رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کرمانشاه معتقد است، تا زمانی که نرخ بهره‌های بانکی 20 تا 24 درصد است، سرمایه‌ای که باید وارد بازار مسکن شود در بانک‌ها قفل می‌شود و رونقی در بازار مسکن نخواهیم داشت.
کد خبر: ۲۰۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ 03 April 2016
رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کرمانشاه معتقد است، تا زمانی که نرخ بهره‌های بانکی 20 تا 24 درصد است، سرمایه‌ای که باید وارد بازار مسکن شود در بانک‌ها قفل می‌شود و رونقی در بازار مسکن نخواهیم داشت.

منصور طاقه‌ای در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه تحولی در اقتصاد کشور رخ نداده است، اظهار کرد: با این شرایط حداقل در نیمه اول امسال رونقی در بازار مسکن نخواهیم داشت.

وی از رکود شدید بازار مسکن در سال‌های 93 و 94 یاد کرد و ادامه داد: این رکود هنوز هم ادامه دارد  و بازار مسکن به نوعی هنوز در انتظار است، اما به نظر می‌رسد از نیمه دوم سال 95 شاهد رونق بازار مسکن باشیم.

این کارشناس بازار مسکن مهمترین دلیل رکود بازار مسکن در کشور را نرخ بالای بهره‌های بانکی دانست که باعث شده سرمایه مردم در بانک‌ها قفل شود و کمتر کسی تمایل داشته باشد سرمایه خود را وارد بازار مسکن کند.

طاقه‌ای یادآور شد: وقتی که فردی پول خود را به بانک می‌سپارد، 20 تا 24 درصد سود می‌گیرد و این در حالیست که نه ساخت و ساز و نه خرید و فروش مسکن چنین سودی را به مردم نمی‌دهد و سود آن نهایتا 10 تا 15 درصد است.

وی با اشاره به روند پلکانی که دولت برای کاهش نرخ بهره‌های بانکی آغاز کرده، پیش بینی کرد: با ادامه این روند در نیمه دوم امسال شاهد رونق بازار مسکن باشیم.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگرچه نرخ بهره‌های بانکی اکنون هم کمی کاهش یافته، اما در عمل بانک‌ها با روش‌های مختلف این کاهش را دور زده‌اند و همان سودهای بالا را پرداخت می‌کنند.

طاقه‌ای بازار مسکن را موتور محرکه و عامل رونق اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: اگر دولت بخواهد تحولی در اقتصاد کشور رخ دهد، چاره‌ای جز رونق بازار مسکن ندارد.

وی در خصوص راهکارهای رونق بازار نیز افزود: اولین کار کاهش بهره بانکی است و پس از آن ارائه تسهیلات با شرایط و نرخ مناسب.

به گفته این کارشناس بازار مسکن وقتی که برای پرداخت تسهیلات مسکن مردم باید شش ماه تا یک سال سرمایه خود را در بانک بخوابانند، استقبال کمی از این تسهیلات می‌شود و از همین رو دولت باید شرایط پرداخت تسهیلات را مناسب‌تر کند.

طاقه‌ای در ادامه در خصوص تغییر قیمت مسکن در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد افزایش بهای مسکن را تنها در حد افزایش نرخ تورم داشته باشیم، اما اگر در نیمه دوم امسال رونق رخ دهد قیمت‌ها کم کم زیاد خواهد شد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کرمانشاه اظهار کرد: این افزایش قیمت ممکن است انفجاری باشد که البته دولت موافق آن نیست و از این افزایش واهمه دارد.

وی در خصوص بازار مسکن در سال گذشته نیز گفت: سال 94 سال رکود ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن بود و فقط در بخش مسکن دولتی یا مسکن مهر که باید تحویل می‌شد کمی ساخت و ساز داشتیم.

به گفته طاقه‌ای در سال گذشته قیمت‌ها هم در بازار مسکن تغییر چندانی نداشت و افزایش بسیار کمی را شاهد بودیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار