مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: این شرکت با داشتن بزرگترین کارخانه قند ایران سیاست کاشت تشویقی چغندر قند را در دستور کار قرار داده است.
کد خبر: ۱۸۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 16 February 2016

اروجعلی محمدی روز سه شنبه در نشستی با محققان و کارشناسان زراعت این سازمان افزود: در دشت مغان چغندر قند به عنوان یک محصول استراتژیک روند رو به رشدی را طی می کند و برای افزایش راندمان در هکتار و افزایش عیار و سطح زیر کشت چغندر قند در اراضی زراعی بخش خصوصی تلاش می شود.
او گفت: مبنای این سیاست اعتماد سازی برای پرداخت بهای بموقع این محصول و کمک در تامین ادوات برداشت و پرداخت جوایز بوده و
تاکنون محصولات چغندرکاران خریداری و قسمتی از مطالبات آنها پرداخت شده و مابقی مطالبات به زودی پرداخت خواهد شد.
او همچنین با اشاره به استفاده از روش های علمی در کشاورزی افزود: کشاورزان از روش های علمی در کاشت و برداشت این محصول استفاده می کنند و راندمان تولید این محصول تا 80 تن در هکتار رسیده و عیار آن نیز به رقم 15 نزدیک شده است.
محمدی در زمینه اهمیت کشت چغندر قند گفت: با کشت این محصول وابستگی به واردات شکر برطرف می شود ، اشتغال پایدار این صنعت تضمین می شود و تفاله آن نیز با ارزش غذایی مناسب در صنعت دامپروری استفاده می شود.
مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: در سال زراعی جاری میزان سطح زیر کشت اراضی برای چغندر قند از یک هزار و 400 هکتار
به دو هزار و 700 هکتار رسیده و راندمان تولید در هر واحد هکتار به مرز 60 تن رسیده که نسبت به راندمان سال گذشته 12 تن افزایش یافته و در مجموع از 29 هزار تن در سال به بیش از 150 هزار تن در سطح دشت مغان رسیده و پیش بینی می شود سال آینده از مرز 250 هزار تن بگذرد.
او اظهار کرد: در این کار حمایت ها و هدایت های شرکت مغان به ویژه در تامین بذور مناسب و ادوات و دستگاههای برداشت و خرید بموقع بسیار موثر است و ما تلاش می کنیم با حمایت از زراعان ادوات روزآمد و جدیدی را به منطقه بیاوریم که در سال دولت و ملت همدلی و همزبانی همواره دولت تدبیر و امید در تقویت بنیه کشاورزی تولید کنندگان را بیش از گذشته حمایت می کند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به اشتغال زایی بالای کشت چغندر قندر در منطقه گفت: چغندر قند نقش اساسی در ایجاد اشتغال دارد و به عنوان مثال امسال دو هزار و 700 هکتار محصول چغندر کشت شده و این به معنای آن است که ما یک کارخانه بزرگ به ظرفیت اشتغال دو هزار و 700 نفری با فعالیت دایم سالیانه ایجاد کرده ایم.
وی همچنین اظهار کرد: آینده اقتصاد کشاورزی ایجاب می کند که آبیاری چغندر قند به صورت مدرن و تحت فشار صورت بگیرد و در استان ما مناطق وسیعی برای کشت چغندر قند در تناوب زراعی قرار گرفته و کارخانه قند جدیدی نیزی برای استحصال این موضوع تاسیس شود.
شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس آباد با داشتن اراضی وسیع کشاورزی ، دو هزار و 600 هکتار باغ های میوه ، مجتمع بزرگ دامپروری ، کارخانه های قند ، لبنیات ، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت های منحصر بفرد کشور است.
پارس آباد مغان در شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار