آئین سنتی پهلوانی جشن گلریزان شب گذشته به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در باغ موزه قصر پایتخت برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 05 July 2016
مراسم سنتی گلریزان تجلی گاه آیین فتوت و جوانمردی در تاریخ پهلوانان ایرانی، شب گذشته به نیت اجرای دستور الهی احسان و انفاق با حضور جمعی از مقامات استانی و ورزش کاران باستانی به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران در گود زورخانه باغ موزه قصر برگزار شد.
محسن ولیئی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: روح فتوت و جوانمردی، انفاق و احسان از قدیم الایام نزد پهلوانان ایرانی در محافل همچون زورخانه تجلی گاه ویژه ای را داشته است.
وی افزود: جمعی از باستانی کاران باغ موزه قصر به رسم این آیین سنتی پهلوانی بانی امر خیر شدند تا برای کمک به بیماران خاص و سخت علاج مراسم گلریزان را در این مکان برگزار کنیم.
ولیئی گفت: به همین منظور این آیین سنتی مذهبی که با شب 28 ماه مبارک رمضان مصادف شده با حضور جمعی از مقامات استانی و ورزشکاران تدارک یافت و مبلغ قابل توجهی نیز به حکم انفاق و احسان برای بیماران خاص و سخت علاج نیازمند جمع آوری شد.
وی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این مراسم جمع آوری کمک های مردمی نبود افزود: برگزاری چنین مراسمی موجب تقویت روحیه پهلوانی به نیت دستگیری از نیازمندان و احیای فرهنگ پسندیده انفاق و احسان در نزد شهروندان است.
ولئیی افزود: در برگزاری این مراسم که به صورت نمادین در این مکان اجرا شد و اصحاب رسانه، شبکه پنج و رادیو ورزش نیز با پوشش خبری توانستند در مسیر احیای روحیه فتوت و جوانمردی و فرهنگ سازی این آئین سنتی به دیگر نقاط کشور اطلاع رسانی مناسبی را داشته باشند.
آیین گلریزان که تا پاسی از نیمه شب در محل گود زورخانه باغ موزه قصر برگزار شد، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران، عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران، عزت الله خان محمدی فرماندار شمیرانات، سعید طلوعی شهردار منطقه هفت تهران و جمعی از باستانی کاران و علاقمندان به ورزش زورخانه ای حضور داشتند. 
جشن گلریان یک سنت دیرینه پهلوانی‌ است که به صورت فراگیر در زورخانه ها با اجتماع اهالی محل به نیت انفاق و احسان و کمک به نیازمندان برگزار می شد در این مراسم هرکس در حد توان خود مبلغی را در ظرف های مخصوصی که ویژه این کار بوده، می ریختند و به صورت پنهان به افراد نیازمند پرداخت می کردند و در پایان مراسم بر سر اهالی محل و افراد نیکوکار گل به رسم گلریزان ریخته می شد.
کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران به عنوان یک تشکل مردم نهاد که مشارکت مردمی در آن حرف اول را می‌زند همه ساله در ماه مبارک رمضان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در مسیر احیای فرهنگ فتوت و جوانمردی این مراسم را برگزار می کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار