انحراف در فلسفه مدارس هیئت امنایی؛
تابناک: «دریافت پول اجباری در مدارس دولتی و هیئت امنایی ممنوع است» این جمله بارها از زبان مسئولان آموزش و پرورش شنیده شده و تغییر دولت ها نیز در تغییر این جمله تاثیری نداشته است، اما واقعیت محرزی که خانواده ها با آن درگیر هستند، دریافت پول است.
کد خبر: ۱۸۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 16 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان ، "دلمان خوش است که فرزندمان در مدرسه دولتی درس می خواند؛ روز اول ثبت نام گفتند: «ثبت نام دخترتان منوط به پرداخت کمک هزینه است» و یک صد هزار تومان دریافت کردند؛ دو ماه قبل، هزینه جزوات و چاپ و پرینت خواستند و بعد هم نامه دادند که فرزندتان در درس ریاضی ضعیف است و باید کلاس تقویتی ثبت نام کند و پول هنگفتی دریافت کردند.اگر هم اعتراض کنیم می گویند: می توانی بچه ات را ببری مدرسه دیگر. فرزند من هم متاسفانه درسش خوب نیست که همه مدارس با آغوش باز قبولش کنند و همه جا دست رد به سینه مان می‌زنند. سوالم این است: آیا به صرف باهوش نبودن فرزندم، باید از ما باج گیری کنند؟"
«دریافت پول اجباری در مدارس دولتی و هیئت امنایی ممنوع است» این جمله بارها از زبان مسئولان آموزش و پرورش شنیده شده و تغییر دولت ها نیز در تغییر این جمله تاثیری نداشته است، اما واقعیت محرزی که خانواده ها با آن درگیر هستند، دریافت پول است. در حالی که در مدارس دولتی به عناوین مختلف از والدین دانش آموزان مبالغی دریافت می شود، دریافت پول از والدین در مدارسی که برچسب هیئت امنایی در کنار اسم مدرسه زده شود، بسیار عادی تر به نظر می رسد. مدارسی که تعداد آنها رو به گسترش است و حتی گاهی به دلیل نبود مدرسه دولتی در یک منطقه، تنها انتخاب خانواده هاست.
مسئولان آموزش و پرورش تاکید دارند که دریافت پول تخلف است، اگر پولی هم داده می‌شود، باید داوطلبانه باشد، اما خانواده هایی که فرزندانشان در مدارس هیئت امنایی تحصیل می کنند، حرف های متفاوتی می زنند.

  دریافت شهریه ممنوع!
اما سخنان مسئولان آموزش و پرورش به گونه‌ای دیگر است.
مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران می گوید: دریافت شهریه در مدارس هیئت امنایی ممنوع است؛ این مدارس تنها می توانند در فعالیت‌های فوق برنامه، آن هم اگر خانواده ها تمایل داشته باشند، هزینه دریافت کنند؛ در این ارتباط «اسفندیار چهاربند»، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به خبرنگار مهر می گوید: مدارس هیئت امنایی که کلاس فوق برنامه برگزار می‌کنند، براساس ضوابط مشخص شده از مردم هزینه دریافت می‌کنند. در مدارس هیئت امنایی حضور دانش‌آموز در فعالیت‌های فوق برنامه اختیاری است و الزامی وجود ندارد و زمانی پول دریافت می‌شود که اولیای دانش‌آموز داوطلبانه فوق برنامه‌ها را انتخاب کنند.
همچنین «نورعلی عباسپور» رییس شوراهای وزارت آموزش وپرورش نیز همانند دیگر مسئولان وزارت آموزش وپرورش دریافت پول را اجباری نمی داند و تاکید دارد: هدف از ایجاد مدارس هیئت امنایی ایجاد نوعی مدرسه نیست، بلکه ایجاد نوعی مدیریت مدرسه است که مبتنی بر خرد جمعی و با حضور افراد ذینفع و برخی از اولیای دانش آموزان و با مدیریت مدرسه تصمیم می گیرند که منابع مدرسه هیئت امنایی را تامین کنند و این منابع نباید از سوی اولیا تامین شود و فشاری روی آنها باشد.

  فلسفه مدارس هیئت امنایی به انحراف کشیده شده است
رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت ها نیز معتقد است: فلسفه مدارس هیئت امنایی به انحراف کشیده شده و باید از این موضوع جلوگیری کرد. کمیته نظارت و کیفیت بخشی، عملکرد مدارس هیئت امنایی را تا پایان سال بررسی می کند. مدارسی که نتوانسته اند به ازای تشکیل هیئت امنا، کیفیت خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهند به وضعیت سابق باز می گردند و به مدارس عادی تبدیل می شوند؛ زیرا مدارس هیئت امنایی برای کمک به مردم است.
«مرضیه گرد» ادامه داد: متاسفانه برخی از مدارس هیئت امنایی با نام فعالیت های فوق برنامه، مبالغی را از اولیا دریافت می کنند؛ در صورتی که این مدارس خارج از جیب اولیا باید اداره شوند.
وی خاطرنشان کرد: بنده بازدیدهایی داشته ام و مدارس هیئت امنایی در حاشیه تهران دیده‌ام که هیچ پولی از خانواده ها دریافت نکرده اند و خانواده ها راضی بودند.

  پای درد دل مدیرمدرسه
باور کنید سیاست یک بام و دو هوا که می‌گویند همین است که برای ما اتفاق می افتد؛ از طرفی آموزش و پرورش، بودجه ما را به شدت محدود کرده و می گوید: از دانش آموزان کمک های داوطلبانه بگیرید. از طرف دیگر رسانه ها مدام به مردم القا می کنند، تحصیل در مدارس هیئت امنایی رایگان است و به تبع، والدین حاضر نیستند مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند و توقع دارند بهترین امکانات به صورت رایگان در اختیار فرزندشان باشد.
واقعا ما هم از این وضعیت خسته شده ایم. مگر کادر اداری مدرسه، این پول را برای خودش خرج می کند که این همه اعتراض وجود دارد؟وقتی بودجه مدرسه محدود است باید چه تدبیری اندیشیده شود؟با این رویه که پیش می رود بیشترین وقت و انرژی کادر اداری مدرسه صرف تامین هزینه ها می شود و سیاست گذاری ها برای ارتقای دانش آموزان به تعویق می افتد.
نویسنده:حسن حسینی. روزنامه نسل فردا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار