کد خبر: ۱۸۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷ 19 February 2016
به گزارش تابناک یزد،فعالیت مراکز خرید و فروش ضایعات در دل محله‌های مسکونی، بسیاری از شهروندان را ناراضی کرده است، از این رو فرمانداری یزد طرح شناسایی و ساماندهی این مراکز را در دستور کار قرار داده تا هم از محله‌ها دور شوند و هم فعالیت آنها تحت نظارت باشد.
این روزها بسیاری از گاراژها، خانه‌های بزرگ و قدیمی و مراکز خدماتی تعمیرگاهی به مراکز دپو، خرید و فروش و جداسازی ضایعات تبدیل شده‌اند که مدیریت آنها نیز عمدتا به دست اتباع بیگانه است.
افراد سودجو به قصد کسب ارزش افزوده ناشی از فروش آهن قراضه، به صورت غیرمجاز و دور از چشم دستگاه‌های نظارتی به داخل محله‌ها رخنه کرده‌اند تا آسایش را از شهروندان سلب کنند.
سوزاندن ضایعات هم یکی دیگر از تخلفات این واحدها است که به قصد خالص کردن ضایعات و کسب سود بیشتر اما به قیمت آلوده‌کردن هوای شهر و بیمار کردن شهروندان، انجام می‌شود.
مراکز خرید و فروش ضایعات که جایی در بین مناطق مسکونی ندارند، این روزها با شهروندان یزد همسایه شده‌اند و نمی‌گذارند شهروندان یزد نفس راحتی بکشند.
فعالیت دستفروشان عمدتا در محدوده جغرافیایی شمال شهر و دور از نظارت دستگاه‌های مسئول است تا کسی به آنها کاری نداشته باشد.
دستگاه‌های نظارتی شهرستان بر سر مجوزدار بودن و نبودن این واحدها با هم اختلاف دارند. مسئول اداره اجرائیات شهرداری یزد مدعی است که برخی از واحدهای خرید و فروش ضایعات از اتاق اصناف مجوز گرفته‌اند؛ اما مسئول بازرسی استان اصناف مدعی است که هیچ کدام از فعالان این صنف مجوز ندارند.

ناتوانی شهرداری برای مقابله با واحدهای دارای مجوز
مسئول اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد با بیان این‌که برخی واحدهای خرید و فروش ضایعات دارای مجوز صنفی هستند، گفت: اتاق اصناف به عنوان متولی صدور پروانه فعالیت، باید بر آنها نظارت و از گسترش آنها در مناطق مسکونی جلوگیری کند.
«سیدمحمد میرجلیلی» افزود: در صورتی که این واحدها دارای مجوز باشند، حتی اگر از سوی شهرداری پلمب شوند، با رای دیوان عدالت دوباره بازگشایی خواهند شد و همه تلاش‌ها نقش بر آب می‌شود.
وی ادامه داد:متمرکز کردن واحدهای خرید و فروش ضایعات برای نظارت بیشترو جلوگیری از بروز تخلف، مهم‌ترین راهکار پیشنهادی از سوی سازمان اجرائیات شهرداری است تا به این ترتیب نظارت‌ها تقویت شود.
میرجلیلی اظهار کرد: بهتر است یک سایت یا شهرک مستقل برای فعالیت این واحدها در حاشیه شهر و دور از مناطق مسکونی ایجاد شود تا فعالیت آنها مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکند.
وی با بیان این‌که پیش از این تصمیماتی برای واگذاری زمین به مراکز خرید و فروش ضایعات برای خروج از شهر گرفته شده است، از اجرایی نشدن این تصمیمات خبر داد.

ضرورت شناسنامه‌دار کردن واحدهای ضایعاتی
فرماندار یزد با اشاره به گسترش فعالیت واحدهای خرید و فروش ضایعات در شهرستان یزد به ویژه در شمال شهر، بر ضرورت شناسنامه‌دار کردن و شناسایی این مراکز تاکید کرد.
«محمود شاکرشمسی» اظهار کرد: این مراکز که متولی معاملات آهن آلات مستعمل شده هستند، جایی در محله‌های شهر ندارند و باید به نقطه متمرکز و دور از مراکز جمعیتی، منتقل شوند.
وی ادامه داد: مدیریت این مراکز عمده در دست اتباع بیگانه است که قطعا مجوزی برای این کار ندارند و حتی در مواردی که مالکان یزدی مسئول این مراکز هستند، مدیریت آنها به اتباع بیگانه واگذار شده است.
فرماندار یزد گفت: بعضا شاهد خرید و فروش آهن آلات مسروقه از جمله سیم‌های برق، فلزات پوشش کانال‌های تاسیسات شهری و مانند این در مراکز خریدو فروش ضایعات هستیم.
وی بر ضرورت متمرکز کردن مراکز خرید و فروش ضایعات تاکید کرد و افزود: این اقدام باید با همکاری اتاق اصناف، شهرداری و فرمانداری محقق شود تا این مراکز با نظارت بیشتری به فعالیت ادامه دهند.
شاکرشمسی از شهرداری یزد خواست با تخصیص زمین به فعالان این عرصه در نقاط دور از مناطق مسکونی شهر، با تهیه طرح و تعیین ضوابط، به استقرار این واحدها در زمین‌های پیش‌بینی شده اقدام کند.

تداخل صنفی واحدهای خرید و فروش ضایعات
مسئول بازرسی اتاق اصناف مرکز استان با تاکید بر اینکه هیچ مجوزی برای فعالیت مراکز خرید و فروش ضایعات در مرکز استان صادر نشده است، ادامه داد: فعالان این مراکز به شکل تداخل صنفی، با پروانه‌های صنوف مرتبط مشغول کارند.
«حسن مظفری» اظهار کرد: عمده پروانه‌هایی که از‌سوی متولیان این مراکز درحال بهره‌برداری است برای فعالان صنف صنایع فلزی یا آهن فروشی صادر شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
مسئول بازرسی اتاق اصناف مرکز استان هم از توافقات قبلی برای ایجاد شهرک ضایعات در مجاورت پایانه بار یزد و یا نزدیک پارک کوهستان از سوی شهرداری خبر داد و افزود: هنوز اقدامی در این باره صورت نگرفته است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار