نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: رکود اقتصادی و تطعیلی واحدهای تولیدی هیچ تناسبی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد چرا که روح حاکم بر این سیاست تقویت اقتصاد داخلی است.
کد خبر: ۱۸۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 18 February 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، مصطفی افضلی‌فرد صبح امروز در دیدار مردمی خود در اردبیل اظهار کرد: وظیفه نماینده و تلاش مضاعف وی بر تقنین و نظارت بر حسن اجرای قوانین است که باید این وظایف را به شایستگی به انجام برسانند.

وی افزود: همواره برای من سئوال است که چطور برخی‌ها با وجود آنکه توان و ظرفیت لازم و مناسب را برای نمایندگی مردم ندارند به خود اجازه می‌دهند که در این عرصه ورود پیدا کنند تا هم وقت مردم به هدر رفته و هم آرزو و آمال آنها به خاطر نمایندگانی ناشایست به هدر برود.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل ویژگی یک نماینده شایسته مجلس را آراسته شدن به روح امانتداری، صداقت، روح عدالت و درک کامل از مشکلات و معضلات اجتماعی و آسیب‌ها اعلام کرد و ادامه داد: یک نماینده راستین می‌تواند با علم کافی و قدرت تحلیل درست و فرصت‌شناسی در هر دو حوزه تقنین و نظارت به شایستگی به وظیفه خود عمل کند تا با تصویب قوانین مناسب بتواند صلابت و قدرت خود را نشان دهد.

افضلی‌فرد بیان کرد: اگر یک نماینده نتواند در کنار توانمندی خود شجاع، عالم و علیم باشد قطعا در صحنه قانونگذاری قادر نخواهد بود به وظیفه خود عمل کند و به یقین ظلم و اجحاف در حق مردم انجام شده و یک نوع بدبینی در جامعه به وجود می‌آید.

منافع و مصالح را بر همراهی دولت ترجیح می‌دهیم

وی یادآور شد: اگر مقصود از همراهی دولت این باشد که هر آنچه که دولت بگوید مجلس آن را اطاعت کند ما هیچ وقت تن به چنین همکاری نخواهیم داد چرا که هر دو قوه جایگاه خاص خود را دارند و مجلس به وظیفه قانونی خود در امر نظارت همواره تاکید می‌کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تمام لوایح و طرح‌ها همسو با منافع و مصالح مردم و نظام باشد و ما به جای آنکه همراه دولت باشیم قطعا یار ملت هستیم.

افضلی‌فرد با اشاره به تذکرات و استیضاح وزرا به عنوان ابزار کار یک نماینده تصریج کرد: تذکری که ما به دولتمردان دهم داده‌ایم بیشتر از دولتمردان یازدهم بوده و در بخش استیضاح نیز سعی کردیم تا در مرحله اول با طرح مسائل در کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه مجلس مشکلات را برطرف و در صورت پاسخگو نبودن وزیر، استیضاح را انجام دهیم.

وی ادامه داد: بنده خودم به رغم آنکه با وزیر نیرو سال‌های سال دوستی داشتم اما به خاطر عملیاتی نشدن حق‌آبه استان از قزل‌اوزن و معطلی در انتقال آب شرب از سد یامچی و انجام ندادن برخی از تعهدات از سوی وزیر، سئوال، تذکر و استیضاح وی را مطرح کردم چرا که بر این باور بودم به دور از این دوستی‌ها وزرا باید پاسخگوی مردم باشند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: پیگیری این موارد به معنای عدم همراهی دولت و یا کارشکنی با دولتمردان نیست بلکه مجلس در حفظ منافع نظام و مردم قطعا همراه دولت است و تلاش منسجمی را انجام می‌دهند تا این اهداف تحقق پیدا کند.

افضلی‌فرد یکی از همراهی‌های مجلس با دولت را تصویب لایحه ضدرکود با افزودن 30 ماده از سوی مجلسی‌ها برای بهبود شرایط در این حوزه اعلام کرد و یادآؤر شد: در بحث لایحه بودجه سال 95 نیز با توجه به دیر ارسال شدن این لایحه انتظار داریم هر چه زودتر دولت لایحه چند دوازدهم را به مجلس تقدیم کند و یا خود مجلس این کار را خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما در برخی از مسائل و موضوعات همچون اجرای طرح تحول سلامت حمایت و پشتیبانی‌مان را از وزیر بهداشت و درمان انجام دادیم و انتظارمان این است که با انجام درست وظایف و مسئولیت‌ها قطعا شاهد تذکر و استیضاح دولتی نباشیم ولی محور فعالیت ما حفظ منافع نظام و ملت است.

تفسیر غلط باهنر مانع از تصویب منطقه آزاد شد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به تصویب نشدن منطقه آزاد تجاری استان اردبیل اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد ظرفیت‌های قانونی در اعمال معافیت‌های مالیاتی، توجه به صادرات و واردات محصولات و ایجاد فرصت‌های اشتغال را فراهم می‌آورد که این حرکت زمینه‌ساز یک تحول منطقه‌ای برای استان می‌توانست به شمار آید.

افضلی‌فرد افزود: بعد از ارسال لایحه منطقه آزاد اردبیل از سوی دولت به مجلس با پیگیری نمایندگان استان در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید به طوری که همه نمایندگان تلاش کردند تا با مطرح شدن در صحن علنی مجلس با اولویت این کار به سرانجام برسد.

وی با انتقاد از عده‌ای از نمایندگان اردبیل که قصد دارند همه موضوعات و مسائل را به نام خود مصادره کرده و منصفانه و عادلانه در این حوزه حرکت نکنند، ادامه داد: به رغم آنکه با امضای نمایندگان این لایحه با اولویت در مجلس مطرح شد اما با تفسیر غلط باهنر به عنوان رئیس جلسه و ضرورت رای‌آوری این لایحه با دو سوم آرای نمایندگان بالاخره این منطقه آزاد تجاری اردبیل رای نیاورد و از این امر بسیار متاثر شدیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد: با رایزنی‌هایی که با هیئت رئیسه مجلس و لاریجانی رئیس مجلس داشتیم قرار شد تا این لایحه مجددا بررسی شود چرا که مشمول ماده 117 قانون برنامه پنجم در آن قرار نمی‌گرفت و در قالب لایحه منطقه آزاد زابل با ریاست خود لاریجانی این جلسه برگزار می‌شد که بخشی از این خواسته‌ها و تعهدات به نتیجه رسید و این لایحه برای بار دوم نیز رای نیاورد که در این بین باید شرایط آن روز مجلس را نیز مورد توجه قرار داد.

افضلی‌فرد در مورد منطقه ویژه اقتصادی نمین و فعالیت آن گفت: شرکت سرمایه‌گذاری شاهد برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین ورود پیدا کرده و به رغم تعللی که در آغاز عملیات اجرایی این پروژه وجود دارد همچنان مشکلات و موانعی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی افزود: البته هیچ مشکل و منع قانونی وجود ندارد اما تعلل برخی از مسئولان سبب شده است تا منطقه ویژه اقتصادی نمین تاکنون اجرایی نشود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به طرح منطقه ویژه گردشگری سرعین، نیر و مشگین‌شهر اشاره کرد و ادامه داد: در سفر رئیس جمهور این موضوع مطرح شده و به پیشنهاد مسئولان استانی مورد موافقت قرار گرفت و حتی در کمیسیون اقتصادی نیز به تصویب رسید اما به همراه منطقه آزاد تجاری استان شاهد تصویب نشدن منطقه ویژه گردشگری سبلان بودیم که امیدواریم در سال‌های آینده تصویب این مناطق به نقطه عطف تحول تجاری، گردشگری و صنعتی استان تبدیل شود.

وظیفه نماینده نظارت بر انجام وظایف مدیران است

افضلی‌فرد با بیان اینکه عده‌ای به دنبال تخریب و طرح مسائل حاشیه‌ای سعی می‌کنند تا بنده را به عزل و نصب‌های بی‌جهت متهم کنند، بیان کرد: ساز و کار عزل و نصب مسئولان اجرایی استان اردبیل بر این مبنا بود تا براساس تصمیم مجمع نمایندگان استان، استاندار اردبیل سه گزینه را برای تغییر مدیران به مجمع پیشنهاد دهد تا از بین آنها نمایندگان مجلس با بررسی سوابق گزینه‌های مطرح شده فرد مورد نظرشان را معرفی کنند.

وی با یبان اینکه به‌ هیچ‌وجه در عزل و نصب‌ها به صورت انفرادی دخالت نکرده بلکه نظارت بر عملکرد مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی را حق خودمان می‌دانیم، تصریح کرد: ما معتقدیم هرگونه عزل و نصب بر اساس منافع مردم با دلسوزی تمام و نگاه غیرجناحی و غیرحزبی انجام شود و نظارت را نیز امر ضروری و به دور از تشریفات می‌دانیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند برخی‌ها ژست دموکراتیک می‌گیرند و معتقدند نباید در عزل و نصب‌ها دخالتی کرد اما در پشت پرده بیشترین دخالت‌ها را دارند و همین نمایندگانی که ژست دموکراتیک در این موضوع می‌گیرند قطعا بیشترین دخالت را در عزل و نصب‌ها داشتند.

ذوب آهن اردبیل باید ورشکسته اعلام شود

افضلی‌فرد در مورد اشتغال نیز افزود: یکی از پیگیری‌های بنده در حوزه قانونگذاری و کمک به افراد بیکار تلاش برای تصویب بیمه بیکاری بود که بالاخره به تصویب رسید و با وجود مخالفت دولت به دلیل داشتن هزینه‌های سنگین قرار شد بیمه بیکاری پرداخت شود که این کار در حال انجام است.

وی یادآؤر شد: دولت باید 5 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بیمه بیکاری پیش‌بینی کند که در قانون نیز یا ایجاد اشتغال و یا پرداخت بیمه بیکاری مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به پرداخت حق و حقوق بازنشستگان در قبال پرداخت بیمه زیر 10 سال اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه این مصوبه مجلس بار مالی داشت قرار شد تامین اجتماعی بحث بازنشستگی کارگران پرداختی حق بیمه‌ای زیر 10 سال را اعمال کند.

افضلی‌فرد به حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رونق‌بخشی به واحدهای تولیدی و حمایت از اقشار کم درآمد اشاره کرد و گفت: 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات از این محل به عنوان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار پرداخت می‌شود.

وی در مورد آخرین وضعیت سبلان پارچه نیز بیان کرد: این کارخانه پیش از این با قیمت نازل اجاره داده شده بود که تصمیم گرفته شد به اجاره‌نشین جدید با قیمت مصوب از طریق مزایده و تلاش برای ایجاد اشتغال 4 هزار و 500 نفر انجام شود که فرایند این کار به رغم مشکلاتی که به وجود آمد به سرانجام رسید.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس کلنگ‌زنی نیروگاه سیکل ترکیبی را در فاز جدید با هدف اشتغال 300 تا 500 نفر از بیکاران را یادآور شد و افزود: بیکاران از طریق صندوق توسعه ملی 350 میلیون دلار به این نیروگاه سال آینده پرداخت می‌شود تا عملیات اجرایی فاز بخار انجام شود.

افضلی‌فرد در مورد وضعیت ذوب آهن اردبیل تصریح کرد: البته برخی از مسئولان در این زمینه قصور کردند و ما خواسته‌ایم تا با اعلام ورشکستی ذوب‌آهن پرونده این کارخانه در اداره ورشسکتی قوه قضاییه مطرح شود تا با یک راهکار جدید بتوانیم این کارخانه را دوباره فعال کنیم.

وی در مورد فاز دوم آرتاویل تایر و ایجاد فرصت اشتغال برای 400 نفر گفت: مراحل اجرایی و پیگیری این پروژه نیز به انجام رسیده و تلاش ما بر این است تا هر چه سریع‌تر زمینه اشتغال بیکاران فراهم آمده تا مرهمی بر زخم بیکاری استان باشد.

این نماینده مجلس علت نبود واحدهای صنعتی بزرگ و مادر را با اشتغالزایی دهها هزار نفر عاقبت ناخوشایند برخی از واحدهای تولیدی فعلی اعلام کرد و افزود: زمانی که بسیاری از کارخانه‌های ما به حالت بلاتکلیف و ورشکسته تبدیل شده‌اند بعید است که یک سرمایه‌گذار بخواهد در این استان با این شرایط اقتصادی و صنعتی سرمایه‌گذاری کند.

افضلی‌فرد بیان کرد: در کنار این ضعف و نارسایی سرمایه‌گذاری بنده با قاطعیت اعلام می‌کنم که تنگ‌نظری برخی از مدیران و بی‌رغبتی آنها برای جذب سرمایه‌گذار که گاه چشم دیدن سرمایه‌گذار را ندارند عاملی تضعیف سرمایه‌گذاری بر استان است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار