60 درصد شهربازی های استان اصفهان استاندارد است
تابناک: 40 درصد شهربازی ها در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز هستند، تعدادی نیز اخطار دریافت کرده یا دستگاه های بازی آنها پلمب شده است. از ابتدای سال جاری هم 40 تا 50 مورد وسیله بازی در شهربازی ها پلمب شده است.
کد خبر: ۲۵۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 04 July 2016
تابناک اصفهان: مریم اسماعیلیان، کارشناس امور استاندارد تجهیزات تفریحی اداره کل استاندارد استان اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا گفت: در حال حاضر 60 درصد شهربازی های استان از این اداره مجوز استاندارد دریافت کرده اند. وی با اشاره به اینکه تمدید مجوزها باید به صورت منظم و سالیانه انجام شود، اظهار داشت: 40 درصد دیگر در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز هستند، تعدادی نیز اخطار دریافت کرده یا دستگاه های بازی آنها پلمب شده است. اسماعیلیان ادامه داد: از ابتدای سال جاری 40 تا 50 مورد وسیله بازی در شهربازی ها پلمب شده است.

 82 شهربازی
با  آغاز  فصل بهار  و گرم تر شدن هوا، کم کم خانواده ها شهربازی ها را برای گذران اوقات فراغت خود و  فرزندان انتخاب می کنند. برخی شهربازی های کشور البته در سال های اخیر باعث بروز حوادث و  اتفاقات ناگواری به سبب غیر استاندارد و فرسوده بودن برای افراد شده اند و متاسفانه در برخی موارد نیز به فوت یا جراحت شدید مشتریان نیز منجر شده است؛ هر چند بنا به گفته مریم اسماعیلیان، کارشناس امور استاندارد تجهیزات تفریحی اداره کل استاندارد استان، اصفهان از حیث حوادث تفریحی در شهربازی ها به نوعی جزء  استان های بی حادثه در سال های اخیر بوده است. در این بین وجود بیش از هزار و 250 دستگاه و وسیله بازی و  تفریح در قالب 82 شهربازی اهمیت هر چه بیشتر  و  بهتر رسیدگی به وضعیت استاندارد  و ایمنی تجهیزات تفریحی استان اصفهان بیش از پیش می کند. کارشناس امور استاندارد اداره کل استاندارد استان اصفهان گفت: با توجه به آخرین بازرسی ها حدود 60 درصد از این شهربازی ها دارای مجوز معتبر  از  اداره کل استاندارد هستند.   وی به آغاز تدوین استاندارهای شهر بازی ها از سال 1373 در کشور خبر داد  و گفت:  از سال 1388 به بعد شهربازی ها مشمول استاندارد  اجباری شده اند و در حال حاضر  بر ای ایمنی کودکان پنج استاندارد در قالب شش شاخه تدوین شده است. اسماعیلیان ادامه داد: این استانداردها شامل استاندارد اجباری ایمنی اسباب بازی ها، استاندارد تشویقی تجهیزات نگهداری کودکان، زمین بازی، طراحی و ساخت تجهیزات سازه ای، تجهیزات بادی درپارک های بادی و سرسره های آبی است. وی افزود: استاندارد های زمین های بازی در همه مهدهای کودک اجباری و استانداردهای خدمات دهی به کودکان در این مراکز  نیز  تشویقی تعریف شده است.

 

      نقش شهرداری ها
کارشناس امور  استاندارد  تجهیزات تفریحی افزود:  فواصل بین دستگاه ها، حصارها، زنجیرهای تاب، اتصالات برقی، کمربندهای ایمنی، جوشکاری، خستگی فلزات،  سیم بکسل و همه اتصالات مانند پیچ و مهره ها و در سازه های بادی، استحکام پلاستیک و ارتفاع سازه  از دیگر موارد بازرسی در شهربازی هاست.  وی به اجباری شدن استاندارد کابل راه هاشامل تله کابین ها و تله سیژها  از سال 93 اشاره کرد و گفت:  20 استاندارد مختلف را شامل می شود که باید تمام اینها بررسی شود. تعامل و اطلاع رسانی شهرداری ها در همه مراحل راه اندازی شهربازی ها به کاهش حوادث احتمالی کمک می کند.اسماعیلیان ضمن تاکید بر این نکته اظهار داشت: از همان شروع طرح از فنداسیون و حتی قبل از آن در تعیین مکان استقرار شهربازی ها شهرداری باید درخواست بهره بردار را به استاندارد اعلام کند؛ چرا که مکان استقرار نیز جزء استانداردهاست. وی ضمن تاکید بر  اینکه بازرسان استاندارد از شهربازی ها بازدید و  نسبت به پلمب وسایل فاقد مجوز  اقدام می کنند،  افزود: شهرداری ها به دلیل اینکه از  راه اندازی شهربازی ها در حوزه خود اطلاع دارند، باید در صورت افتتاح یا وجود چنین مراکزی سازمان استاندارد را مطلع کنند تا  تمامی شهربازی ها  بررسی شوند.  فرسودگی تدریجی دستگاه ها و تجهیزات شهربازی ها نکته دیگری بود که اسماعیلیان در ادامه به آن اشاره کرد. وی افزود: دستگاه ها با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد و باران و پايين بودن كيفيت، دچار آسيب ديدگی هایی مانند ترک خوردگی فايبر گلاس ها، خوردگی فلز  و شكستگی نقاط فلزی جوش خورده می شوند که می تواند برای كودكان و خانواده ها خطر آفرین باشد.  اسماعیلیان ادامه داد: شهربازی ها باید تجهیزات خود را به اداره استاندارد معرفی کنند. این تجهیزات در سامانه استاندارد ثبت می شود و  بهره بردار شهربازی نیز بایستی قرارداد خود را به استاندارد تحویل دهد. از  پنج شرکت بازرسی خصوصی کشور که صلاحیت آنها  توسط سازمان ملی استاندارد تایید شده است، دو نمایندگی در استان کار رسیدگی به استاندارد وسایل را پیگیری می کنند.

      پلمب وسایل غیراستاندارد
وی به افزایش و تشدید بازرسی ها از شهربازی های استان  همزمان با گرم شدن هوا خبر داد و افزود: از اواخر اردیبهشت ماه این بازرسی ها به ویژه برای بررسی پارک های آبی بیشتر شده است.  اسماعیلیان در پاسخ به این سوال که شهروندان چگونه می توانند از ایمنی و استاندارد وسایل و شهربازی ها اطمینان خاطر  پیدا کنند نیز  اظهار داشت: بر اساس قانون، شهربازی ها ملزم به نصب تاییدیه استاندارد  در کنار وسایل مورد تایید هستند. وسایلی هم که تایید استاندارد نداشته باشند پلمب هستند و شهربازی ها تا زمان دریافت مجوز اجازه استفاده از دستگاه را ندارند. کارشناس اداره استاندارد تاکید کرد: اگر برخی از  تجهیزات شهربازی فاقد استانداردهای لازم نباشد، شهربازی به طور کامل پلمب نمی شود، بلکه صرفا همان وسایل تا رفع نواقص و دریافت مجوز، پلمب می شود. وی با اشاره به اینکه بازرسی از شهربازی ها روند طولانی و دقیق دارد، افزود: در این بازرسی ها مواردی همچون تجهیزات هیدرولیک، مدارک و  مستندات مورد نیاز، امکانات آتش نشانی و برقی بازبینی و بررسی می شود.
حسین اسدی. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :