در آستانه فرا رسیدن سال نو صدها خانواده ایلامی بر اساس سنتی دیرینه و کهن با برپایی چادر در دامن طبیعت به استقبال بهار و سال نو رفتند.
کد خبر: ۲۰۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 19 March 2016

در آستانه فرا رسیدن سال نو صدها خانواده ایلامی بر اساس سنتی دیرینه و کهن با برپایی چادر در دامن طبیعت به استقبال بهار و سال نو رفتند.

به گزارش تابناک ایلام؛ بسیاری از مردم استان ایلام طبیعت را که زیبایی آن در تعطیلات نوروز چند برابر می شود را به ایرانگردی ترجیح داده و تعطیلات خود را در مناطق زیبای دشت سرسبز سپری می کنند.
بسیاری از خانوارهای ایلامی این روزها با جمع و جور کردن و بستن بار و بندیل و ملزومات در سفری دو هفته ایی مهمان طبیعت می شوند.
برپایی چادر در دامن طبیعت و چادر نشینی در عرصه های جنگلی ایلام سنتی کهن و قدیمی است که خانواده های نزدیک و فامیل از یکی هفته پیش از نوروز و آغاز سال نو دور هم جمع می شوند و برای گذران تعطیلات سال جدید در دامان طبیعت برنامه ریزی می کنند.
تنگ حمام، آبزا، شش دار و چنار باشی، کلم، کبیرکوه، مانشت و گله جار بیشترین اماکنی هستند که مردم ایلام به صورت دسته جمعی تخته های چادر خود را برای دو هفته تعطیلات در آنجا برپا می کنند.
این چادرها که گاهی تعداد 20 خانواده را دور هم جمع می کنند، محلی برای پر کردن اوقات فراغت و دور هم بودن و لذت بردن از فضای آرامش بخش کوه و دشت سرسبز می شوند.
مردم در این سنت دیرینه و ویژه انواع وسایل مورد نیاز یک سفر دو هفته ایی از رختخواب، فرش، وسایل پخت و پژ، مواد غذایی گرفته تا تانکرهای سیار و گالن های آب و چادر که برای زندگی کامل در طبعیت نیاز است، را همراه خود می برند.
حضور جمع زیادی از خانواده های فامیل در چادرهای کنار هم، شب نشینی و گردش و تفریح و ساعت های کامل شبانه روز باهم بودن زیر چادر در طبیعت لذت خاصی به آنان می دهد که همه ساله با تکرار این تجربه را به جشن می نشینند.
زنان بر پایه رسوم کهن و سنت مادران خویش با پخت نان و انواع شیرینی و غذاهای محلی سفره خانواده را رنگین می کنند و تجربه جوانی خویش را اینک به دختران نوجوان خود منتقل می کنند تا آیین های کهن همچنان نسل به نسل مانا و پایدار بماند.
مردان در طول روز مشغول تفریح در کوه ها و دشت ها و جمع آوری هیزم و دیگر مایحتاج مورد نیاز خانواده هستند و شبانگاه نیز با دور هم نشستن و انجام بازی های محلی، رقص و پایکوبی و خاطره و داستان گویی لحظه های خوش همنشینی و با هم بودن را در طبیعت زیبا و سرسبز کنار هم سپری می کنند.
نوجوانان و جوانان با تشکیل گروه های ورزشی ساعت های زیادی را به فوتبال، والیبال، داژبال، هفت سنگ، پیاده روی و ورزش های بومی محلی می پردازند و انرژی و نشاط جوانی خویش را در روزهای خوش بهار و نوروز تخلیه می کنند.
کودکان نیز بر طبق روال هر کدام بر شاخه ای از درختان تابی تنیده و مشغول تاب بازی، لی لی و توپ بازی هستند.
شور و شوق و نشاط در جمع این خانواده ها هر بیننده ای را به وجد می آورد و بی محابا جمله خوش به حالشان را در ذهن تداعی می کند.
به طور معمول برخی از خانواده های ایلامی نیز با دعوت کردن مهمانان خود از دیگر مناطق و استان های کشور به زیر چادر به گونه خاصی از آنان پذیرایی می کنند و شور و نشاط لذت بردن از دامن زیبای عروس زاگرس را به آنان می چشانند.
زیبایی مسحور کننده جای جای طبیعت ایلام از دشت های پهناور سرنی و صالح آباد و چم آب و ماربره گرفته تا کوه های زیبای هفت کلان و درختان با شکوه شش دار و مورت و دالاهو و مناظر بدیع کان گنبد و سد ایلام و چشم اندازهای چشم نواز دره ارغوان انسان را به شگفتی و تحسین خالق بی همتا وا می دارد.
به هر جای ایلام که در ایام نوروز و فصل بهار سفر کنید همچون عروس زیبایی خود را آراسته و مهیای پذیرایی از تو با گل و نشاط و شادی است.
براستی که دیدن این مناظر باشکوه و دیدنی لحظات خوش و به یادماندنی در ذهن هر بیننده ای ثبت می کند و لذت بودن و ماندن و گشت در طبیعت را برایش دو چندان می کند./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار