کد خبر: ۱۹۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 09 March 2016


مدیرکل انتقال خون استان البرز با بیان اینکه میزان اهدای خون در سال جاری در استان البرز ۸ درصد افزایش داشته است، گفت: در سال جاری تا کنون ۷۵ هزار مراجعه به مراکز خون‌گیری صورت گرفته است که از این تعداد ۵۶ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حسن حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز که ظهر امروز در محل سازمان انتقال خون استان برگزار شد، با اشاره به اینکه مسئولان ارشد سازمان انتقال خون کشور در نظر دارند همپای سایر مقامات برنامه‌ریزی خوبی در بخش انتقال خون انجام دهند، اظهار داشت: ارتقاء کمی و کیفی خدمات سازمان انتقال خون از جمله امور مهمی است که این سازمان در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل انتقال خون استان البرز با بیان اینکه خوشبختانه اهدای خون 100 درصد داوطلبانه را در کشور جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم، افزود: ایران جزء 5 کشور نخست جهان در ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به اهداکنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین میزان مراجعه‌کنندگان استان البرز به مراکز اهدای خون نسبت به سه سال گذشته با افزایش 7 برابری رو‌به‌رو بوده است، خاطرنشان کرد: در بخش اهدای خون نسبت به سه سال گذشته 12 درصد رشد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امکان و ظرفیت افزایش دو برابری اهدای خون در استان البرز وجود دارد از این رو در نظر داریم بستر این مهم فراهم شود، تصریح کرد: افزایش تعداد اهداکنندگان مستمر از جمله هدف‌گذاری اصلی سازمان انتقال خون در سال آتی بشمار می‌آید چرا که این افراد با استانداردهای اهدای خون آگاهی لازم دارند.

حسینی با اشاره به اینکه استان البرز حدود 8 هزار لیتر پلاسما به کشورهای طرف قرارداد به منظور تولید دارو و مشتقات پلاسما ارسال می‌کند، افزود: تنها 17 استان کشور مجوز ارسال پلاسما به کشورهای طرف قرارداد نظیر آلمان را دارند که خوشبختانه البرز جزء این استان‌ها بشمار می‌آید.

مدیرکل انتقال خون استان البرز با بیان اینکه خوشبختانه بر این اساس استان البرز منطبق با استانداردهای بین‌المللی، فرآورده خونی تولید می‌کند، اظهار داشت: این اقدام سبب صرفه‌جویی ارزی بیش از 21 میلیارد تومان در استان البرز می‌شود، باید به این امر نیز تاکید کرد که در حال حاضر 200 میلیون دلار در کشور از محل ارسال پلاسما صرفه‌جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه امید است در آینده‌ نزدیک به خودکفایی در محصولات تولیدی مشتقات از پلاسما دست پیدا کنیم، اظهار داشت: در سال جاری تا کنون 75 هزار مراجعه به مراکز خون‌گیری صورت گرفته است که از این تعداد 56 هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه میزان اهدای خون در سال جاری در استان البرز 8 درصد افزایش داشته است، افزود: متاسفانه وضعیت اهدای خون بانوان استان البرز بسیار نامطلوب است به نوعی که تنها 2.5 درصد از مجموع میزان مراجعه‌کنندگان را به خود اختصاص داده است.

حسینی با بیان اینکه میانگین اهدای خون جامعه بانوان در کشورهای توسعه‌یافته جهان بیش از 50 درصد است در حالی که این مهم در سطح کشوری به 8 الی 9 درصد می‌رسد، گفت: ترس از کم‌خونی واقعیت نادرستی است که سبب شده بانوان رغبت کمتری برای حضور در این عرصه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بانوان اطمینان داشته باشند که در صورت بروز مشکلات خونی عملیات خون‌گیری از آن‌ها به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد، گفت: کلیه این موارد پیش از انجام عملیات از طریق آزمایش‌های گوناگون ارزیابی می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه جامع مراقبت از خون تحت عنوان برنامه "جامع هموویژلانس" در کلیه مراکز درمانی و بیمارستانی کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان البرز با اشاره به تعریفی از هموویژلانس، اظهار داشت: این امر یک سیستم نظارت کشوری بر سلامت خون و فرآورده‌های آن در تمام مراحل از زمان خونگیری تا پیگیری دریافت کنندگان خون و فرآورده ها، گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به اثرات ناخواسته انتقال خون و اعلام خطر به منظور تصحیح و اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد آن‌ها است.

وی با بیان اینکه هموویژلانس به معنای مراقبت از دریافت‌کنندگان خون و فرآورده‌های خونی در مقابل عوارض نا خواسته ناشی از انتقال خون است، افزود: ضرورت قابل ردیابی بودن خون و فرآورده‌ها از اهداکننده تا دریافت‌کننده، در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و مراکز انتقال خون از جمله امور حائز اهمیتی بشمار می‌آید که در این طرح توصیه شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع هموویژلانس در کلیه واحدهای درمانی و بیمارستانی البرز اجرا شده است، خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم در راستای ارائه گواهی‌نامه به منظور برقراری سیستم یکپارچه بیمارستانی انجام شده است.

حسینی با اشاره به اینکه عدم تامین محل مناسب برای مرکز خون‌گیری شهرستان فردیس با وجود جمعیت بالای 500 هزار نفر از جمله اموری است که سبب نگرانی ما شده است، افزود: امید است در این راستا بتوان از ظرفیت خیرین بهره‌مند شد.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری طبق مصوبه هیئت وزیران و شورای عالی بیمه، خدمات انتقال خون تعرفه‌گذاری شده است، عنوان کرد: در این بخش 14 نوع خدمت به شهروندان صورت می‌گیرد که تنها 4 نوع آن رایگان بود از این رو اجرایی شدن این امر سبب مدیریت مصرف بهینه خون و فرآورده‌های خونی‌ می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان البرز با اشاره به اینکه در سال جاری تا کنون 40 هزار فرآورده گلبول قرمز متراکم از مراکز درمانی استان البرز درخواست شده که این آمار نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش یافته است، افزود: در بخش پلاسما 60 هزار واحد درخواست شده بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه مراکز خون‌گیری بخش مرکزی و میدان توحید کرج در ایام تعطیلات عید نوروز آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند، اظهار داشت: این مراکز از ساعت 8:30 صبح لغایت 18 عصر فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار