بررسی‌ها نشان میدهد تجاوز به حریم و بستر رودخانه و عدم لایروبی انهار مهم‌ترین عوامل وقوع سیلاب در روستاهای آمل است.
کد خبر: ۲۰۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 03 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، شهرستان آمل با شرایط اقلیمی و اکولوژی هر ساله شاهد حوادث طبیعی است که هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست.

از مهم‌ترین حوادث طبیعی و حادثه‌ساز زلزله، بارندگی سیل‌آسا و سیلاب و ریزش رودخانه هراز است که با اتفاق هریک از این حوادث بدنبال خود خسارت‌های جبران‌ناپذیری را می‌آورد.

در نخستین روزهای سال 95 این شهرستان شاهد وقوع زلزله بوده که با وجود میزان عمق آن و پس‌زلزله‌های آن خسارت مالی و جانی در پی نداشته است.

در آخرین روز تعطیلات نوروزی و روز طبیعت با توجه به هشدارهای جدی مدیریت بحران استان و هواشناسی مازندران، متاسفانه با بارش شدید بارندگی بخش‌های از شهرستان آمل با مشکل سیلاب و آب‌گرفتگی مواجه شد.

این سیلاب پیش‌بینی نشده بیشترین آسیب را به بخش‌های زیرساختی و کشاورزی 5 روستا بخش دشت‌سر این شهرستان آورده است به گونه‌ای که در نخستین ساعات روز طبیعت نیروهای امدادی، آتش‌نشانی، راهداری و بخشداری با نظارت فرماندار ویژه بر سر صحنه سیل‌زده حضور یافتند.

درخواست تجهیزات و امکانات اولیه از سوی ستاد مدیریت بحران از استان و دیگر شهرستان‌ها شد تا به اهالی که بیشترین آسیب را دیدند کمک‌رسانی صورت گیرد.

در دومین روز از وقوع این حادثه به دستور ریاست قوه قضائیه نماینده‌ای از سوی خود به همراه دادستان شهرستان آمل با فرماندار ویژه آمل و معاونان وی، رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل، رئیس بنیاد مسکن آمل و سرپرست جهادکشاورزی آمل جهت بازدید و بررسی بر مشکلات روستاهای بخش دشت‌سر داده شد.

در این بازدیدها از سوی مسئولان امر بر دو روستا نوده و سرخ‌کلا به عنوان بیشترین روستاهای آسیب‌دیده حادثه با نظارت کامل بر منازل آسیب‌دیده و خیابان‌ها و انهار روستاها مهمترین عوامل بر این سیلاب و آب‌گرفتگی عدم لایربی انهار، تجاوز بر حریم و بستر رودخانه تشخیص داده شد.

رعایت بستر و حریم انهار برای پیش‌بینی سیلاب آینده

نماینده رئیس قوه قضائیه در بازدید از دو روستا آسیب‌دیده بخش دشت‌سر این شهرستان حضور خود را با توصیه و تاکید ریاست قوه قضائیه به منظور رسیدگی بر اوضاع مشکلات روستائیان بخش بیان کرد و گفت: طی بازدید از این مناطق سیل‌زده متوجه شدیم که بخشی از ایجاد این مشکل عدم حریم آزاد در بستر رودخانه بوده است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر احمدی‌راد با تاکید براینکه در گذر از انهار میان روستای نوده با عدم لایروبی آن مواجه می‌شوید که بر عامل ایجاد سیلاب، بالا آمدن آب و به سمت خیابان‌ها و خانه‌های روستایی بی‌تاثیر نبوده است، اظهار داشت: در برخی از جاها بستر رودخانه تحت تصرف روستائیان قرار گرفته که اهالی روستا در زمان ساخت به آن جهت پیشگیری وقوع سیل توجه نداشتند.

وی ادامه داد: تا زمانی که نکات ایمنی چون لایروبی انهار، بسترسازی رودخانه و تصرف بستر انهار و رودخانه از سوی روستائیان رعایت نشود در آینده باز هم همین مشکل را خواهیم داشت.

احمدی‌راد, مهم‌ترین مورد برای رفع این مشکل را همکاری و تعامل روستائیان با دستگاه‌های ذی‌ربط و ورود جدی امور آبیاری حوزه استحفاظی آمل و بابل دانست و گفت: دستگاه قضایی نیز پس از بررسی و کار کارشناسی بر میزان خسارت مالی بخش دشت‌سر و با توجه به ضوابط کاری‌ جهت کمک‌رسانی ورود می‌یابد.

ورود ادارات شهرستان برای رفع مشکلات روستائیان

فرماندار ویژه آمل نیز با بیان اینکه در سیلاب و آب‌گرفتگی روز سیزدهم فروردین مهم‌ترین آسیب در دو بخش واحدهای ساختمانی و زیربنایی و کشاورزی بیان و عنوان کرد: این حادثه در روستاهای سرخ‌کلا و نوده دو بخش جزیی و کلی بیشترین آسیب را دچار شدند.

احمد منفرد افزود: در این سیلاب بیش از 50 واحد مسکونی، زیرساختی و ساختمانی دجار آب‌گرفتگی و آسیب‌دیدگی شدند.

وی با تاکید براینکه متاسفانه در بخش کشاورزی نیز بخش قابل توجهی از خزانه‌های برنج کشاورزان از بین رفته و برخی از اراضی روستائیان با گل و لای و سنگ در هم شده است، اظهار داشت: همچنین با حضور در برخی از منازل مسکونی شاهد آب‌گرفتگی در داخل شده که این موجب خسارت به لوازم خانگی اهالی روستا شده است.

منفرد با اعلام اینکه با توجه به این خسارت‌ها میزان آن باید به صورت دقیق پس بررسی دقیق از سوی کارشناسان مطرح شود، اذعان داشت: تمامی دستگاه‌های ذیربط برای توسعه کشاورزی و رسیدگی بر مشکلات روستائیان باید به طور جدی ورود یابند تا آن اراضی که قابلیت کشت را دارند در سریع‌ترین زمان فعالیت را از سر بگیرند.

رئیس ستاد مدیریت بحران آمل ادامه داد: هر یک از اهالی روستاهای نوده، سرخ‌کلا، مزرش، شهنه‌کلا، گل‌مزار و نوده عطیان مطابق ضوابط قانونی برای رسیدگی بر مشکل‌شان از طریق بخش، بخشداری و فرمانداری پیگیر شوند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آمل در ادامه این بازدید با بیان اینکه حداقل در این سیل‌زدگی 20 واحد مسکونی آسیب جدی دیدند، یادآور شد: با توجه به ضوابط قانون اساسی در اجرای طرح هادی هر یک از روستائیان باید بر حریم رودخانه و بستر انهار در زمان ساخت منازل اهمیت داده و مطابق آن عمل کنند.

اسماعیل علوی, مهم‌ترین عوامل در سیل‌زدگی اخیر روستاهای بخش دشت‌سر این شهرستان را عدم لایربی انهار، تجاوز بر حریم و بستر رودخانه بیان کرد و گفت: این عوامل دسترسی رودخانه‌ها و رسیدگی به این امر را جلوگیری به عمل می‌آورد.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار