امروز آخرین پنجشنبه از سال 1394 است روزی که تا سال دیگر تکرار نمی شود، یک سال گذشت با همه خوبی ها و بدی ها، با تلخی ها و شیرینی ها، خیلی ها دیده به جهان گشودند و خیلی ها هم به دیار باقی بار سفر بستند.
کد خبر: ۱۹۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸ 17 March 2016

امروز آخرین پنجشنبه از سال 1394 است روزی که تا سال دیگر تکرار نمی شود، یک سال گذشت با همه خوبی ها و بدی ها، با تلخی ها و شیرینی ها، خیلی ها دیده به جهان گشودند و خیلی ها هم به دیار باقی بار سفر بستند.

به گزارش تابناک ایلام؛با همه این حرف و مرور همه خاطرات آنچه که همه سال تکرار می شود و گذر روزگار آن را از یاد نبرده، سنت دیرین و کهن مردم استان ایلام است که همه سال در پنجشنبه آخر سال با حال و هوای خاصی انجام می دهند.
پنجشنبه آخر سال در این استان روز از دنیا رفتگان است و معمولا هر خانواده ای بنا به سنتی کهن که از گذشته باقی مانده به یاد عزیز از دست رفته اش، قبل از غروب آفتاب سفره ای پهن می کند و برای عزیز خود فاتحه ایی می خواند.
یکی از غذاهای اصلی سفره ای که در شب پنجشنبه مهیا می شود شیربرنج است که با آداب خاصی تهیه می شود و معمولا زن خانه باید با لباس و بدن تمیز و طهارت کامل این غذا را تهیه کند.
پخت حلوای تنترانی، تر حلوا، حلوای عربی، شاتیه، خرمای گردویی و خرمای کنجدی از دیگر شیرینی های خاص و ویژه برای تزئین این سفره هستند البته تهیه انواع میوه ها شامل سیب، پرتقال، کیوی، انار، لیمو و موز نیز نقاش خاصی در تزئین این سفره اموات دارند.
روشن کردن چند شمع، عود و همچنین سبزه عید نیز از دیگر چیزهایی هستند که در این سفره به چشم می خورند.
معمولا همه افراد خانواده دور سفره جمع می شوند و قبل از فاتحه و خواندن قرآن پدر خانواده بر روی سینی یا طبق کوچکی که چند عدد خرما، چایی، آب و گلاب بر روی آن قرار داده شده فاتحه می خواند.
پس از آن همه افراد خانواده به تناسب تعداد عزیزانی که از دست داده اند با قرائت فاتحه و خواندن قرآن و فرستادن صلوات یاد عزیزانشان را گرامی می دارند و سپس از آن از میوه ها و شیرینی ها خورده و مابقی را بین همسایه ها خیرات می کنند.
یکی دیگر از رسوم کهن این دیار حضور افراد خانواده و درجه یک در روز پنجشنبه و جمعه آخر سال بر مزار عزیزان شان است.
افراد با تهیه انواع شیرینی، میوه، خرما و آب و گلاب و سبزه بر سر مزار سفر کردگان خود حاضر می شوند و با خواندن فاتحه و قرآن یاد و خاطره آنان را گرامی می دارند.
شستن قبور و گلاب پاشی و نثار گل از دیگر سنت های مردم استان ایلام است که در روز پنجشنبه و جمعه آخر سال به جا می آورند.
بعضی از خانواده ها که برای سال اول عزیزان خود را از دست داده اند سعی می کنند که لحظه تحویل سال نو را در کنار مزار عزیز سفر کرده شان سپری کنند.
یادمان باشد که این دنیای فانی فارغ از همه هیاهوی روزگار نامردتر از آن حرف ها است که جایگاه ابدی برای ما باشد و روزی روزگاری دور یا نزدیک ما هم مجبور به ترک آن خواهیم بود.
پس بیاید فارغ از همه دل بستگی ها و کاهش تعلقات دنیوی توشه ای خیرات برای فردا روز خویش به منزل ابدی بفرستیم و با انجام کارهای خیر باقیات و صالحاتی از خود به یادگار بگذاریم زیرا که دنیا فانی و زود گذر است.
شادی روح همه در گذشتگان صلوات

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار