با اینکه موضوع شیوع شپش درمدارس کشور بویژه با آغاز سال تحصیلی و شروع فصل سرما به مبحثی تکراری و نه چندان جذاب تبدیل شده، اما هرگاه با آش شور سیاست همراه می‌شود، این خون‌آشام ریزاندام هم نقش تعیین کننده پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۶۶۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 19 January 2016
با اینکه موضوع شیوع شپش در مدارس کشور بویژه با آغاز سال تحصیلی و شروع فصل سرما به مبحثی تکراری و نه چندان جذاب تبدیل شده، اما هرگاه با آش شور سیاست همراه می‌شود، این خون‌آشام ریزاندام هم نقش تعیین کننده پیدا می‌کند. 
 
طی سالیان گذشته نیز گاهی در لابه‌لای توصیه‌های بهداشتی بخصوص انجمن اولیا دانش آموزان یواشکی و بیخ‌گوشی و بریده بریده یادی هم از شپش سابق به میان می‌آمد، اما حال و هوای مصلحت اندیشی فضای حاکم با همان ملاحظات، مانع اثربخشی آن ایما اشاره‌ها و لال‌بازی‌ها می‌شد.
  
بطوریکه موجود موزی و فرصت طلب، خون‌آشام ولی ریزاندام که از قضا درس تاریخ را خوب آموخته بود، می‌دانست چه زمانی برای مطالبه سهمش به میدان بیاید، که تولید‌کننده مواد شوینده برای ادامه حیات خود و رقابت با رقبا آنقدر از کیفیت و کمیت تولیداتش بکاهد که بکام گزنده‌های خونخوار خوش و نشاط آور بیاید، بخصوص زمانی که وجودش را انکار کنند و نادیده بگیرند که با خیال راحت و بدون مزاحمت تخم‌ریزی کند و از هر تخم برخیزد هشتاد تخم...   

 در ادامه توجه شما را به عناوین و شرح ماجرا از زبان متولیان امر آموزش و پرورشِ مدیران آینده میهن عزیزمان معطوف می‌نمایم. 

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استا‌‌ن کرمانشاه: این تخم ( بذر شپش ) خیلی زود تکثیر می‌شود، دانش آموزانی که به استخر می‌روند بیشتر در معرض ابتلا به شپش هستند، شانه کردن موها با شانه‌های دندانه دار!...

مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس بهداشت استان کرمانشاه: شپش سر در برخی مدارس ابتدایی مناطق مرفه نشین شهر کرمانشاه نیز!!!! شیوع پیدا کرد، سال قبل آمار مبتلایان یک درصد بوده که امسال به  یک و دو دهم درصد رسیده است.   

و اما دامنه شایعات از طریق شبکه‌های اجتماعی و درگاه های نامطمئن به گوش مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان رسید که آقای سلیمان محبی نیز از طریق همان شبکه‌های شایعه ساز! علاوه بر نفی و انکار چنین موجودی، از خطرناک بودن آن هم اعلام برائت کرده و یادآور شدند: شپش سر خطرناک نیست فقط باعث خارش شدید می‌شود.  

ضمن اینکه امیدواریم فقط در حد شایعه بوده باشد چراکه اصلاً هیچ انسانی حاضر نیست پذیرا و میزبان پیک مرگ و نماد نکبت باشد، اما جهت استحضار جناب مدیرکل، شپش و موش پیش قراول و سواره نظام، تیفوس و طاعون نیز لشکر پیاده خوشکسالی و ... اگر مراد و مقصود شما از باب اثرات روحی روانی منفی بر دانش آموزان و والدین می‌باشد تفاوت شنیدن نام شپش تا دیدن و مشاهده کردن به همان میزان است که ( شنیدن کی بُود مانند دیدن).  

وانگهی تا‌بحال در هیچ کجای قانون، استحمام و کوتاه کردن موی دانش‌آموز جزء وظایف مدیریت ارشد آموزش و پرورش استان نوشته نشده‌است. بنابراین بهتر بود سهمیه شامپوی پرمترین درمان شپش را از محل 500 هزار عددی که صرفاً جهت مدارس اختصاص داده شده بود، تهیه و توزیع می‌کردید، که دست کم اگر خیابان هوایی نداریم اینجا هم از غافله اصفهان خیلی عقب نمانیم که سهمیه شامپوی مدارس خود را در تاریخ 94/8/14 توزیع نمودند و جناب آقای صدری معاون مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اعلام کردند که شیوع شپش در کل کشور بدلیل " پدیده جو حاکم بر کشور " افزایش داشته و مخصوص اصفهان نیست.

(ع.ط) خالوو ریوار تابناک

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار