وی گیاهچه بلوبری را دارای برگ‌های بیضی یا تخم‌مرغی کشیده به طول سه تا هشت سانتی‌متر عنوان کرد و افزود: گل‌های گیاهچه بلوبری استکانی شکل و سفید مایل به سبز یا صورتی و ارغوانی روشن است
کد خبر: ۱۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 05 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، رمضان بخشی‌پور پیش از ظهر امروز در جلسه مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به رویش گیاه بلوبری در شهرستان‌های شفت، فومن و قره‌قاط در اردبیل گفت: گیاه بلوبری درختچه‌ای به ارتفاع سه متر با برگ‌های بدون دم‌برگ و پهنک غشایی و ریزان است.

وی گیاهچه بلوبری را دارای برگ‌های بیضی یا تخم‌مرغی کشیده به طول سه تا هشت سانتی‌متر عنوان کرد و افزود: گل‌های گیاهچه بلوبری استکانی شکل و سفید مایل به سبز یا صورتی و ارغوانی روشن است.

بخشی‌پور میوه گیاهچه بلوبری را سته‌گرد و به رنگ ارغوانی تیره یا سیاه به قطر 6 تا هشت میلی‌متر خواند و اضافه کرد: شاخه و برگ گیاه مذکور دارای آنتوسیانین، فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان بسیار است.

مدیرعامل شرکت هسته فناور تولید گیاهچه بلوبری با بیان اینکه بلوبری از معروف‌ترین و گران‌ترین ریز میوه‌های سردسیری است، تصریح کرد: مصرف تازه‌خوری و دارویی با ویژگی ضد سرطان و کاهش قند خون، مصرف غذایی در شیرینی و کلوچه‌پزی، مربا، بستنی، ژله و همچنین مصرف آرایشی و بهداشتی از ویژگی‌های گیاهچه بلوبری است.

وی روش سنتی ازدیاد بلوبری را خواباندن شیاری در پاییز با محدودیت زمانی ذکر کرد و ادامه داد: تعداد گیاهچه به دست آمده در روش مذکور محدود است ضمن اینکه سرعت کند تکثیر، وابستگی به فصل رشد و نیاز سرمایی بالا از مهم‌ترین عوامل محدودکننده روش تکثیر سنتی است.

بخشی‌پور با اشاره به اینکه تکنیک ریزازدیادی تولید تجاری گیاهچه بلوبری را متحول کرده است، خاطرنشان کرد: جنبه‌های مهم دیگر ازدیاد درون شیشه‌ای شامل ظرفیت ازدیاد اقتصادی در زمان کوتاه است؛ به طوری که با استفاده از این روش می‌توان سالانه 400 هزار گیاه از یک بوته را تولید کرد.

مدیرعامل شرکت هسته فناور تولید گیاهچه بلوبری روش ازدیاد مذکور را بدون آلودگی و از نظر ژنتیکی یکنواخت عنوان کرد و یادآور شد: کاهش قند خون با افزایش جذب قند در سلول‌ها و افزایش قطر رگ‌ها از ویژگی دارویی گیاهچه بلوبری است.

وی بلوبری را تقویت‌کننده چشم و کاهش خستگی چشم دانست و گفت: جلوگیری از مشکلات عروقی قلب و سکته‌های قلبی، ضد عفونی‌کننده و ضد التهاب در زخم‌ها و جراحت‌ها، جلوگیری از انواع سرطان به دلیل داشتن فعالت‌های آنتی‌اکسیدان بالا، اثرات ضد میکروبی در مجاری ادراری و حفاظت بافت‌ها در مقابل اکسیدکنندگی رادیکال‌های آزاد اکسیژن از دیگر ویژگی‌های دارویی بلوبری است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار