معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشف 300 تن پیش‌ساز مواد مخدر در جوف کالاهای رسمی طی 10 ماهه امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۷۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 07 February 2016
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشف 300 تن پیش‌ساز مواد مخدر در جوف کالاهای رسمی طی 10 ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، علیرضا مقدسی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل گمرک استان کرمانشاه اظهار کرد: گمرک ایران دارای حجم انبوهی از شرح وظایف و مقررات است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالیت‌های گمرک، وجود 45 قانون و مقررات ذی‌مدخل در تجارت خارجی، 15 کنوانسیون بین‌المللی در مورد تشریفات گمرکی و 20 سازمان ذی‌مدخل را از جمله این چالش‌ها برشمرد.

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اگر با یک دید کلان به این موضوع بنگریم دستگاه‌های فراوانی در زنجیره تأمین تجارت دخیل هستند و گمرک هم بخشی از این زنجیره و البته پیشانی تجارت خارجی است.

مقدسی وجود 12 رویه اصلی و فرعی قانونی در تجارت خارجی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی از رویه‌های فرعی که در ایران وجود دارد از جمله بازارچه‌های مرزی، کوله‌بری، تعاونی‌های مرزنشینی، سوآپ و... در هیچ جای جهان مطرح نیست.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای تحقیقاتی انجام شده میانگین رویه‌های جاری در سایر کشورها چهار مورد و شامل صادرات، واردات، ورود موقت و ترانزیت است، در حالی که در ایران با انبوهی از رویه‌ها مواجه هستیم.

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر در ایران 15 نوع عوارض اخذ می‌شود، افزود: کشورهای دیگر تنها روی چند کالای خاص از جمله سیگار، اسلحه، مشروبات الکلی و... تمرکز کرده‌اند، اما در ایران تمام کالاها با تمام مجوزهای خاص باید بررسی شوند.

مقدسی با اشاره به وجود 20 نوع معافیت گمرکی در ایران و 22 سازمان ارائه دهنده انواع مجوزهای تجارت خارجی، تمامی این موارد را بیانگر نوع اقتصاد ایران دانست و بیان داشت: این موضوعات همگی در رتبه‌بندی فضای کسب و کار تأثیرگذار است.

وی با تصریح اینکه انتظارات ملی و بین‌المللی از گمرک بسیار زیاد است به این انتظارات اشاره کرد و ادامه داد: حفظ سلامت جامعه و محیط زیست، تسهیل گردشگری، توسعه صادرات و ترانزیت، نظارت بر قاچاق مواد مخدر و... از این موارد هستند.

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین از کشف 300 تن پیش‌ساز مواد مخدر در جوف کالاهای رسمی طی 10 ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: در بحث قاچاق کالا، مسائل پولشویی و رونق تجارت مرزی نیز انتظاراتی از گمرک وجود دارد.

مقدسی گفت: با وجود تمام این انتظارات، تمام قوانین و مقررات باید با دقت و کنترل انجام شود و از سوی دیگر سرعت و تسهیل‌گری هم باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد و این خود یک پارادوکس است.

وی افزود: لذا گمرک سعی کرده است از طریق سامانه‌های الکترونیکی که هم سرعت و دقت و تسهیل‌گری داشته باشد و هم کمبود منابع و نیروی انسانی را پوشش دهد رویکرد خود را بر عملیاتی شدن این موضوع قرار دهد.

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بخش سامانه‌های الکترونیکی از نگاه بخشی پرهیز شده است، کاهش زمان ترخیص و تشریفات  در بخش واردات به چهار روز، اظهار الکترونیکی، کاهش ایستگاه‌های کاری از 20 به هشت ایستگاه، حذف پروانه ترانزیت و... را از دیگر اقدامات تسهیلی عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار