کد خبر: ۲۴۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴ 09 June 2016
رفتار صحیح غذایی در ماه رمضان می تواند تضمین کننده سلامت بدن و کم خوری و پرخوری دراین ایام در انسان باشد.

به گزارش تابناک مازندران، ماه مبارک رمضان به عنوان ماه میهمانی الهی است، میهمانی خاصی که مسلمانان با تحمل گرسنگی، تشنگی و محدودیت ها، از سفره نعمات مادی مانند بهداشت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی همچون تقوا و مقام قرب الهی بهره‌مند شوند.

روزه موجب می شود که اعضای بدن به ویژه دستگاه گوارش معده، روده ها و غیره در طول 11 ماه که به طور کامل مشغول انجام فعالیت بودند به مدت یک ماه استراحت کرده و نیروی تازه‌ای بگیرند و از سوی دیگر، ذخایر چربی‌های مضری که به ویژه در ناحیه شکم تجمع پیدا کرده و می تواند مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کند، کاهش یافته و سموم بدن دفع می شود.

ابراهیم مهدوی کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره آداب تغدیه در ماه رمضان گقت: ماه رمضان یک خانه تکانی معنوی و جسمی است اما سوال در اینجا مطرح می‌شود که سفره های سنتی مادربزرگ می تواند سلامت بدن فرد را در طول ماه مبارک تامین کند یا غداهای مدرنیته امروزی تضمین کننده این امر است.

وی افزود: می گویند ماه رمضان ماه مهمانی برای روزه داران خداوند است و سفره های آسمانی همواره پربارتر از گذشته در این ایام میزبان مهمانان الهی است اما این خود فرد است که باید بسته به نوع شرایط جسمانی خود، تغذیه مناسب دراین ماه را برای خود انتخاب می کند.

مهدوی تصریح کرد: روزه داران باید از یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت پیروی کنند تا به این ترتیب بدن خود را با شرایط جدید مطابقت دهند.

کارشناس ارشد تغذیه  با تاکید بر اهمیت وعده سحر یادآور شد:عدم استفاده از وعده سحر موجب افت قند خون، پرخاشگری و از دست دادن راندمان کاری در طول روز می شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای گرم و تازه طبخ شده در سحر، استفاده از تنوع غذایی  با رعایت اصول سه گانه کم چرب، کم نمک و کم شیرین برای سلامت و حفظ تعادل بدن در طول روز باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدوی در ادامه با بیان اینکه وعده سحرمی تواند مانند یک صبحانه کامل و یا ناهار متوسط باشد، گفت: از مصرف زولبیا و بامیه، حلواهای شیرین و چرب، سس مایونز و فست فود در هنگام سحر باید خودداری شود چرا که این مواد قندخون را افزایش داده و موجب ترشح انسولین در بدن شده و در نتیجه فرد دچار سردردهای مضمن در طول روز می شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: استفاده از غذاهای خشک، گوشت قرمز و غذاهای پر ادویه در هنگام سحر موجب تشنگی شده و توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: در پایان روزه داری و در لحظه افطار نیز بهتر است برای شروع افطار از آب جوشیده ولرم به همراه خرما و یا شیرگرم استفاده کرد.

مهدوی با اشاره به اینکه نان، پنیر وسالاد، سوپ و آش رقیق بهترین غذا برای وعده افطار است، اظهار کرد: کشمش و عسل به عنوان قندهای طبیعی می تواند میزان قندخون را در بدن در هنگام افطار تنظیم کند همچنین فرنی کم شکر، حلیم کم روغن نیز می توانند مناسب ترین مکمل های غذایی در وعده افطار باشند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: از دیگر غذاهای مناسب افطار می توان به سیب زمینی آب پز، صیفی‌جات پخته شده مانند برگ کلم، کلم بروکلی، هویج و غیره، شیربرنج و تخم مرغ آپ پز اشاره کرد.

وی افزود:استفاده از آب فراوان قبل از خواب نه در میان وعده غذایی و 2 تا 3 عدد میوه می‌تواند کمبود آب بدن را در طول روز جبران کند.

مهدوی درباره عادت‌های غلط غذایی روزه داران در ایام رمضان گفت :باز کردن افطار با نوشیدنی های سرد و حتی آب یخ اشتباه است و موجب ضربه و شوک به بدن می شود.

به گزارش ایسنا، پرخوری در وعده سحر و افطار، افراط در مصرف زولبیا و بامیه، مصرف آب زیاد در حین مصرف غذا، مصرف بیش از اندازه قندهای ساده، نوشیدن چای به مقدار زیاد در وعده سحر، مصرف تنقلات زیاد در اندازه فاصل افطار و سحر، حذف وعده سحر، مصرف غدهای سنگین، دیرهضم، سرخ شده و پرچرب و عدم و یا مصرف کم میوه و سبزی از مهم‌ترین عادت های غلط در ایام ماه رمضان است که می تواند تهدید کننده سلامت فرد شود.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار