کد خبر: ۲۲۳۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸ 03 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، صنعت نمایشگاه، یکی از حوزه هایی است که به واقع می توان آن را مصداق بارز اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی دانست. اساساً نمایشگاه، عرصه عمل و به نمایش گذاشتن نتیجه اقدام ها است. مطابقت صنعت نمایشگاه و اثرات آن با مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، بر این امر صحه می گذارد.

بی شک اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک گفته منحصر به یک مقطع زمانی و یک سال خاص هم نیست. بنابراین به اقدام و عمل نیاز دارد. شاید دلگیری مقام معظم رهبری از آنان که اقتصاد مقاومتی را به موضوعی شعاری و غیرکاربردی تبدیل کردند و دغدغه مقام عالی کشور در این خصوص را نا دیده گرفتند، باعث شد که شعار امسال بر دو مؤلفه اقدام و عمل تأکید داشته باشد و انتظار بالاترین مقام کشور را به گونه ای شفاف و صریح به مسوولان و مردم منتقل کند. شکی نیست که انتخاب شعار سال در ابتدای هر سال، به معنای انتخاب یک رویکرد، مشخص کردن یک مسیر و طرح یک دغدغه برای همگان است. مفهوم اقتصاد مقاومتی نیز که از سال 93 در مرکز توجه قرار گرفت، به معنای توجه به یک ایده اجرایی و بهترین راه حل مشکلات اقتصادی کشور جهت مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصادی، چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیر تحریم است.

انتخاب شعارهایی چون جهاد اقتصادی برای سال 90، تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى برای سال 91، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی برای سال 92، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی برای سال 93 و دولت و ملت، همدلی و همزبانی برای سال 94 را شاید بتوان مقدمه ای برای زمینه سازی به منظور اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی دانست.

صنعت نمایشگاه، یکی از حوزه هایی است که به واقع می توان آن را مصداق بارز اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی دانست. اساساً نمایشگاه، عرصه عمل و به نمایش گذاشتن نتیجه اقدام ها است. مطابقت صنعت نمایشگاه و اثرات آن با مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، بر این امر صحه می گذارد.

از دیدگاه مقام معظم رهبری، مؤلفه های اقتصاد مقاومتی عبارتند از: درون زا بودن(یعنی استفاده از ظرفیت های داخلی کشور)، برون گرا بودن(یعنی دارای قدرت مواجهه با اقتصاد دیگر کشورها و در تعامل بودن با اقتصادهای جهانی)، مردم بنیاد بودن(یعنی متکی نبودن به دولت و برگرفته از اقتصاد مردمی و سرمایه بخش خصوصی)، دانش محور و دانش بنیان بودن، بهره مند بودن از تجربه‌ ها و مهارت های صاحبان صنعت و کشاورزان، تولیدکنندگان و دیگر فعالان اقتصادی و عدالت‌ محور بودن به معنای توجه به عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی و عدم توجه صرف به شاخصه های اقتصاد سرمایه‌داری؛

همان گونه که ارزیابی این شاخصه ها نشان می دهد، صنعت نمایشگاه ها تمامی این ویژگی ها را داراست و می تواند مصداق بارزی برای تحقق عملی این شعار در دو حوزه اقدام و عمل باشد. بنابراین توجه به موضوع نمایشگاه ها و از بین بردن نگرش ها و تفکرهای اشتباه در خصوص این صنعت می تواند بخشی از این دغدغه را مرتفع سازد. اگر نمایشگاه های تخصصی با حمایت بخش خصوصی و دولت، با قدرت هر چه بیشتر برگزار شود، تحقق و تجلی اقتصاد مقاومتی با سهولت بیشتری صورت می گیرد که خود گامی بزرگ در مسیر پیش رو خواهد بود. 

بی شک اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک گفته منحصر به یک مقطع زمانی و یک سال خاص هم نیست. بنابراین به اقدام و عمل نیاز دارد. شاید دلگیری مقام معظم رهبری از آنان که اقتصاد مقاومتی را به موضوعی شعاری و غیرکاربردی تبدیل کردند و دغدغه مقام عالی کشور در این خصوص را نا دیده گرفتند، باعث شد که شعار امسال بر دو مؤلفه اقدام و عمل تأکید داشته باشد و انتظار بالاترین مقام کشور را به گونه ای شفاف و صریح به مسوولان و مردم منتقل کند. شکی نیست که انتخاب شعار سال در ابتدای هر سال، به معنای انتخاب یک رویکرد، مشخص کردن یک مسیر و طرح یک دغدغه برای همگان است. مفهوم اقتصاد مقاومتی نیز که از سال 93 در مرکز توجه قرار گرفت، به معنای توجه به یک ایده اجرایی و بهترین راه حل مشکلات اقتصادی کشور جهت مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصادی، چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیر تحریم است.

انتخاب شعارهایی چون جهاد اقتصادی برای سال 90، تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى برای سال 91، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی برای سال 92، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی برای سال 93 و دولت و ملت، همدلی و همزبانی برای سال 94 را شاید بتوان مقدمه ای برای زمینه سازی به منظور اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی دانست.

صنعت نمایشگاه، یکی از حوزه هایی است که به واقع می توان آن را مصداق بارز اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی دانست. اساساً نمایشگاه، عرصه عمل و به نمایش گذاشتن نتیجه اقدام ها است. مطابقت صنعت نمایشگاه و اثرات آن با مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، بر این امر صحه می گذارد.

از دیدگاه مقام معظم رهبری، مؤلفه های اقتصاد مقاومتی عبارتند از: درون زا بودن(یعنی استفاده از ظرفیت های داخلی کشور)، برون گرا بودن(یعنی دارای قدرت مواجهه با اقتصاد دیگر کشورها و در تعامل بودن با اقتصادهای جهانی)، مردم بنیاد بودن(یعنی متکی نبودن به دولت و برگرفته از اقتصاد مردمی و سرمایه بخش خصوصی)، دانش محور و دانش بنیان بودن، بهره مند بودن از تجربه‌ ها و مهارت های صاحبان صنعت و کشاورزان، تولیدکنندگان و دیگر فعالان اقتصادی و عدالت‌ محور بودن به معنای توجه به عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی و عدم توجه صرف به شاخصه های اقتصاد سرمایه‌داری؛

همان گونه که ارزیابی این شاخصه ها نشان می دهد، صنعت نمایشگاه ها تمامی این ویژگی ها را داراست و می تواند مصداق بارزی برای تحقق عملی این شعار در دو حوزه اقدام و عمل باشد. بنابراین توجه به موضوع نمایشگاه ها و از بین بردن نگرش ها و تفکرهای اشتباه در خصوص این صنعت می تواند بخشی از این دغدغه را مرتفع سازد. اگر نمایشگاه های تخصصی با حمایت بخش خصوصی و دولت، با قدرت هر چه بیشتر برگزار شود، تحقق و تجلی اقتصاد مقاومتی با سهولت بیشتری صورت می گیرد که خود گامی بزرگ در مسیر پیش رو خواهد بود. 

رسول محققیان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار