علي‌رغم تذکر و سوالات متعدد بسياري از نمايندگان، دولت احمدي‌نژاد همچنان دست از سياست تقويت واردات برنداشته است، از اين رو وزارت بازرگاني روز به روز از اهداف اصلي خود دور مي‌شود. با توجه به عملکرد وزارت بازرگاني در اين مدت به نظر مي‌رسد دولت نهم بايد نام اين وزارتخانه را به وزارت واردات تغيير دهد.
کد خبر: ۱۶۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶ 14 January 2016

24 دي 1386 داريوش قنبري نماينده وقت ايلام اعلام کرد: علي‌رغم تذکر و سوالات متعدد بسياري از نمايندگان، دولت احمدي‌نژاد همچنان دست از سياست تقويت واردات برنداشته است، از اين رو وزارت بازرگاني روز به روز از اهداف اصلي خود دور مي‌شود. با توجه به عملکرد وزارت بازرگاني در اين مدت به نظر مي‌رسد دولت نهم بايد نام اين وزارتخانه را به وزارت واردات تغيير دهد.

وي در آن زمان گفت: دولت با اتخاذ سياست تنظيم بازار از طريق واردات در واقع به دنبال کنترل گراني و تورم بود اما نکته قابل توجه اين است که نه تنها تا کنون حجم زياد واردات، قيمت‌ها را تنظيم نکرده بلکه وضعيت گراني روز به روز بدتر از قبل نيز مي‌شود. عضو کميسيون امنيت ملي مجلس هفتم با اشاره به واردات 3/5 ميليون تن شکر تاکيد کرد: باندهاي واردکننده کالاهايي چون شکر با دستگاه اجرايي کشور ارتباط دارند. بر اين اساس تعرفه واردات براي برخي از اجناس مورد نظر اين گروه‌هاي خاص با تصميم دولت کاهش شديد يافته يا حتي به صفر مي‌رسد. قنبري با بيان اينکه ادامه اين روند توليد کشور را به نابودي مي‌کشاند افزود: دولت تاکنون براي برخورد يا محدود کردن فعاليت مفسدان اقتصادي تنها شعار داده و عمل نکرده است. در حالي که بزرگ‌ترين فساد اقتصادي در اين شرايط، صدور مجوزهايي است که منجر به واردات بي‌رويه کالاهايي چون شکر مي‌شود. قنبري تصريح کرد: واردات عجيب و بي‌رويه شکر امروز صنعت شکر را با خطر ورشکستگي مواجه کرده است. از سوي ديگر کشاورزان چغندرکار نيز به دليل اينکه محصولاتشان به فروش نمي‌رود و کارخانجات قند و شکر تعهدات مالي خود به آنان را اجرا نکرده‌‌اند از شرايط پيش آمده بسيار ناراضي و نگران هستند تا جايي که بسياري از آنان ادامه کاشت چغندر را صلاح نمي‌دانند. نماينده وقت ايلام گفت: تا به حال نمايندگان بارها به دولت در مورد وضع صنعت قند و شکر و چغندرکاران تذکر داده اند اما تغيير رويه‌اي در کار حاصل نشده است و واردات همچنان ادامه دارد. عضو فراکسيون اقليت مجلس در خصوص طرح استيضاح وزير بازرگاني نيز که از سوي نمايندگان اصولگراي مجلس به امضا و به هيات رئيسه ارائه شده است با بيان اينکه فراکسيون اقليت نيز از حرکت استيضاح وزير بازرگاني حمايت مي‌کند، اظهار‌داشت: نمايندگان مجلس از عملکرد دولت و وزارت بازرگاني در ماجراي واردات بي رويه کالاها و به خصوص شکر بسيار ناراضي هستند. وي در ارتباط با استيضاح وزير کشاورزي نيز گفت: در صورتي که مجلس فرصت داشته باشد اين استيضاح نيز به دليل کاهش محصولات کشاورزي و برخي نارضايتي‌ها در اين حوزه مفيد خواهد بود.

1387: کشور را با لجبازي نمي‌توان اداره کرد

دبيرکل وقت حزب اعتماد ملي با ابراز نگراني از فضاي حاکم بر دانشگاه‌هاي کشور گفت: «برخي سعي دارند با برخورد با دانشجويان، آنها را مرعوب و سرخورده و نااميد کرده و مانع از حضور فعال آنها در انتخابات آينده شوند». وي در آن زمان در ديدار با فعالان دانشجويي دانشکده خبر با اشاره به افزايش مهاجرت دانشجويان و فرهيختگان به خارج از کشور گفت: «اگر برخي مشکلات معيشتي و موانعي که در بيان انديشه وجود دارد ادامه يابد، بر ميزان مهاجرت نخبگان باز هم افزوده مي‌شود و تنها راه برون رفت از وضع موجود، شرکت پرشور همه اقشار مردم در انتخابات آينده است». وي با بيان اينکه برخي تلاش دارند آمار و اخبار وضعيت نامناسب اقتصادي به بيرون از دولت درز نکند، از اصلاح اقتصاد و سياست خارجي و استفاده از همه اختيارات قانوني رئيس‌جمهور به عنوان برخي از اولويت‌‌هاي برنامه خود نام برد وگفت: «اصلاحات به معني دفاع از حقوق مردم و اعتقاد واقعي به اين است که «ميزان راي مردم است» و در چارچوب آرمان‌هاي جمهوري اسلامي‌واقعي که بر پايه تفکرات حضرت امام‌(ره)، مطهري و بهشتي بنا شده است، مي‌توان اصلاحات را اجرايي کرد». دبير کل حزب اعتماد ملي در ادامه با ذکر اين نکته که مردم ايران دين اسلام را با افتخار پذيرفته‌اند و با ارزش‌ها سر جنگ ندارند، گفت: «سوءاستفاده برخي‌ها از ارزش‌هاي ديني و تلاش آنها براي ترويج خرافات باعث فاصله گرفتن جوانان از دين مي‌شود». وي با اشاره به اينکه با لجبازي نمي‌توان کشور را اداره کرد، با ابراز تاسف از برخي از برخوردهاي تحقيرآميز با شهروندان ايراني در کشورهاي خارجي، سياست خارجي ايران را نيازمند اصلاح دانست و افزود: «روزي حضرت امام(ره) در مثالي فرمودند که عدم تعامل مناسب با ساير کشورها مانند آن است که کسي در اتاقي نشسته و به ساير حاضرين در آن اتاق پشت کند که قطعا با چنين رويکردي نمي‌توان سياست خارجي موفقي داشت.» /پ

منبع: روزنامه مردم سالاری


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار