قـرار اسـت رئيـس جمهور روحاني در هفته جاري به اصفهان سفر كرده و طي آن در ميدان امام(ره) با مردم اصفهان ديدار و سخنراني كند. اين نهايت چيزي است كه از اين سفر به رسانه ها راه پيدا كرده و از چند و چون ديـگــر ايــن سـفــر خـبــري در دســت نـيسـت.
کد خبر: ۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱ 03 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از روزنامه نصف جهان، در نهـايـت نمايندگان مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي نيز آرزو كرده‌اند كه اين سفر براي استان ما بركات زيادي داشـتـه بـاشـد. امـا از اينكـه در طـول ايـن سفـر دو روزه، رئيس جمهور چه خواهد كرد و به كجا خواهد رفت خـبـري مـنـتـشـر نـشـده اسـت. گـويـي اين سفر و ابعاد و زوايـاي آن كـامـلاً مـحـرمـانـه اسـت و هيچكس نبايد از ساده ترين بديهيات خبري داشته باشد و مثلاً بداند در ايـن سـفـر، رئـيـس جـمـهـور به كجا خواهد رفت و چه خـواهـد كـرد؟ علت اين سفر چيست و چه اهدافي را جستجو مي كند؟ آيا اين سفر تنها بستري براي يك ديد و بازديد عمومي و تشريفاتي است و يا اتفاقات ويژه اي را هم در پي خواهد داشت؟

در ايـن زمينه شايد خالي از لطف نباشد كه به بيش از بيست سال پيش برگرديم؛ زماني كه هاشمي رفسنجاني قرار بود به اصفهان بيايد. چندين روز قبل از اين سفر، جمـع كـوچـك مـديـران نشـريـات محلـي و سـرپـرستـان روزنامه هاي سراسري در اصفهان، به روابط عمومي استانداري فراخوانده شدند تا يكي از مسئولين ارشد ايـن سـفـر، پـيـرامـون جزئيات موضوع با آنها به گفتگو بـنـشـيـنـد. وي، هـم از بـرنـامـه هـاي سـفـر گفت و هم از مقدماتي كه مد نظر قرار گرفته بود. در آن جلسه حتي نـحـوه انـتـقال رئيس جمهور و همراهان از فرودگاه به سـطـح شـهـر نيز نظرسنجي و بررسي شد تا تمام زوايا بـراي مـديران مطبوعات و خبرنگاران استان مثل روز روشن باشد. در آن جلسه به وضوح مشخص شد كه خبرنگاران با چه خودرويي و تصويربرداران تلويزيوني و مـطـبــوعــاتــي بــه چــه شيـوه اي و در كـدام رتبـه‌بنـدي قـرار گيــري وســايــل نقليــه مــوجــود در كــاروان همـراه رئيس جمهور حضور خواهند داشت. تنها چيزي كه در آن جلسـه، محـرمـانـه مـانـد روز دقيـق سفـر بـود كـه بخاطر مسائل امنيتي ناگفته ماند. ‌

چند سال بعد هاشمي رفسنجاني بار ديگر به اصفهان سفر نمود؛ سفري كه به قول امروزي ها، پروژه محور بـود و رئيـس جمهـور وقـت بـراي شـروع سـاخت و يا افـتـتـاح و بهـره‌بـرداري از بـرخـي پـروژه‌هـاي عمـرانـي، صنعتي و فرهنگي به اصفهان مي آمد.

از ماه ها قبل خبرنگاران اصفهان براي بازديد از پروژه ها و محل هاي كلنگزني اعزام مي شدند و تمام مختصات لازم بــه اطــلاع آنـهــا رســانـده مـي‌شـد تـا ضمـن انتشـار پيش خبر، از تمام مختصات پروژه‌ها و برنامه ها اطلاع لازم داشـتـه بـاشـنـد و در حـيـن بـهـره بـرداري، نـيـازمـند پـرس و جـو از دسـت انـدركاران و مسئولين اصفهاني نباشند.

اگـــرچـــه مـــاه هـــاي قـبـــل از سـفـــر بـخــاطــر حـضــوردر كنفرانس هاي متعدد خبري، ايام طاقت فرسايي براي خـبــرنـگــاران رقــم خــورد ولـي در حيـن سفـر، آنهـا در آرامـش كـامـل، تـنها به پوشش سخنان رئيس جمهور مشغول بودند. چرا كه از ابعاد و زواياي دقيق پروژه ها اطلاع كامل داشته و دست نوشته هاي فراواني را از قبل آمـاده كـرده بـودنـد تـا در زمان سفر و براي تهيه اخبار مطلوب خود، دقت و سرعت را با هم عجين كنند.

تمام اين مراحل، قبل از سفر برنامه ريزي و اجرا مي شد تا اطلاع رساني به مردم به بهترين وجه ممكن صورت گيرد و آنان بدانند كه رئيس جمهوري كه را‡ي تأييد آنها را گرفته، با كدام هدف و براي چه منظوري و به قصد پيگيري چه مواردي به اصفهان سفر مي كند؟

شايد چنان رويه اي به نام مسئولين دفتر رئيس جمهور وقـت نوشته مي شد ولي همگان باور داشتند كه اين مـوضـوع تـنها و تنها به ابتكار يك نفر بستگي داشت. فـردي بـه نـام <اسـحاق جهانگيري> كه استاندار وقت اصفهان در دوران دولت سازندگي بود.

در اصـل او بـود كـه در بـدو حضور در را‡س مديريت اجرايي استان، جايگاه ويژه اي براي رسانه ها در نظر گرفت و نه تنها مثل زمان حاضر، ورود خبرنگاران را به جلسـات شـوراي اداري استـان ممنوع نكرد، بلكه در سـالـن جلسـات، جـايگـاه مشخصـي بـراي آنها در نظر گرفت.

در طول دوران حضور او در اصفهان بود كه مطالب و اخبـار منتشـر شـده در نشـريـات و حتـي ضعيـف ترين هفته نامه هاي محلي، ارزش ويژه اي يافت و به خوبي رصد شده و به مطالب انتشار يافته در مورد نقاط قوت و ضعف استان توجه ويژه اي معطوف مي شد.

وي جلسات مؤثري با مديران رسانه ها و خبرنگاران اسـتــان داشــت و هـمــواره نـظــرات نـمــايـنــدگـان افكـار عمومي را به جان مي خريد تا ديار تحت مديريت خود را بـه نـحـو مـطـلـوب و مـنـاسـب رهـبـري كند. در پايان جلسات مختلف، از دست آنان فرار نمي كرد و هرگاه قلم به دستي را مقابل خود مي ديد، با صبر و حوصله و متانت غير قابل تصوري به پاسخگويي مي پرداخت.

اگر چه تعداد نشريات آن زمان بسيار اندك و محدود بود و از نشريات مجازي و خبرگزاري هاي امروزي نيز خبري نبود ولي او با نگاه جامع و التفات ويژه خود به موضوع اطلاع رساني، ايامي را پديد آورد كه به حق مــي‌تــوان از آن بــه عـنــوان دوران طــلايــي مـطـبـوعـات اصـفـهـان نـام بـرد. چـه بـسـا در دوره تصدي او بود كه خانه مطبوعات و خبرنگاران اصفهان نيز راه اندازي شــد و تــابـلــو خـود را در مـكـانـي قـرار داد كـه در شـأن رسانه‌اي‌هاي استان بود.

در دوره خـاتمي، رئيس جمهور در چنبره سياست و برنامه هاي مشاركتي هاي اصفهان قرار گرفت. كساني كه اغلب خود را تنها به واسطه روزنامه خواني شان، بزرگ ترين روزنامه نگاران ايران و جهان مي پنداشتند! سفرهاي مختلـف احمدي نژاد نيز همواره به واسطه تبعيت از استـراتـژي صـرفـاً پـوپـوليستـي، تنهـا در هميـن قـاموس برنامه ريزي مطبوعاتي شد.

شـايـد اگـر در آن 16سـال نيـز كسي با تعامل رسانه اي <جهانگيري> در را‡س مديريت استان قرار مي گرفت، امـروز تـعبير بهتري مي شد براي آن پيدا نمود... ولي امروز چطور؟

در حال حاضر فردي در جايگاه قبلي استاندار اسبق اصفهان قرار گرفته است كه از فيلتر انتخاب و تأييد همان <اسحاق جهانگيري> عبور كرده است و سعي دارد تا به تقليد از او، رويه اي مثلاً مقتدرانه را در پيش داشته باشد. فعلاً مجال بررسي و مقايسه عملكرد دو استاندار اسبق و فعلي در تمام جهات وجود ندارد ولي تنها در عرصه رسانه ها با ذكر يك جمله مي توان تـفـاوت دو نـگـرش مـورد نظر را به طور كامل بيان نمود:<اين كجا و آن كجا؟> جمله اي كه در مقايسه بـرنـامـه ريـزي بـراي پوشش خبري سفر عالي ترين مـقـام اجـرايـي كـشـور بـه اصـفـهان قابل طرح و بيان است.

به هر حال رئيس جمهور به اصفهان مي آيد و اميدواريم اين سفر براي استان بركات زيادي داشته باشد. فعلاً همين و بس... تا بعد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار