ساختمان کتابخانه مرکزی بابل که با قدمت بیش از نیم قرن سال 90 به خاطر فرسودگی تخریب شد تا باسازی و تجدید بنا شود ، نیازمند مشارکت خیرین و توجه جدی مسئولان برای تکمیل و بهره برداری است .
کد خبر: ۱۷۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴ 06 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، کار ساخت این کتابخانه هم اکنون به خاطر مشکلات مالی با کندی پیش می رود و تنها مشارکت مالی خیران می تواند روند تکمیل و تجهیز آن را شتا بخشد.


شهرستان بابل دارای 17 کتابخانه عمومی و با 14 هزار نفر عضو است . سه کتابخانه از این تعداد در شهر بابل استقرار دارد که یکی از آنها کتابخانه مرکزی در حال تجدید بناست که به نام شهید شکری نام گذاری شده است.


این کتابخانه سال 1342 در زمینی به مساحت 347 مترمربع تاسیس و فعال شد ولی پس از تخریب شورای شهر و شهرداری بابل دو هزار متر مربع زمین برای تجدید بنای آن در یکی از بوستان ها واقع در جنوب شهر به آن اختصاص دادند.


رئیس اداره کتابخانه های عمومی بابل تکمیل و تجهیز این کتابخانه را از اولویت های این اداره اعلام کرد و گفت که برای این منظور به 20میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تنها با مشارکت خیران قابل تامین است .


شهرستان 520 هزار نفر جمعیت دارد و بر اساس آمارهای رسمی بیش از 16 هزار دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آن در حال تحصیلند و تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی را انتظار می کشند.


حامد شوبی یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی در این باره
 گفت : کتابخانه مرکزی دارای کتاب های مفیدی برای تکمیل پایان نامه بود ولی در حال حاضر در منطقه جنوب شهر بابل کتابخانه ای برای تحقیق وجود ندارد.


وی افزود : با توجه به اینکه این کتابخانه در محوطه پارک بزرگ شهید شکری واقع بود ، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده بود و خانواده ها می توانستند هم برای مطالعه و هم برای تفریح و تفرج به پارک بیابند.


این دانشجو از مردم و خیرین خواست تا برای تکمیل ساختمان کتابخانه با جدیت ورود پیدا و فضای فرهنگی مناسب را برای مطالعه مطالعه جوانان و نوجوانان فراهم کنند .


مدیر عامل مجمع خیرین کتابخانه ساز بابل نیز گفت : انجمن خیرین کتابخانه ساز بابل در سال 91 تشکیل شد و در سال 92 به ثبت رسمی رسید و با بهره گیری از ظرفیت خیرین شهرستان در مدت دو سال اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده است.


محمود جعفرزاده افزود : در دو سال اخیر 30 قطعه زمین در کل شهرستان بابل برای احداث کتابخانه اهداء شده است و تاکنون ساخت 10 کتابخانه هم آغاز شده است.


او ادامه داد : چهار کتابخانه جدید در حال ساخت شامل کتابخانه مرحوم تابان ، فاز دوم کتابخانه امامزاده یحیی(ع) ، کتابخانه شهید آقاجانی و کتابخانه باقرالعلوم (ع) است که برای تکمیل و تجهیز آنها 16 میلیارد ریال تخصیص یافته است.


جعفرزاده اظهار داشت : با توجه به درخواست شهروندان و تعداد زیادی از دانشجویان جنوب شهر بابل که کتابخانه مرکزی در آنجا در حال احداث است ، مهم ترین اولویت انجمن خیرین کتابخانه ساز تکمیل و تجهیز آن است .


وی افزود : با چند نفر از خیرین بنام شهرستان که هم اکنون در خارج از کشور اقامت دارند جلسات متعددی گذاشته شد و قول های مساعدی هم برای کمک به تکمیل کتابخانه مرکزی دادند .


او ادامه داد : با توجه به اینکه بنا به نظر کارشناسان تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی بابل به بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، امیدواریم با انجام مقدمات کار ظرف هفته های آینده تفاهم نامه تکمیل آن با خیرین بابلی منعقد شود.


جعفر زاده گفت : تمام همت ما این است که با آغاز سال 95 روند احداث این طرح با تخصیص اعتبار تسهیل شود ، اما آن چیزی که به انجمن خیرین کتابخانه ساز برای تکمیل این طرح فرهنگی کمک می کند ، حمایت های معنوی مسئولان است.


وی افزود : انتظار می رود که مسئولان در کنار خیرین با جدیت مضاعف کمک کار باشند تا بتوانیم هر چه سریع تر کتابخانه شماره یک بابل را به مرحله بهره برداری برسانیم.


هابیل طهماسبی رئیس اداره کتابخانه های عمومی بابل نیز گفت : اقدامات خیرین کتابخانه ساز در دو سال اخیر قابل تقدیر است و بدون مشارکت و همکاری تنگاتنگ آنان ادامه روند احداث این کتابخانه امکان پذیر نخواهد بود.


وی افزود : با توجه به وجود حدود 521 کتاب چاپ سنگی و همچنین دو نسخه کتاب خطی که بسیار برای شهرستان حائز ارزش است برای نگهداری آنها فضای کتابخانه باید مطلوب و فاقد رطوبت باشد.


او ادامه داد : تمامی این حساسیت ها با خیرین در میان گذاشته شد و اگر ماندن این کتاب ها در کتابخانه شهید نجاریان طولانی شود احتمال تخریب آنها وجود دارد .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار