سرپرست گروه موسیقی کایر در مازندران گفت: باید از نوروز خوانی در خیابان‌های شهر جلوگیری شود زیرا جدیدا افراد با لباس نوروزخوان گدایی می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 14 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، جمال محمدی سرپرست موسیقی کایر در خصوص برگزاری آئین نوروزخوانی در خیابان ها اظهار کرد:از نظر من نوروزخوانی به عنوان جشن و آئین مازندران، مدتی است که به دوره گردی تبدیل شده و کسانی که مازندرانی نیستند با لباس های پاره و با آوازهای فارسی که اصلا به گویش مازندرانی نیست و در حقیقت گدایی می کنند تبدیل شده است.

وی افزود: آنهایی که در خیابان ها نوروزخوانی می کنند روزی یک میلیون درآمد دارند در حالی که مردم شهرمان هزینه خرید شب عید را هم ندارند و این چهره شهر را خراب کرد.

محمدی با بیان اینکه اگر می خواهیم نوروز را جشن بگیریم در سالن برای آن برنامه ریزی کنیم، ادامه داد: با برگزاری نوروزخوانی در خیابان ها ترافیک ایجاد می شود و در نتیجه مسدود کردن‌ راه‌ها و انداختن هزار تومان در سینی نوروزخوان در شأن آیین نوروز نیست.

وی با توصیه به گروه های مختلف هنرمندان برای عدم اجرای چنین آئینی در خیابان، تأکید کرد: این روش در پاسداشت نوروز نیست بلکه به آئین و آداب مازندران لطمه می زند.

محمدی با اشاره به اینکه عده ای که اصلا اهل مازندران نیستند نوروز خوانی را تبدیل کردن به دوره گردی و از مردم پول گرفتن کرده‌اند که اصلا در شأن نوروز نیست، سپس عنوان کرد: هیچ کس اجازه ندارد با نام نوروز هر کلاه برداری و سوء استفاده ای انجام دهد و در شهر ناامنی به وجود آورد.

این سرپرست گروه موسیقی از مسئولان تقاضا کرد: امیدواریم مسئولان سالنی در اختیار هنرمندان قرار دهند و تا آنان بتوانند با اجرای نمایش های آئینی همچون سرنا زدن همانند بسیاری از فستیوال های خارجی برنامه اجرا کنند و در این مراسم‌ها چند هنرمند فاخر و کارشناس را دعوت کنند تا در خصوص نوروز سخنرانی داشته باشند.

وی افزود: در گذشته نیز نوروز گل دادن، عشق و نوید بهار برای دوست داشتن بود نه اینکه کسی کوله پشتی پاره‌ای بر دوش خود بگیرد و با لباس مبدل و پاره در خیابان گدایی کند.

محمدی با تأکید بر اینکه اگر هنرمندان مازندران بخواهند آئین نوروزخوانی در خیابان های شهر برگزار شود به نظر من تخلف محسوب می شود، گفت: این آئینی باستانی است و اگر مردم می خواهند مشارکت کنند در سالن مناسبیکه از مسئولان هم حضور داشته باشند باید اجرا شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار