یک اکولوژیست گفت: مردم نیاید چیزی به طبیعت اضافه کنند و همچنین چیزی از آن بردارند و همانطور که وارد طبیعت می شوند طبیعت را همانطور پاک و تمیز نگه دارند.
کد خبر: ۲۰۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵ 31 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، نصرت الله صفاییان اکولوژیست مازندرانی اظهار کرد: مردم نیاید چیزی به طبیعت اضافه کنند و همچنین چیزی از آن بردارند و همانطور که وارد طبیعت می شوند طبیعت را همان طور پاک و تمیز نگه دارند.

وی افزود: مردم می توانند به جای چیدن گل ها از آن عکس بگیرند.

صفاییان تصریح کرد: در جنگل در صورت لزوم آتش روشن کنند و قبل از روشن کردن آتش به جهت باد توجه کنند.

وی افزود: در صورت لزوم محل آتش به درختان نزدیک نباشد‌ و بعد از اتمام کارشان آتش را خاموش کنند.

این اکولوژیست با اشاره به اینکه مسافران در صورتی که کنار چشمه هستند مواد شوینده به آب وارد نکنند گفت: مواد شوینده موجودات زنده ایی که در رودخانه هستند را از بین می برد و نیز مردم زباله های خود را به آب اضافه نکنند.

صفاییان ضمن توصیه به هموطنان که ماهی های عید خود را به رودخانه ها رها نکنند، عنوان کرد: چراکه بعضی از گونه های جانوری که از سرزمین های دیگر وارد رودخانه های مازندران و یا ایران می شوند به عنوان گونه مهاجم عمل می کنند مثل ماهی کیلاپیا که باعث می شود ماهی های بومی توسط این ماهی ها نابود شود و سپس بتدریج اکوسیستم ضعیف و شکننده می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر شرایط برای ماهی های غیربومی فراهم باشد این ماهی ها گسترش می یابد، تأکید کرد: مسئولان باید مکانی فراهم کنند تا ماهی ها را مردم به آنجا تحویل دهند.

صفاییان گفت: در صورت لزوم ماهی نباید در سفره هفت سین باشد اما با این حال کاری خودسرانه در طبیعت انجام ندهیم.

وی افزود: مردم با طبیعت دوست شوند و از کسانی که کارشناس و متخصص هستند نام درختان را بپرسند.

نویسنده کتاب اکولوژی و محیط زیست خودمونی به پدر و مادرها توصیه کرد: فرزندان باید از همان روز طبیعت با طبیعت دوست شوند و پدر و مادرها اسم گیاهان، درختان و پرندگان را به فرزندان خود یاد بدهند.

این اکولوژیست با اشاره به اینکه در طبیعت سبزه ها را لگدمال نکنیم مگر خودمان در خانه میز و صندلی خانه را می شکنیم، عنوان کرد: بنابراین وقتی وارد طبیعت شدیم نباید زباله های خودمان را در طبیعت رها کنیم.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار