سنندج- ايرنا- بازارچه هاي موقت مرزي يا به زبان عاميانه 'معابر كولبري' كه در نتيجه اجراي يكي از مصوبات دولت دهم از حدود 9 ماه پيش در استان كردستان تعطيل شدند سرانجام با پيگيري هاي استاندار كردستان و دستور وزير كشور از اول ارديبهشت به صورت موقت بازگشايي شدند.
کد خبر: ۲۱۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ 24 April 2016
كردستان از نظر اقتصادي از استان هاي محروم و كمتر توسعه يافته كشور است و همين موضوع سبب شده است از روند توسعه نسبي كشور، به دور بماند، جدا از دلايل عقب ماندگي كردستان كه در اين نوشته نمي گنجد، انچه قابل توجه است اين است كه مرز و معابر كولبري در استان به عنوان يك آلترناتيو توسعه عمل كرده و تا حدي توانسته است حداقل در چهار شهرستان استان، از شدت بيكاري و ركود اقتصادي بكاهد.
دولت يازدهم از بدو فعاليت خود، با اذعان به وضعيت نابسامان توسعه در استان كردستان، براي حل بخشي از مشكلات استان برنامه ريزي كرد و با ارايه لايحه مناطق آزاد تجاري و صنعتي بانه و مريوان به مجلس، به دنبال راهي براي توسعه استان بود، رويايي كه با مخالفت مجلس نهم، اين آرزوي تازه شكل گرفته مردم كردستان براي توسعه را به باد داد.
مرز و معابر كولبري در شرايط فعلي و تا رسيدن استان به توسعه پايدار، تنها راهكار برون رفت استان از ركود اقتصادي و جلوگيري از افزايش بيكاري است با اين وصف، بحث مرز و معابر كولبري با مساله قاچاق كالا و ضربه زدن بر پيكره نيمه جان توليد در كشور گره خورده است و به همين دليل معابر كولبري به منظور يافتن راهي براي اداره صحيح انها و جلوگيري از قاچاق كالا از حدود 9 پيش بسته شدند، مساله اي كه مي رفت گام هاي اغاز شده براي رونق كاسبي و تجارت در استان را بي رمق كند تا اينكه با تلاش هاي مسئولان استان اين معابر به صورت موقت بازگشايي شدند.
با برچيده شدن معابر كولبري در استان، علاوه بر روستائيان و ساكنان روستاهاي مجاور مرز كه يكي از بزرگترين راه هاي تامين معيشت خود را از دست مي دهند بسياري از سرمايه گذاران و تجاري هم كه در سال هاي گذشته از طريق احداث پاساژ و مجتمع هاي بزرگ تجاري اقدام به سرمايه گذاري كرده اند در خطر ركود اقتصادي قرار مي گيرند.
به اعتقاد صاحب نظران سياسي و اقتصادي تا توسعه اقتصادي از جمله ايجاد مناطق آزاد تجاري - صنعتي بانه و مريوان و به دنبال آن رونق اقتصادي در استان كردستان اتفاق نيافتد فعاليت معابر كولبري با هدف تامين معيشت مرزنشينان و كمك به اقتصاد استان بايد وجود داشته باشد. 
معابر كولبري در مدت فعاليت خود در استان خوب عمل كرده اند و بخشي از رونق اقتصادي شهرستان هاي مريوان و بانه مرهون اين معابر است و نمي شود آنها را تعطيل كرد. 
در راستاي استفاده روستائيان از اين معابر، براي پنج هزار و 800 خانوار روستاهاي مرزي استان، دفترچه كولبري صادر شده است و اين افراد از اين طريق اقدام به تامين معيشت خود و همچنين وارد كردن كالاهاي خارجي مي كنند. 
بر اساس ايين نامه ابلاغي اداره معابر كولبري، كالاهاي ممنوعه، موادر مخدر، مشروبات الكلي و ضد فرهنگي از اين معابر وارد كشور نمي شوند بلكه كالاهاي مجاز مانند لوازم صوتي، تصويري و برقي از جمله كالاهايي هستند كه از اين معابر وارد مي شود. 
اما دولت براي تامين امرار معاش مردم واقع در نوار مرزي تنها به اجراي اين طرح اكتفا نكرده است و علاوه بر معابر كولبري، چندين طرح ديگر را اجرا كرده يا در دست اقدام دارد كه راه اندازي تعاوني مرزنشينان با 189 هزار عضو در قالب 19تعاوني مرزنشيني از جمله اين طرح ها است. 
بر اساس اين طرح، كارت مرزنشيني براي افرادي كه در عمق 20 كيلومتري مرزها سكونت دارند، صادر شده است و مرزنشينان مي توانند در قالب اين تعاوني به داد و ستد مرزي بپردازند. 
سهيمه ارزي به ازاي هر عضو تعاوني مرزنشينان كه داراي كارت الكترونيكي مرزنشيني است سالانه 160 دلار است و مرزنشينان مي توانند در قالب اين طرح با وارد كردن كالا از معابر رسمي از 40 درصد تخفيف عوارض برخوردار باشند. 
متاسفانه تعاوني هاي مرزنشين در اين زمينه عملكرد خوبي در استان كردستان نداشتند و گرنه مرزنشينان بايد از مزاياي آن تاكنون منتفع مي شدند به همين دليل دولت و مسئولان استان به دنبال ساماندهي اين تعاوني ها هستند و آن دسته از تعاوني هايي كه خوب عمل نكرده و از اين طرح سوء استفاده كرده اند به مراجع قضايي معرفي مي شوند. 
فروش سوخت توسط مرزنشينان و امكان واردات كالا از طريق بازارچه هاي مرزي دو طرحي ديگري هستند كه در استان كردستان به منظور تامين معيشت مرزنينان در حال پيگيري است. 
بر اساس طرح فروش سوخت، تا عمق 20 كيلومتري مرز به مرزنشينان اجازه داده شده است با انتخاب نماينده هاي خود اقدام به صادرات سوخت به كشور عراق كنند ، در اين طرح مرزنشينان سوخت را به قيمت شناور در داخل كشور خريداري مي كنند و به قيمت خوبي به متقاضيان در كشور عراق مي فروشند. 
اين طرح در چهار شهرستان مرزي سقز، بانه، سروآباد و مريوان در حال اجرا است و به گفته مسئولان با احتساب كرايه حمل و كسر ماليات، سود خوبي از محل فروش سوخت عايد مرزنشينان مي شود. 
مسئولان استان همچنين در بازارچه هاي دائم مرزي استان شامل باشماق مريوان، سيرانبند بانه و سيف سقز در حال پيگيري هستند كه از اين نقاط نيز مرزنشينان بتوانند كالا وارد كنند، بر اساس اين طرح مرزنشينان مي توانند حدود 69 قلم كالا را تا سقف مشخصي در طول سال وارد كنند و از اين طريق به امرار معاش بپردازند. 
ارتقاي سطح معيشت و درآمد مرزنشينان، ايجاد اشتغال و رفع بيكاري و رونق مناطق مرزي از جمله برنامه هاي دولت در راستاي اجراي اين طرح است. 
با اين حال مرزها در كنار تمامي امتيازاتي كه براي مرزنشينان از جمله واردات كالا و كسب درامد دارد به صورت قطع تهديدهايي نيز دارند اما به هر حال جدا از مساله امنيت و ورود قاچاق از طريق مرزها، موقتي بودن طرح هاي اجرا شده در مرزها يكي از اين آسيب هاي جدي است. 
به طوري كه اكنون رونق اقتصادي شهرستان بانه كه محصول معابر كولبري، مرزي بودن شهرستان و سرمايه گذاري هاي تجاري منبعث از ورود كالاي خارجي است با توقف اجراي طرح بازارچه هاي موقت مرزي يا همان به اصطلاح محلي 'معابر كولبري' يكباره به خطر افتاده است. 
برخي از افراد ساكن در شهرستان هاي مريوان، بانه، سقز و سروآباد در سال هاي اخير به پشتوانه معابر كول بري و داد و ستدهاي تجاري در اين مناطق، اقدام به سرمايه گذاري در زمينه احداث مراكز تجاري و ديگر بخش هاي مرتبط با حوزه تجارت و بازرگاني كرده اند و اكنون با توقف اين طرح، با مشكل اقتصادي مواجه شده اند. 
شهرستان مرزي بانه در 240 كيلومتري شمال غربي سنندج، مركز استان كردستان يكي از شهرهايي است كه در چند سال گذشته به واسطه معابر كولبري، رونق اقتصادي زيادي پيدا كرده بود و به يكي از مراكز بزرگ خريد غرب كشور تبديل شده بود اما اكنون به اعتقاد مرزنشينان و همچنين مسئولان محلي، توقف طرح ورود كالا از طريق معابر كولبري، زيان هاي زيادي به رونق اقتصادي اين شهر وارد كرده است. 
به هر حال بازگشايي موقت و يك ماهه معابر كولبري در استان كردستان مرهمي موقتي بر بيكاري منطقه است كه انتظار مي رود مسئولان كشور در يك ماه اينده با تدابير و ساز و سازكاري جديد، معابر كولبري را براي هميشه باز بگذارند، مساله اي كه استاندار كردستان نيز بر ان تاكيد دارد و گفته است كه به دنبال يافتن راهي براي بازگشايي طولاني مدت معابر كولبري است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار