رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از تولید از تولید ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار تن انواع محصولات زراعی در استان طی امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۸۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 13 February 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از تولید از تولید ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار تن انواع محصولات زراعی در استان طی امسال خبر داد.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار مهر، تعداد واحدهای دامی در استان کرمانشاه را ۴ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۶۵۷ واحد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۲۰۱ واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش دام سبک با ظرفیت ۸۲ هزار و ۶۵۰ راس دام و ۳۳۵ واحد پرورش دام سنگین با ظرفیت ۳۹ هزار و ۳۵۲ راس در استان فعال هستند.

وی همچنین تعداد واحدهای پرورش مرغ گوشتی را ۹۱۹ واحد با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار عنوان کرد و افزود: همچنین ۲۵ واحد پرورش مرغ تخمگذار با طرفیت یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۹ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۴۲۶ هزار در استان فعال هستند.

شهبازی تعداد كارخانجات توليد خوراك دام و طيور در استان را ۲۱ مورد با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: ۲۷ واحد صنایع لبنی نیز با ظرفیت تولید ۶۰۷ هزار و ۶۱۵ تن در سال در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: همچنین در حال حاضر ۹ کشتارگاه طیور صنعتی، ۲ کشتارگاه دام صنعتی سبک، ۴ میدان عرضه دام بهداشتی، ۲ واحد بسته بندی گوشت و ۸۳ مرکز جمع آوری شیر در استان فعال است.

تولید ۳۶ هزار تن گوشت قرمز در استان

شهبازی به میزان تولیدات دام، طیور و زنبور عسل در استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۳ تولید شیرخام در استان ۳۳۰ هزار تن، گوشت قرمز ۳۶ هزار تن، گوشت مرغ ۶۳ هزار تن، تخم مرغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن و عسل ۲ هزار و ۶۰۰ تن بوده است.

وی در خصوص صنایع تبدیلی و تكميلی كشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: در حال حاضر حدود ۱۱۲ واحد دارای پروانه بهره برداری در زمینه صنایع تبدیلی و دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ظرفیت فرآوری این واحدها را ۹۹۸ هزار و ۶۰۶ تن و تعداد اشتغالزایی آنها را یک هزار و ۴۰۳ نفر عنوان کرد.

شهبازی یادآور شد: از ابتدای بهمن سال ۹۳ تا کنون در مجموع  ۱۵ واحد صنايع تبديلي كشاورزی با مجموع ظرفيت فرآوری بالغ بر ۴۷۰۰۰ تن و اعتبار هزينه شده معادل ۱۶۰ميليارد ريال به مرحله بهره‌برداري رسيده که ظرفيت اشتغالزايی مستقيم اين واحدها ۱۲۴ نفر است.

وی به جوازهای تاسيس صادر شده نیز اشاره  ای کرد و گفت: به منظور توسعه ظرفيت فرآوری محصولات كشاورزی از ابتداي بهمن  سال ۹۳ تا كنون تعداد ۳۶ پروژه جديد موردبررسی قرارگرفته و منجر به صدور جواز تاسيس شده که مجموع اعتبار مورد نياز جهت احداث اين مجوزها  بالغ بر ۱۲۰۰ ميليارد ريال است.

شهبازی ادامه داد: ظرفيت فرآوری اسمی مجوزهای فوق الذكر بيش از ۲۳۷ هزار تن بوده و اين طرحها در صورت احداث و راه اندازی ۵۵۸ فرصت شغلی را به طور مستقيم ايجاد خواهند کرد.

۲۱ واحد ايجادی صنايع تبديلی و تكميلی بخش كشاورزی راکد یا نیمه فعال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین با اشاره به وضعيت پروژه هاي در دست ساخت، راكد و تامين نياز تسهيلاتی در سطح استان نیز، گفت: هم اكنون جهت ايجاد، توسعه و همچنين تامين نياز سرمايه در گردش ۳۱ پروژه صنايع تبديلی بخش كشاورزي سرمايه گذاری  به ارزش ۱۱۶۴ ميليارد و تسهيلاتي  به ارزش ۹۲۵ ميليارد  ريال مورد نياز بوده كه اميد است در صورت تامين، موجبات فرآوري بيش از ۳۷۷ هزار تن از محصولات كشاورزي و ايجاد و تثبيت اشتغال مستقيم  بيش از ۵۸۰  نفر  محقق خواهد ساخت.

شهبازی یادآور شد: تعداد ۲۱ واحد ايجادی صنايع تبديلی و تكميلی بخش كشاورزی در استان نیز راكد يا به صورت نيمه فعال است.

وی در ادامه به میزان تولیدات زراعی استان در سال ۹۴ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: میزان تولید گندم استان طی امسال ۶۶۱ هزار و ۷۵۲ تن و میزان تولید جو ۱۳۵ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

شهبازی میزان تولید ذرت استان طی امسال را ۱۲۴ هزار و ۱۶۲ تن عنوان کرد و گفت: همچنین ۶۱۵ هزار و ۵۰۰ تن چغندرقند و ۲ هزار و ۲۷۶ تن کلزا امسال در کرمانشاه تولید شده است.

کاهش کشت محصولات با مصرف آب بالا در سطح استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین از تولید ۲۲۰ هزار و ۱۱۸ تن سیب زمینی و ۳۱۸ هزار و ۴۶۵ تن گوجه فرنگی در استان خبر داد و افزود: تولید پیاز استان نیز ۱۲۸ هزار و ۶۸۵ تن و میزان تولید حبوبات ۵۲ هزار و ۱۶۷ تن بوده است.

شهبازی توجه جدی به توسعه كشت كلزا بويژه ارقام جديد هيبريد فرانسوي در راستاي كشت گياهان زراعي با مصرف كم‌آب و کنترل سطح زیر کشت ذرت در استان را یادآور شد وگفت: همچنین در راستاي صرفه جوئي در مصرف آب و همچنين بهره وري بيشتر از امكانات كارخانه قند، کشت چغندرقند در مناطق گرمسیر در سطح ۱۱۲ هکتار كشت شد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در راستای كاهش محصولات با مصرف آب بالا سطح زير كشت ذرت از ۳۵ هزار هكتار در  سال ۹۳ به ۱۵هزار و ۵۰۰ هكتار كاهش يافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار