شیراز که ابتکار ایجاد دیوار مهربانی را در کارنامه خود دارد، اکنون بانی ایجاد نخستین سرای مهربانی شده است تا به‌نوعی این اقدام را ساماندهی کند.
کد خبر: ۲۰۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵ 10 April 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:طرح چند تن از جوانان این شهر برای راه‌اندازی دیوار مهربانی به دلیل ابتکار و همچنین علاقه‌مندی مردم به کارهای خیر و ساماندهی اجناس اضافه در خانواده‌ها، به‌سرعت در کشور فراگیر شد.

اکنون در کمتر شهر و محله‌ای است که یک دیوار مهربانی پذیرای مردم خیراندیش برای جمع‌آوری لباس‌های مازاد بر نیاز نداشته باشد.

اما با ادامه ایجاد دیوارهای مهربانی، آسیب‌های آن نیز مشخص شد که ازجمله آن می‌توان به نازیبایی محیط شهری و همچنین نداشتن متولیان خاص اشاره کرد که این نکات، بهره‌وری از این محیط ارزشمند را کمتر کرده است.

شیرازی‌ها طرح دیوار مهربانی را توسعه دادند

اما این بار نیز شیرازی‌ها برای تکمیل طرحی که از این شهر آغاز شده است پیش‌قدم شدند.

سرای مهربانی نام محلی است که هم‌اکنون نخستین واحد آن در بلوار چمران این شهر با همراهی مردم، شهرداری و یک مجمع خیریه شکل‌ گرفته است و مردم با مراجعه به این محل، علاوه‌بر آن‌که پوشاک مازاد آنان را تحویل می‌گیرند، برای جمع‌آوری داروها، کتاب‌های اضافه و بن‌های غذایی مردم خیراندیش اقدام می‌کند.


مدیر افتخاری سرای مهربانی  اظهار داشت: شهردار شیراز با ارائه پیشنهاد ایجاد چنین محیطی و همچنین در اختیار قرار دادن این مکان، یاری‌گر آغاز به‌کار این محل برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی شد.

محمدصادق ادیب افزود: در آینده نیز شاهد راه‌اندازی دو سرای مهربانی در نقاط دیگر شیراز خواهیم بود و این مکان‌ها توسط داوطلبان مردمی که ساعتی از وقت خود را برای حضور در سرای مهربانی و دسته‌بندی اقلام اهدایی گذاشته‌اند فعالیت می‌کند.

کمک‌ها به نیازمندان واقعی می‌رسد

وی ادامه داد: مسئله‌ای که سرای مهربانی را از دیوار مهربانی متمایز می‌کند این است که در این محل، لباس‌های تحویل‌شده، دسته‌بندی و سایزبندی می‌شود و با شست‌وشو و اتویی که روی آن‌ها انجام می‌شود و قرار گرفتن در کیسه‌های ویژه به‌صورت بسیار محترمانه از طرف خیریه‌های شهر تحویل نیازمندان واقعی می‌شود و یکی از خیران نیز هزینه خرید دستگاه‌های شست‌وشو به مبلغ 32 میلیون تومان را تقبل کرده است که در حال خرید دستگاه‌های موردنیاز هستیم.

این فرد خیر اضافه کرد: داروهای جمع‌آوری‌ شده نیز تحویل درمانگاه‌های خیریه و هلال‌احمر می‌شود که آن‌هایی را که قابلیت استفاده دارد در اختیار نیازمندان قرار دهند.

ادیب بیان داشت: یکی از مواردی که در اکثر خانه‌ها و به تعداد وجود دارد، کتاب‌هایی است که بعد از خوانده شدن در کتابخانه‌ها بدون استفاده مانده‌اند که سرای مهربانی با استفاده از فرصت فراهم‌ شده، آن‌ها را از مردم دریافت و در اختیار کتابخانه‌های مساجد و دیگر مکان‌ها قرار می‌دهد تا سهمی در رونق مطالعه داشته باشد، ضمن این‌که موسسه‌های انتشاراتی نیز می‌توانند یاری‌رسان ما در این مسئله باشند.

وی افزود: مسئله دیگری نیز که در فعالیت‌های سرای مهربانی دیده‌شده توجه به تغذیه نیازمندان است و مردم می‌توانند با مراجعه به رستوران‌ها و مکان‌های فروش مواد غذایی آماده مانند ساندویچی‌ها، پول غذایی را پرداخت و بن آن را در اختیار این مرکز قرار دهند که توسط خیریه‌ها به افراد نیازمند اهدا شود.

وی در مورد یکی از اهداف مهم سرای مهربانی گفت: مهم‌ترین هدف ما در ایجاد این محل، گسترش فرهنگ مهربانی و نیکویی کردن با هم‌نوعان است و با توجه به این‌که برای بهینه کردن این کار باید کودکان را به‌عنوان جامعه هدف در نگاه اولیه مدنظر قرارداد، برنامه‌هایی به همین منظور تدارک دیده‌ شده است.

هدف سرای مهربانی گسترش فرهنگ کمک به هم‌نوع است

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز نیز که بانی این حرکت شده است اظهار داشت: با توجه به این‌که مردم این شهر سابقه روشنی در انجام کارهای خیر دارند، امید بسیاری برای رونق سرای مهربانی داریم.

سید عبدالرضا دستغیب افزود: فارغ از این‌که چه کمک‌ها و به چه میزانی توسط مردم به سرای مهربانی اهدا می‌شود، گسترش فرهنگ همدلی، اصلی‌ترین وظایف چنین مکانی است و مردم ما نیز به‌خوبی نشان داده‌اند که در گسترش چنین فعالیت‌هایی پیشگام بوده‌اند و ایجاد دیوار مهربانی و فراگیری آن در کشور که شکل کامل شده آن در سرای مهربانی دیده می‌شود، شاهدی بر این مسئله است.

وی ادامه داد: امیدواریم که روزگاری را در پیش رو داشته باشیم که دیگر نیازی به چنین مراکز خیریه‌ای نباشد و مردم خودشان با شناسایی نیازمندان و صله‌رحم، به کاهش مشکلات خانواده‌های نیازمند کمک کنند.

یاری‌گر نزدیکی دل‌ها باشیم

بدون تردید انفاق که در تمام جوامع کاری ارزشمند به‌حساب می‌آید و دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید ویژه‌ای دارد، نقش بسیاری در همدلی مردم با یکدیگر دارد.

همدلی هرچه بیشتر افراد هر جامعه باعث ایجاد توسعه پایدار می‌شود که نفع آن عاید همگان و نه‌تنها نیازمند بهره‌مند شده از کمک‌های هم‌نوعان خود شده و در این میان نقش خانواده‌ها در فراگیری فرهنگ انفاق و علاقه‌مندی کودکان به چنین مسائلی بسیار پررنگ است.

سرای مهربانی محلی برای فرهنگ‌سازی کمک به هم‌نوعان است و همگان می‌توانند با کمترین توان مالی برای الگوسازی این کار خیر پیش‌قدم شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار