معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان اردبیل گفت: ضروری است موجب گرایش دانش‌آموزان ای ن استان به رشته تجربی مهار شده و توسعه متوازن رشته‌ها مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۲۲۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳ 04 May 2016

به گزارشخبرنگار مهر،شهداد عبداللهی ظهر چهارشنبه در کنگره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با تأکید به اینکه نیمی از دانش‌آموزان اردبیلی به رشته تجربی گرایش دارند، تأکید کرد: حتی اگر اجازه و زمینه ورود به رشته تجربی فراهم شود تا ۷۰ درصد به این رشته گرایش خواهند یافت.

وی با یادآوری اینکه از ۱۸ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز کنکوری در سال گذشته، ۱۱ هزار نفر در رشته تجربی رقابت کردند، اضافه کرد: آنچه جای تأمل است از این تعداد فقط چهار هزار دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی بودند و مابقی شامل شرکت کنندگانی است که سال‌ها است پشت کنکور رشته تجربی هستند.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان تبعات گرایش بیش از حد به رشته خاص را دانش‌آموزان ناراحت و افسرده‌ای دانست که سال‌ها برای ورود به یک رشته تلاش می‌کنند؛ درحالی‌که در خود استان ظرفیت پذیرش این تعداد دانش‌آموز در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی وجود ندارد.

عبداللهی از جمله راهکارهای مدیریت گرایش بیش از حد به رشته تجربی را سهمیه‌بندی رشته‌ها در مدارس و تقسیم کلاس‌های درس بین رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانست و تأکید کرد: نیاز است برای تحقق این مهم مدیران و مشاوران تحصیلی همکاری مطلوبی داشته باشند.

وی در عین حال به ضرورت معرفی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اشاره کرد و گفت: در ۱۹ ناحیه آموزشی استان، ۶۲۵ رشته کاردانش فعال است و ۱۴۱ هنرستان در این حوزه داریم.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان با تأکید به اینکه انرژی بسیاری در رشته‌های نظری قائل می‌شویم اما بیشتر آن هرز می‌رود، متذکر شد: همه دانش‌آموزان در ریاضی و تجربی استعداد ندارند و لازم است رشته‌های متعددی که بازار کار مطلوبی دارد از سوی مشاور به دانش‌آموز معرفی شود.

به گفته عبداللهی لازم است اولیا و دانش‌آموزان با مدیران مدارس جلسات مشترک داشته باشند و رشته‌های هنرستان‌ها به صورت مبسوط معرفی شود؛ هر چند در معرفی رشته‌ها نباید اجباری برای حضور دانش‌آموز در رشته خاص ایجاد شود.

وی در عین حال به ضرورت تجهیز هنرستان‌ها اشاره کرد و افزود: سال گذشته هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تجهیز هنرستان‌ها هزینه شد که امسال با ۲۵ درصد افزایش به بیش از ۱۰ میلیارد ریال رسیده است و این مهم می‌تواند در توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مؤثر باشد.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان ابراز امیدواری کرد در توسعه متوازن رشته‌ها پوشش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ۵۰ درصد دانش‌آموزان برسد و مشاوران در هدایت تحصیلی ۱۶ هزار دانش‌آموز پایه دهم نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار