کد خبر: ۲۲۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 04 May 2016


نشست اعضای شورای شهرکرج درحالی با محوریت احداث کمربند شمالی این کلانشهربرگزار شد که نمایندگان پارلمان شهری موضوع تامین هزینه های آن را بررسی کردند وخواستار تهیه طرح توسعه تجاری آن شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی شورای شهر کرج ظهر یکشنبه با حضور اعضا برگزار شد، در این جلسه اعضای پارلمان شهری به بررسی لایحه دوفوریتی جهت تامین منابع مالی تهاتری قرارداد اجرای پروژه کمربند شمالی (ادامه همت) پس از بهینه سازی و بارگذاری املاک و اراضی معرفی شده (با اخذ مصوبه کمسیون ماده ۵) و برابر قیمت کارشناسی به عنوان منابع مالی اجرای پروژه پرداختند که در نهایت مورد موافقت قرار نگرفت.

املاک ارائه شده توسط شهرداری برای این پروژه زمین ساختمان سابق شهرداری، ۵ قطعه از اراضی میدان جمهوری جنب تالار لوتوس، ۲ بلوک از اراضی ۱۱۰ با کاربری تجاری، ساختمان شهرداری واقع در میدان آزادگان، ۹ قطعه از اراضی یک مالک ، سهم شهرداری از بازارها و مراکز تجری از جمله بازار روز وحدت، صدف و بازار پاسارگاد و نیز بنای احداثی تجاری بر روی گالری مهرویلا بود.

شهردار کرج در این زمینه با بیان اینکه اجرای این پروژه مصوبه شورای سوم است و علی رغم تخصیص اعتبار به دلایلی اجرایی نشده، اظهار کرد: اجرای این پروژه در شورای چهارم در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد بر مبنای طرح تفصیلی، حداقل از ۵ کیلومتر عقب تر کار آغاز شود.

علی ترکاشوند افزود: برای کلنگ زنی این پروژه از وزیر راه دعوت به عمل آمده تا توضیحات لازم در مورد ادامه روند این پروژه نیز ارائه شود تا به سبب بار مالی بالا، تا منطقه خط ۴ حصار توسط دولت و مابقی آن توسط شهرداری کرج اجرایی شود.

وی با بیان اینکه فرآیند مناقصه به صورت ۷۰ درصد تهاتر و ۳۰ درصد نقد برای تامین منابع مالی پروژه صورت گرفت، گفت: حدود هزار میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه محاسبه شده که در صورت اجرای ۳ ساله آن باید ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت پرداخت کنیم و یک روز تاخیر خسارت بسیار زیادی به شهرداری وارد می کند.

محمدرضا رضاپور، قائم مقام شهردار کرج نیزدر این زمینه تاکید کرد: در صورتی که این قطعه اراضی مشخص شده را قبل از پرداخت پول در اختیار پیمانکار و بانک شهر به عنوان واسطه پرداخت قرار ندهیم، روزانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان متضرر می شویم.

انتقاد عضو شورا از تبلیغات دولتی در پایگاه خبری شهرداری کرج

مصطفی سعیدی سیرایی، عضو شورای شهر کرج در بخشی دیگر از این جلسه از تبلیغات در پایگاه خبری شهرداری کرج انتقاد کرد و گفت: پایگاه خبری شهرداری کرج باید برای ارائه عملکرد مجموعه شهرداری مورد استفاده قرار گیرد و تبلیغ برای دستگاه های دولتی در این پایگاه مجاز نیست و این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

بهنام محمودی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر کرج با تاکید بر لزوم ارائه هزینه کرد روابط عمومی شورا برای تبلیغات اعضا، تصریح کرد: باید گزارشی کامل برای میزان هزینه در حوزه چاپ بنر، پوستر و تبلیغاتی که برای برخی اعضا انجام شده ارائه شود چراکه همه اعضا به یک اندازه سهم دارند و نباید در این زمینه تبعیضی صورت گیرد.

سعید مصطفایی، عضو شورای شهر کرج هم ضمن انتقاد از نحوه عملکرد برخی مدیران شهری که در کارهای تخصصی مربوط به شورای شهر دخالت می کنند، گفت: قراردادی در سازمان زیباسازی شهرداری با سازمان همیاری ها در مورد اخذ عوارض از صنوف و شرکت ها در حال انعقاد است که تخلف و دورزدن مدیریت شهر است.

مجید کاویانی نیز ضمن تذکراتی به رئیس شورا شهر گفت: با توجه به اینکه بیشتر عرصه های پروژه کمربند شمالی که طولی حدود ۱۰ کیلوتر دارد، خالی بوده و شهر می تواند حول این کمربندی توسعه یابد، باید ظرفیت توسعه اقتصادی و اجتماعی برای شهر در این محدوده را ایجاد کنیم.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه در صورت عدم توجه به این مهم، این منطقه می تواند بستر توسعه نامتوازن شود، خاطرنشان کرد: شهرداری کرج باید پروژه طرح توسعه اقتصادی، تجاری و گردشگری کمربند شمالی را آماده کند که این امر می تواند بخشی و یا تمام هزینه احداث مسیر را تامین کند.

وی در بخش دیگری به کم توجهی به موضوع جمع آوری نخاله های ساختمانی اشاره کرد و افزود: ماشین های حمل نخاله های ساختمانی به سیستم GPS مجهز شده بودند تا مسیر مبدا و مقصد آنان مشخص باشد و نظامی کنترلی در این حوزه ایجاد شده بود که متاسفانه این سامانه غیرفعال شده است.

کاویانی تصریح کرد: شهرداری کرج باید گزارشی مبنی بر میزان جمع آوری نخاله های ساختمای به تفکیک ماه به شورا ارائه کند تا میزان پیشرفت در این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد.

بودجه و عملکرد معاونت فرهنگی شهرداری کرج مورد ارزیابی قرار گیرد

وی همچنین به لزوم ارزیابی بودجه و عملکرد معاونت فرهنگی شهرداری کرج اشاره کرد و گفت: سال گذشته بر اساس بودجه و برنامه ریزی مقرر بود شاخص های فرهنگی در شهر ارتقا یابد، اکنون باد گزارشی ارائه شود تا ببینیم این بودجه در کجا هزینه شده و چقدر در کاهش آسیب های اجتماعی اثرگذار بوده است.

سعید فیروزگاه، رئیس کمیسیون عمران شهرداری کرج نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم ارائه گزارش عملکرد توسط شوای شهر در پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته کرج، تصریح کرد: با توجه به روز شوراها، این مهم باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه مدیران همه دستگاه ها با توجه به زمان و شرایط چنین فرصتی را در اختیار دارند، اما متاسفانه تاکنون این فرصت در اختیار اعضای شورای شهر قرار نگرفته است.

در استان البرز حتی یک کتابخانه استاندارد وجود ندارد

در این جلسه که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز همراه بود، تعامل شهرداری با این اداره و نیز پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام شمس الله فلاح با بیان اینکه بر اساس افق ۱۴۰۴ باید برای هر ۱۰۰ نفر حداقل ۸ مترمربع زیرساخت باید وجود داشته باشد، درحالی که این رقم در شهر کرج هم اکنون کمتر از یک متر برای هر ۱۰۰ نفر است.

وی بیان اینکه بیش از چند میلیون کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد، تصریح کرد: قرائت خانه ها در استان البرز بسیار ضعیف است و جای برای مطالعه ندارند، در حالی که باید بستر برای مطالعه جوانان برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه های استان البرز با تاکید بر اینکه باید در پارک ها قرائت خانه های استاندارد احداث و در این زمینه با کتابخانه ها مشورت شود، بیان کرد: در استان البرز حتی یک کتابخانه استاندارد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ۱۷۲ نفر نیروی کارشناس و متخصص با تحصیلات عالیه در این رشته در کتابخانه های البرز فعالیت می کنند و در این راستا درخواست می شود مدیریت شهری تعامل و همکاری بیشتری با این اداره کل داشته باشد چراکه کتابخانه ها به عنوان فرهنگ سازان جامعه محسوب می شوند.

لزوم احداث کتابخانه مرکزی در استان البرز

فلاح از دیگر معضلات البرز در حوزه کتاب و کتابخوانی را نداشتن کتابخانه مرکزی عنوان کرد و گفت: در همه کشورها بزرگان و چهره های علمی و فرهنگی زمان ورود به شهر، به کتابخانه ملی دعوت می شوند، در این راستا درخواست می شود مدیریت شهری زمینی در اختیار قرار دهد و هزینه احداث آن نیز از مطالبات کتابخانه ها و با مساعدت استانداری و خیرین تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه های استان البرز حدود ۱۰ میلیارد تومان از شهرداری طلب دارد، افزود: در صورت پرداخت این بدهی، این مبلغ برای توسعه کتابخانه ها در استان هزینه می شود.

محمود دادگو، رئیس شوری شهر کرج در این زمینه تاکید کرد: درخواست های مطرح شده در این حوزه به شهرداری ابلاغ می شود تا بر اساس آن برای رفع مشکلات کتابخانه ها قدم برداشته شود.

محمدعلی بخشی، نائب رئیس شورای شهر کرج با بیان اینکه کتابخانه ها باید در فضاهایی احداث شود که حضور عموم مردم در آنجا بیشتر است، اظهار کرد: پیشنهاد می شود در پارک های مناطق ۱۲ گانه شهر به ویژه پارک شهید چمران، کتابخانه عمومی احداث شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار