کد خبر: ۲۳۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 02 June 2016
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب:اگر چه با انتخابات اعضای هیات رئیسه دائم مجلس دهم هیچ کدام از 18 نماینده فارس از کرسی های هیات رئیسه سهمی نبردند اما به طور حتم چشم امید فارس در این چهار سال به وعدهها و برنامه هایی خواهد بود که این نمایندگان در نشست های تبلیغاتی خود به عنوان راهکار برون رفت فارس از مشکلات مطرح می کردند.

نامهربانی به فارس حرف امروز و دیروز نیست. اوج بی مهری ها در دولت گذشته با خشکسالی و تعطیلی کارخانه ها همگی دست به دست هم داد تا استانی که روزگاری به نان آوری خود برای دیگر استان ها میبالید به یک استان گریبانگیر صدها مشکل ریز و درشت تبدیل شود.
**نان آوران دیروز نیازمندان امروز
خسارتهای بالای دو هزار میلیارد تومانی خشکسالی فارس، این استان را به جایی رساند که در تولید برخی محصولات کشاورزی و حتی استراتژیک خود ناتوان ماند. زمینگیر شدن فارس در این حوزه به حدی رسید که طبق اظهارات مدیرکل کمیته امداد فارس، سفره بسیاری از کشاورزان خالی ماند و به ناچار تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند اما در این سالها تداوم خشکسالی و حفر بی رویه چاه های غیرمجاز زخم آخر را بر بخش آب و کشاورزی فارس وارد کرد و بحرانی ترین وضعیت را برای سفره های آب زیرزمینی فارس رقم زد تا جایی که طبق اعلام قائم مقام وزیر نیرو این استان با تراز منفی 2.4 میلیارد مترمکعب بدترین وضعیت را دارد که این امر باعث شده، تمام دریاچه ها و تالاب های این استان خشک شود.
**چشم خشکیده تالاب های فارس
وضعیت تالابهای فارس هر روز بدتر از دیروز. حال و روز وخیم این تالاب ها در چند سال گذشته دشوارترین وضعیت را پیش روی محیط زیست فارس قرار داد. اگر چه امسال اعلام شد که برای احیای تالاب های استان فارس اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان اختصاص یافته و ستاد احیای تالاب ها در این استان دست به کار شده است اما باید دید این اقدامات دردی را از دریاچه های خشکیده فارس دوا می کند.
آن گونه که استاد دانشگاه شیراز و پدر هیدرولوژی آب های زیر زمینی در ایران پیش از این اعلام کرده بود: با توجه به این که میزان آرسنیک موجود در دریاچه مهارلوی شیراز 35 برابر حد مجاز است، بهره برداری از نمک این دریاچه به مثابه بمبی است که برای تخریب محیط زیست منفجر شده است.
به گفته رئیسی اردکانی با تبخیر شدن نمک این دریاچه در نهایت آن چه که پر از آرسنیک و فلزات سنگین است در صنایع استفاده میشود و بخشی از این مواد آلاینده نیز به رودخانههایی همچون کُر برمیگردد و در چرخه محیط زیست دیگر نقاط استان فارس نیز خلل وارد می کند.
اما وضعیت بغرنج تالاب های فارس به همین جا ختم نمیشود داغ هایی که هجوم پشههای ناقل سالک بر چهره مردمان ساکن در اطراف دریاچههای مصیبت زده برجای گذاشت، از زخم دیگری حکایت دارد.
با توجه به تغییرات زیست محیطی در محدوده بختگان، شیوع سالک در میان ساکنان این منطقه به شکل بغرنجتری رقم خورد. وضعیتی که همچنان ساکنان این مناطق با آن دست و پنجه نرم می کنند.
استانی که گوشت قربانی شد
بذل و بخشش 50 هزار هکتار از اراضی مرغوب معدنی و منابع آبی فارس به کرمان را می توان یکی از اسفبارترین اقداماتی دانست که در دولت گذشته برای فارس رقم خورد.
سال 92 بود که بر اساس مصوبه شماره «217553 ت 48308» روستاهای چاه کوپال، چاه گله، چاه خشتو، چاه خرگوشی و چاه عمیق و بخش اعظمی از روستاهای مرزی فارس در قطرویه نی ریز به بخش گلستان شهرستان سیرجان از توابع استان کرمان واگذار شد. در آن زمان اگر چه بسیاری از نمایندگان فارس از جمله رئیس مجمع نمایندگان در موضع گیریهای شدیدی قول لغو این مصوبه و بازگشت این اراضی به فارس را دادند اما بی اثر ماندن پیگیریهای آن ها فصل جدیدی را در وعده و وعیدهای عملی نشده فارس گشود. در آن زمان برخی از نمایندگان فارس از دست دادن این اراضی را به پای قول و قرارهایی گذاشتند که برای پیوستن فارس به دریا به آن ها داده شد. تعدادی از نمایندگان در آن زمان اعلام کرند که فارس این 50 هزار هکتار زمین را از دست داد تا در ازای آن به خلیج فارس ملحق شود اما پیوستن فارس به دریا رویایی بود که با موضع گیریهای قاطع نمایندگان هرمزگان و بوشهر همراه شد و به این ترتیب طرح جدایی چند روستا از عسلویه و پیوستن آن ها به فارس تا به امروز مسکوت ماند.
**حال اورژانسی صنعت فارس
شاید کارخانه مخابرات راه دور ایران را بتوان نماد کامل حال و روزی دانست که طی هشت سال بر صنعت فارس رفت.
حال چند روزی میشود که کارگران بازنشسته این کارخانه پس از سالها تعطیلی، اخراج و بازنشسته شدن به دلیل دریافت نکردن مطالبات خود در مقابل کارخانه چادر زده اند. شاید بتوان پر ثمرترین کار این مجموعه را تولید بخش اول کارت سوخت عنوان کرد.
این مجموعه با حدود دو هزار کارگر از سال ۸۴ با مشکلاتی در بحث خصوصی سازی نادرست مواجه شد و در همان زمان نیز شروع به بازنشسته کردن بخش زیادی از مجموعه خود کرد.
تجمع کارگران مخابرات راه دور فارس در مقابل استانداری فارس در چند سال گذشته برای همه مردم شهر شیراز حرکتی عادی تبدیل شده است. این کارخانه با ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی تعطیل شد و تا امروز هم نتوانسته حقوق بازنشستگی یک هزار و ۲۲۶ نفر از کارگران خود را پرداخت کند. در واقع در تمام این سالها به نمادی از صنعت زمین خورده فارس تبدیل شده است. آنگونه که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به «خبرجنوب» می گوید مشكل برخي از واحدها نياز به طرح در سطح ملي دارد كه از جمله آن كارخانه مخابرات راه دور ايران ITI است مشكلي كه ربطي به دولت فعلي ندارد و زمينه تعطيلي آن از سال 85 چيده شده اما در عين حال ما خود را ملزم به پيگيري براي رفع مشكلات مي دانيم.
وي با بيان اين كه ITI مراحل قيمت گذاري جديد را مي گذراند گفت: در صورت فروش اين كارخانه اولويت با پرداخت مطالبات كارگران است و در اين مورد هيچ شكي نيست.
علی همتي، نمونه ديگري از كارخانجات مشكل دار كه ريشه در دولت قبل دارد را كارخانه كابل سازي ذكر كرد و گفت: اين كارخانه چند سال تعطيل بود اما به همت دولت فعلي هم اكنون با ظرفيت حداقلي و با اشتغالزايي 40 - 30 نفره در حال كار است و يا كارخانه آزمايش كه با 1500 نفر نيرو در دولت پيش تعطيل شد، از تعطيلي مطلق خارج گرديد و اين روزها با 80 - 70 كارگر در حال كار است.
وي در عين حال تاكيد كرد: به هيچ وجه از وضعيت فعلي اين كارخانجات رضايت نداريم اما درصدديم تا به تدريج ظرفيت توليد و اشتغال را در اين كارخانجات بالا ببريم.
به گزارش «خبرجنوب» البته آن چه بر وضعیت صنعت فارس رفت به همین جا ختم نمی شود. طبق آخرین آمار، رکود اقتصادی چند سال گذشته تعطیل و نیمه تعطیل شدن واحدهای صنعتی و تولیدی فارس و بیکاری بیش از ۱۱ هزار کارگر در این استان را
به همراه داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با نگاهی چند جانبه به این معضل میگوید: به جز مشكلات ريشه اي دولت قبل و يا تحريمهاي ظالمانه برخي واحدها هم اسير دست سوء مديريتهاي مختلف نیز شده اند. متاسفانه براي كساني جواز توليد صادر شده كه تجربه و تخصص نداشته و نمي توانند روي مجموعه توليدي خود نظارت و مديريت داشته باشند. اين افراد گاهي هم سهامدارند، هم مدير عامل و هم حسابدار و اين در حالي است كه نه سر از قانون تجارت در مي آورند و نه اين كه مي دانند صورت هاي مالي چيست. اين واحدها از مشاور مالي و منابع انساني و يا واحدهاي كنترل كيفي بي بهره اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار