معاون شیلات مازندران
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با اعلام اینکه صید ماهیان دریای خزر تا 22 فروردین ماه تمدید شده است، گفت: میزان تلاش صیادی برای صید ماهی در سال‌جاری کاهش داشته است.
کد خبر: ۲۰۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶ 04 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، عباسعلی شیخ تبار گفت: از ابتدای فصل صید که از 20 مهرماه آغاز شد توسط 54 تعاونی تا دهم فرودین ماه 95حدود 2 هزار و 50 تن ماهی صید شد که به نسبت سال گذشته که 3 هزار و 900 تن صید شده بود 48 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سال 94 صید ماهی سفید یک هزار و 535 تن، کفال 388 تن، کپور 12 تن و سایر گونه ها 109 تن صید شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران تصریح کرد: میزان تلاش صیادی و دفعات پره کشی 17 هزار و 960 مرحله بوده که 15 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه زمان صیادی همه ساله تا 15 فرودین است، افزود: بر اساس شرایط جوی و کاهش مهاجرت ماهیان و کاهش صید، زمان صید از 15 تا 22 فروردین ماه به مدت یک هفته تمدید شده است.

شیخ تبار با بیان اینکه صید کیلکا از 7 فروردین تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل است، اظهار کرد: در مازندران 44 فروند صیادی در دو بندر امیرآباد و بابلسر وجود دارد و میزان صید کیلکا تا کنون 13 هزار و 650 تن بوده که به نسبت سال گذشته حدود 5 درصدکاهش داشته و 85 درصد این ماهی مصرف غیرانسانی و 15 درصد مصرف انسانی دارد.

وی با بیان اینکه 300 تن ماهی کیلکا از استان به آسیای میانه صادر شده است، افزود: بقیه صادرات مربوط به ماهیان استخوانی، خاویار و پرورشی بود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران گفت: میزان بهره برداری از ذخایر ماهیان دریای خزر بر مبنای ارزیابی که توسط پژوهشکده اکولوژی دریای خزر انجام شد حداکثر 8 هزار تن ماهیان استخوانی و 16 هزار تن ماهی کیلکا را در سال 95 پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در کمیته علمی میزان ذخایری که برداشت شده توسط گروه‌های مختلف چه قانونی و چه غیر قانونی محاسبه می شود و این آمار نهایی صید در پایان فصل بهار اعلام می شود.

شیخ نبار درباره ارزش اقتصادی صید ماهی در مازندران عنوان کرد: صید ماهیان استخوانی هر کیلو 22 هزار تومان بالغ بر40 میلیارد تومان و کیلکا کیلویی یک‌هزار و 100 تومان 14 میلیارد تن در سال گذشته ارزش اقتصادی داشته است.

وی توصیه کرد: هموطنان و شهروندان با توجه به اینکه ماهی بر اساس غریزه برای تکثیر وارد رودخانه می شود از استقرار دام در رودخانه‌ها صید ماهی غیر مجاز خودداری کنند تا ذخیره ماهیان که ذخیره ملی محسوب می‌شود بتواند بازسازی شود.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار