب اسلامی هدیه کرده‌‌اند.
 
قندالی از مجموعه مدیران استان هرمزگان خواست تا به طور ویژه به موضوع عشایر نگاه کنند و هرکاری که در حوزه تحت مدیریت‌شان می‌توانند برای عشایر استان انجام دهند.
 
اولین نشست شورای عشایری هرمزگان ظهر امروز با حضور استاندار هرمزگان، رئیس سازمان عشایری کشور و معاونین استاندار و مدیران مرتبط با این بخش در استانداری هرمزگان برگزار شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار