مدير امور مالي و اقتصادي شركت معدني و صنعتي چادرملو از سرمايه گذاري اين شركت با همكاري دو شركت ديگر در چند معدن كشور قزاقستان خبر داد.
کد خبر: ۲۲۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 02 May 2016

به گزارش تابناک یزد،محمود سيدي گفت: شركت معدني چادرملو با همكاري دو شركت سرمايه گذاري اميد و معدني و صنعتي گل گهر به صورت غير مستقيم از طريق شركت كاوند نهان زمين در چند شركت فعال در معادن مس كشور قزاقستان اقدام به سرمايه گذاري كرده است.

وي افزود: در حال حاضر عمليات استخراج در معدن مس گلدي در قزاقستان آغاز شده و تاكنون باطله برداري بيش از 120 هزار تن سنگ اكسيده از معدن انجام شده است.
مدير امور مالي و اقتصادي شركت معدني و صنعتي چادرملو تصريح كرد: براي ادامه راه و سرمايه گذاري دراين بخش ها نيازمند همكاري هايي از سوي دولت قزاقستان براي تسهيل صدور رواديد و ويزاي سرمايه گذاري و كار و تسريع در روند صدور مجوز برداشت در معدن مس گلدي هستيم و اميدواريم همكاري لازم در اين خصوص از سوي وزير سرمايه گذاري و توسعه قزاقستان صورت گيرد.
** هنوز مجوز آنومالي دي 19 چادرملو صادر نشده است
سيدي درباره ادامه فعاليت هاي اين شركت در داخل كشور و وضعيت ذخيره معدن هم بويژه ذخاير جديد اظهار كرد: آنومالي دي 19 در مجاورت تاسيسات عظيم مجتمع معدني و صنعتي چادرملو قراردارد و با توجه به ذخيره باقي مانده در اين معدن كه حداكثر تا 7 سال آينده به اتمام مي رسد، تلاش داريم تا هر چه سريعتر مجوز محيط زيست را براي بهره برداري از اين معدن كه به طور مشترك، ما و سنگ آهن مركزي در آن سهيم هستيم دريافت كنيم .
وي افزود: با توجه به اينكه بخشي از اين آنومالي در محدوده منطقه حفاظت شده حيات وحش قرار گرفته است و ما نيز خود را مكلف به رعايت تمامي ضوابط زيست محيطي كرده ايم، با اين وجود سازمان محيط زيست كه قرار بود تا پايان سال گذشته تعيين تكليف نمايد، هنوز مجوز بهره‌برداري از آنومالي «دي19» را صادر نكرده است
وي يادآور شد : ما دغدغه هاي سازمان محيط زيست را بخوبي درك مي كنيم و قول هر گونه همكاري را داده ايم كما اينكه
با آغاز بهره برداري از معدن چادرملو در دل كوير مركزي و در فاصله 180 كيلومتري يزد، اقدام به ايجاد بيش از 80 هكتار فضاي سبز كرده و نه تنها حيات وحش منطقه را برهم نزديم بلكه امكان امنيت بيشتري براي زيستگاه جانداران فراهم كرديم و اكنون نيز خود را متعهد به ايجاد محيطي مناسب و منطبق با اكولوژي زيستي منطقه مي دانيم.
مديرامور مالي چادرملو در ادامه درباره پيش بيني قيمت هاي جهاني سنگ آهن در سال 95 گفت: اخبار موجود از افزايش تقاضا براي محصولات فولادي در اواخر سال 2016 حكايت دارد و اين امر مي تواند باعث رشد قيمت آنها در بازارهاي بين المللي شود، همانطوركه طي يكي دو هفته اخير شاهد اين حركت رو به بالاي قيمت هاي جهاني سنگ آهن بوده ايم .
وي اضافه كرد: درباره بازارهاي داخلي هم قيمت محصولات فولادي تأثير زيادي از قيمت هاي جهاني نمي گيرد، اما اگر اقتصاد كشور از ركود خارج و شاهد رونق فعاليت هاي عمراني و بازرگاني شويم ، تقاضا در داخل نيز تحريك خواهد شد و قيمت شمش فولاد خوزستان كه مبناي نرخ سنگ آهن و مواد اوليه محصولات فولادي است افزايش مي يابد.
مدير مالي و اقتصادي چادرملو همچنين با اعلام خبر افزايش 105 درصدي سرمايه‌ اين شركت در سال جديد گفت : اين افزايش سرمايه كه پس از تائيد سازمان بورس به تصويب مجمع عمومي فوق العاده سهامداران نيز رسيد براي تكميل طرحهاي در دست اقدام و جبران هزينه هاي سرمايه گذاري در طرح هاي مشاركتي به مصرف مي رسد.
وي افزود: اين طرح ها شامل تكميل طرح نيروگاه سيكل تركيبي اردكان، طرح ساخت كارخانه فولاد ثامن اردكان، طرح ساخت كارخانه توليد آهن اسفنجي، تكميل طرح تامين آب از اجراي شبكه فاضلاب شهر اردكان، طرح توسعه ظرفيت كارخانه گندله سازي اين شهرستان و ساير سرمايه گذاري ها مشاركتي هستند.
وي يادآور شد: اين افزايش سرمايه در دو مرحله از مبلغ 17 هزار 100 ميليارد ريال فعلي امسال با 65 درصد افزايش به مبلغ 28 هزار و 215 ميليارد ريال خواهد رسيد و 35 درصد باقي مي ماند كه در اختيار هيات مديره قرار گرفته تا در دو سال مالي همين 28هزار ميليارد ريال به مبلغ 35هزار ميليارد ريال افزايش دهد كه البته اين سرمايه از محل آورده نقدي و تبديل مطالبات حال شده سهامداران افزايش مي يابد.
شركت معدني و صنعتي چادرملو ( سهامي عام) فعاليت خود را از سال 1371 آغاز كرده و هم اكنون با 17 هزار و 100 ميليارد ريال سرمايه يكي از بزرگترين شركت هاي فعال در بازار بورس اوراق بهادر تهران با نماد ( كچاد ) است .
در مجتمع معدني سنگ آهن چادرملو كه در فاصله 180 كيلومتري مركز استان و در حاشيه كوير ساغند با 5 خط توليد، سالانه 10.5 ميليون تن كنسانتره سنگ آهن با عيار (Fe) حداقل 5/67 % و حدود يك تا 1.5 ميليون تن سنگ آهن دانه بندي با متوسط عيار (Fe 3/55 ) درصد توليد مي شود .
بخشي از كنسانتره توليد شده در اين خطوط به مجتمع گندله سازي همين شركت در شهرستان اردكان يزد و بخشي ديگر هم به كارخانجات بزرگ فولاد كشور از جمله مباركه و خوزستان تحويل مي شود.
اين شركت سنگ آهن دانه بندي را بدليل عدم نياز كارخانجات داخلي براي صادرات عرضه مي كند تا از محل درآمد ارزي آن، هزينه هاي تهيه تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز در معدن و اجراي طرح هاي توسعه را را تامين كند .
بخشي از سرمايه گذاري ها در جهت تكميل زنجيره توليد انجام شده است به طوري كه هم اكنون واحد توليد آهن اسفنجي ، واحد توليد شمش فولاد در مجتمع اردكان و يك واحد نورد در شهرستان ابركوه در حال ساخت و اتمام است كه بزودي بهره برداري از آنها آغاز و چرخه توليد فولاد در شركت چادرملو تكميل مي شود .
آنومالي D19 در فاصله حدود 35 كيلومتري از معدن چادرملو قراردارد و در حال حاضر بسياري از زير ساخت هاي لازم براي بهره برداري از اين معدن مهيا است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار