نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل پیرامون شرکت پدیده، گفت: قضیه این شرکت بسیار پیچیده است و کارهای خوبی در این حوزه انجام شده از جمله اینکه قیمت‌گذاری سهام پدیده تقریباً نهایی شده و منتظر مراحل نهایی اعلام عمومی آن هستیم.
کد خبر: ۲۵۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 30 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی در اولین نشست مطالبه‌گری با حضور اصحاب رسانه با عنوان «میز پاسخگویی» که با موضوع اقتصاد مقاومتی در تالار شهر برگزار شد، به فعالیت خود در کمیسیون اقتصادی مجلس نهم و دهم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قبل از ورود به مجلس اقتصاد کشور را آسیب‌شناسی کرده و به مشکلات اقتصادی کشور کاملاً واقفم، می‌دانم که علی رغم تلاش بسیار مسوولان و وجود نیروی انسانی تحصیلکرده باانگیزه و بازار گسترده درون و بیرون از کشور گره‌های اقتصادی هنوز باز نشده است.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی اولویت اول قانونگذاری در کشور است، افزود: اگر نظام بانکی اصلاح نشود هم عملیات بانکی با شرع مقدس منافات دارد و هم تلاش‌هایمان برای دستیابی به اقتضائات یک اقتصاد مدرن کم اثر خواهد بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با تاکید بر اینکه قانون بانکداری برای ارائه به هیات رئیسه مجلس آماده است، گفت: دومین مساله ای که در مجلس دهم پیگیری خواهم کرد، مساله سهام عدالت است که بناست دولت لایحه‌ای برای آن به مجلس ارائه کند؛ چراکه مساله هدفمندی یارانه‌ها و سهام عدالت اگر به‌درستی مدیریت نشوند، می‌توانند بالقوه چالش آفرین باشند.

واردات قاچاق از مبادی رسمی کشور صورت می‌گیرد

حسین زاده بحرینی درباره برنامه مجلس در خصوص مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: در مجلس نهم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی مصوب شد که البته ایراداتی داشت و با همکاری کمیسیون قضایی برطرف شد و قانونی که الان داریم قانون خوبی است اما متاسفانه آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون هنوز به تصویب دولت نرسیده است.

وی با بیان اینکه مجلس وظیفه تقنینی خودش را در موارد اجرایی که نیاز به تخصص و اطلاعات دقیق‌تری دارد به دولت واگذار می‌کند تا آیین‌نامه بنویسد،‌ تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در یک خلاء به سر می‌بریم که مسبب آن مجلس نیست چون قانون‌گذاری انجام شده اما آیین‌نامه‌های مربوطه هنوز مصوب نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه ورود کالای قاچاق یک منطقی دارد، گفت: هر فردی که کالا وارد کشور می‌کند هم می‌تواند کالا را از مبادی رسمی به صورت شناسنامه‌دار و از طریق گمرک وارد کند، هم کالا را از مبادی غیررسمی یا به‌اصطلاح قاچاق وارد کند که انواعی دارد؛‌ متاسفانه بخشی از واردات قاچاق در کشور ما از مبادی رسمی صورت می‌گیرد و از درون گمرکات عبور کرده و وارد کشور می‌شود.

حسین‌زاده بحرینی با اشاره به اقدامات مثبت اخیر دولت در مکانیزه کردن گمرکات و کوتاه کردن دست ناظر گمرکات از محموله‌ها ابراز امیدواری کرد: با اعمال این سیستم ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی به حداقل برسد.

وی منطقی کردن تعرفه‌ها را ضروری دانست و تاکید کرد: با تغییر مدل تعرفه گذاری و منطقی کردن تعرفه‌ها حداقل استانداردهای کالاهای وارداتی به‌ویژه در حوزه مواد غذایی اعمال می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عده‌ای در مجلس قبل اصرار داشتند با وضع تعرفه اضافی بر واردات کالاها، درآمد آن را برای تشویق صادرات استفاده کنند؛ بنده معتقدم این شیوه کاملاً غلط است زیرا جذابیت قاچاق را به شدت افزایش می‌دهد.

طیب نیا عمیقاً به اقتصاد مقاومتی معتقد است

حسین زاده بحرینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولتمردان کنونی می‌توانند زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشند، گفت: در غالب حوزه‌ها با معضل مجریانی که نتوانستند خود را در بعد نظری با مسیر انقلاب همراه کنند، مواجهیم اما در حوزه اقتصاد و فرهنگ این مساله کاملاً جدی است.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور در حوزه اقتصاد متخصصانی را تربیت‌کرده است که ذهنشان درگیر آموزه‌ها و مدل غیردینی است، افزود: البته این مساله به معنای یاس و ناامیدی نیست چراکه این افراد در بستر نظام و جمهوری اسلامی رشد کرده‌اند و اگر بناست اقتصاد مقاومتی محقق شود مشکل ما افراد نیستند بلکه سیستم غلطی است که طراحی‌شده و سالهاست اجرا می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تحقق اقتصاد مقاومتی را به اصلاح سیستمهای عملیاتی از جمله مالی و مالیاتی منوط دانست و گفت: شخص آقای طیب نیا انسان متدینی است که عمیقاً به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی معتقد است؛ نباید اینگونه القا کنیم که بدنه وزارت اقتصاد به اقتصاد لیبرال فکر می‌کنند؛‌ اشکال این است که آدم‌های با تفکر انقلابی هم در این سیستم هضم می‌شوند.

حسین زاده بحرینی وظیفه نمایندگان مجلس را اصلاح نظام موجود دانست و تاکید کرد: باید سیستم بانکداری، نظام مالیاتی و ارزش‌افزوده اصلاح شود تا حداقل مقدمات اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

حکومت با هدایت بخش خصوصی در اقتصاد باید اقتصاد را مردمی کند

وی در تبیین بند یک سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه حضرت آقا در تفسیر اصل 44 قانون اساسی یک تحول نظری در اقتصاد کشور به وجود آوردند، گفت: اینکه مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بند اول را به مردمی شدن اقتصاد اختصاص می‌دهند به این معناست که تاکنون از ظرفیت مورد نظر استفاده‌نشده است؛‌ در حالی که هیچ کشوری با اقتصاد دولتی موفق نشده و وظیفه دولت تصدی‌گری نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه حاکمیت هدایت مردم در امر اقتصاد است، به ذکر مثالی در خصوص هدایت بخش خصوصی توسط قانون پرداخت و افزود: در مجلس مطرح‌شده بود که توریسم بهترین جایگزین اقتصاد نفتی است، تا آژانس‌های مسافرتی شامل 50 درصد تخفیف مالیاتی شوند؛ با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم کمتر از 100 آژانس مسافرتی توریست به ایران وارد می‌کنند و سایر آژانس‌ها توریست‌های ایرانی را به خارج اعزام می‌کنند.

حسین زاده بحرینی با تاکید بر اینکه کدام حکومت عاقلی جوان خود را با توجه به آسیب‌های فرهنگی موجود با تخفیف مالیاتی به خارج از کشور اعزام می‌کند، گفت: بندی در قانون در مجلس تصویب کردیم که آژانس‌های مسافرتی که توریست به داخل می‌آورند شامل 100 درصد تخفیف مالیاتی شوند و تنها در سه استثناء اعزام مسافر به عربستان، عراق و سوریه برای سفر زیارتی از تخفیف 100 درصدی برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه در نظر داریم به افراد و شرکتهایی که زائر به کشور وارد می‌کنند نیز سوبسید بدهیم، تصریح کرد: باید با تصویب قوانین و ریل‌گذاری صحیح به بخش خصوصی جهت دهیم و آن را هدایت کنیم؛ متاسفانه تاکنون به بخش خصوصی کم اعتماد کردیم و آنجا که اعتماد کردیم قوانین خوبی وضع نکردیم.

قیمت‌گذاری سهام پدیده به‌زودی نهایی می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر خدمات محور بودن اقتصاد مشهد و نظارت بر دستگاه‌های شهری گفت: اقتصاد مشهد به این علت که شهر زیارتی هستیم و پتانسیل گردشگری داریم اقتصاد خدمات محور است اما چالش جدی که با آن مواجهیم این است که مشکلات شرکت پدیده سبب شد با کاهش استقبال سرمایه‌گذاران در حوزه خدمات مواجه شویم.

حسین زاده بحرینی گریزی به مسائل پیرامون شرکت پدیده زد و افزود: قضیه این شرکت بسیار پیچیده است و کارهای خوبی در این حوزه انجام شده از جمله اینکه قیمت‌گذاری سهام پدیده تقریباً نهایی شده و منتظر مراحل نهایی اعلام عمومی آن هستیم.

وی با اشاره به تعهدی که از سهامداران پدیده گرفته شده بود مبنی بر اینکه ارزش سهام در بالاترین مقدار خود باقی بماند، گفت: خوشبختانه این تضمین محقق شده و هیات مدیره جدید هم در این راستا حرکت می‌کند و سهامداران خرد هم بالاترین قیمت سهام را خواهند داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین از ایجاد اتاق پایاپای مبادله سهام شرکت پدیده خبر داد و تصریح کرد: پس از انجام تمهیدات قانونی و حقوقی سهامداران می‌توانند در این اتاق نسبت به خریدوفروش سهام شرکت پدیده اقدام کنند.

حسین زاده بحرینی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس بر عملکرد مسوولان شهری نظارت دارند یا خیر، گفت: نظارت بر فعالیت مدیران شهری از مسیر تعامل نمایندگان با اعضای شورای شهر و شهرداری حاصل می‌شود و هرچند طبق قانون شورای شهر باید بر شهرداری نظارت کند، نمایندگان هم در حیطه اختیارات خود بر پارلمان شهری و خدمات‌رسانی نظارت می‌کنند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار