کد خبر: ۲۲۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹ 06 May 2016
خانه‌دار شدن، آرزوی هر خانواده‌ای به ویژه زوج‌های جوان است؛ به خصوص در استان که خانه‌دار شدن یکی از اقدامات اساسی زوج‌ها برای شروع زندگی مشترک است.
طی سال‌های اخیر با توجه به گرانی زمین و مصالح برای ساخت و ساز، خانه‌دار شدن به رویا تبدیل شده بود اما خبرهای جدید از تسهیلات بانک مسکن نشان دهنده تلاش متولیان این حوزه برای شکستن رکود چند ساله این بازار است؛ هرچند بسیاری از مردم و متقاضان خرید مسکن از بالا بودن میزان بازپرداخت این وام‌ها گلایه‌مندند. در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «حسن خطیب‌زاده» مدیرعامل بانک مسکن استان را درباره تسهیلات جدید برای خانه‌دار شدن مردم استان می‌خوانید. وی معتقد است که دولت تمام تلاش خود را برای رونق گرفتن بازار مسکن انجام داده است.
  • پیش‌بینی شما از وضعیت بخش مسکن در سال 95 چیست؟
همان‌طور که می‌دانید بازار مسکن تابعی از عرضه و تقاضا بوده و نیاز به مسکن از مهم‌ترین نیازهای بشر است.، مسکن یک کالای وارداتی نیست که بتوان آن را وارد کرد و با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن در چند سال اخیر و کاهش ساخت و ساز در کشور پیش‌بینی می‌شود در سال‌95 به ویژه از نیمه دوم سال شاهد افزایش نسبی آن باشیم. از طرفی از اواخر سال‌94 بازار مسکن با تحرک مثبت همراه بوده که عامل اصلی آن تقویت قدرت خرید مسکن و کاهش نرخ سپرده‌های بانکی است که پیش بینی می‌شود بازار مسکن شرایط بهتری را پیش رو داشته باشد.
  • شرایط جدید تسهیلات خرید خانه را بیان کنید؟
بانک مسکن با اجرای سیاست‌های دولت یازدهم، قصد دارد قدرت خرید مردم را افزایش داده و در نتیجه به خارج کردن بازار مسکن از رکود کمک کند و دولت در تلاش برای رونق گرفتن این بازار است. این بانک برای زوج‌های جوان و خانه اولی تسهیلات خرید و ساخت از محل صندوق پس انداز مسکن یکم با 100درصد افزایش به میزان یک میلیارد و 200‌میلیون ریال در مرکز استان و 800 میلیون ریال در سایر مناطق شهری پرداخت می‌کند.
  • مدت زمان و نرخ بازپرداخت این تسهیلات را بیان کنید، چون بسیاری از مردم با بازپرداخت اقساط مشکل دارند.
این تسهیلات با نرخ 13‌درصد و بازپرداخت 12‌ساله است و قابل ذکر است شرایط سپرده‌گذاری برای این حساب، هر 6 ماه یک برابر بوده و امکان پرداخت توأم با اوراق حق تقدم نیز تا سقف مذکور وجود دارد. در صورت تقسیط سقف تسهیلات به‌صورت پلکانی حدود یک میلیون و 300‌هزار تومان برای مراکز استان‌ها و 890 هزار تومان برای شهرستان‌ها خواهد بود. همه تلاش‌ها انجام شده است تا دریافت‌کنندگان وام راحت‌تر بتوانند اقساط را پرداخت کنند که امیدواریم رضایت آنها را به دنبال داشته باشد.
  • شرایط پرداخت تسهیلات ساخت مسکن دو واحدی یا بیشتر چگونه است؟
اعطای تسهیلات مشارک مدنی به مجتمع سازان در بخش مسکن برای 2 واحد و بالاتر در مراکز استان‌ها 900‌میلیون ریال با نرخ 21درصد و رسوب حساب جاری براساس دستورالعمل مشارکت مدنی امکان‌پذیر است.
  • در گذشته نیز صندوق حساب پس‌انداز مسکن جوانان از سوی بانک مسکن دایر شده بود. حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن جوانان قدیمی اکنون چه تغییری کرده است؟
دارندگان حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن جوانان که طی سال‌های 79 ، 80 و 81 افتتاح شده است، می‌توانند به میزان 100‌درصد از تسهیلات با سپرده متعلقه به حساب و تا سقف 500‌میلیون ریال از تسهیلات خرید بدون سپرده تا حداکثر پایان شهریورماه امسال در مراکز استان و همچنین 400‌میلیون ریال در سایر شهرها بهره‌مند شوند.
  • بانک مسکن به عنوان بانکی تخصصی در حوزه مسکن، چه برنامه‌هایی برای رونق این بازار در سال جاری در نظر گرفته است؟
بانک مسکن برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقدام مثبتی را برای رونق بخش مسکن پیش‌بینی کرده و علاوه بر موارد یاد شده، خدمات ویژه‌ای را برای سازندگان، خریداران واحدهای مسکونی و بافت فرسوده و صنعتی سازی پیش‌بینی کرده که اطلاعات تکمیلی آن بعدا اعلام خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار