مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از قرار گرفتن خانه تاریخی فیض مهدوی کرمانشاه در لیست واگذاری به بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۱۶۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 12 January 2016
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از قرار گرفتن خانه تاریخی فیض مهدوی کرمانشاه در لیست واگذاری به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، خانه‌های تاریخی بخشی از هویت هر منطقه‌ است که معماری آن نشانی از آیین و رسوم مردمان آن دیار دارد و همچون میراثی گرانبها می‌ماند که انتقال‌دهنده باورها و سنن پیشینیان به نسل امروز است.

گذر زمان اما زخم‌های کهنه‌ای بر پیکر این خانه‌ها وارد کرده است و با شرایط نامناسب آنها دیری نخواهد پایید که به تلی از خاک تبدیل می‌شوند و حسرت دیدن این همه زیبایی را بر دل نسل‌های آینده می‌گذارند.

متولیان میراث فرهنگی این بار پای کار آمدند تا برای آنها چاره‌اندیشی کنند؛ چاره‌ای که در شمایل واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی شکل گرفت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدام به معرفی خانه تاریخی در کشور برای واگذاری به بخش خصوصی کرد که تعدادی نیز در این بین سهم استان کرمانشاه بود.

صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی 20 بنای تاریخی در کشور را از طریق مزایده عمومی به صورت قرارداد سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری با کاربری‌های فرهنگی، اقامتی و پذیرایی واگذار می‌کند.

آنچه که در این بین مهم بوده، این است که این واگذاری‌ها تا چه حد با اولویت‌بندی همراه بوده و ابنیه‌ای که نیاز به مرمت دارند در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته‌اند و اینکه در این واگذاری تمام جوانب در نظر گرفته شود تا شاهد رونق و مانع از تخریب بیشتر آنها باشیم.

 خانه تاریخی فیض مهدوی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: 20 بنای تاریخی کشور براساس مصوبه هیئت وزیران و از طریق صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واگذار می‌شود که سهم کرمانشاه از این تعداد واگذاری یک خانه تاریخی است.

علی فعله‌گری از خانه فیض مهدوی کرمانشاه به عنوان خانه تاریخی مذکور که قرار است به بخش خصوص واگذار شود یاد کرد و ادامه داد: مقدمات واگذاری این خانه تاریخی انجام شده است.

وی افزود: البته قبل از این نیز خانه‌ها و اماکن تاریخی دیگری در استان به بخش خصوصی واگذار شده که واگذاری خانه تاریخی سوری به بنیاد ایران‌شناسی و منزل زرشکیان به خانه هنرمندان از این قبیل است.

واگذاری کاروان‌سرای ماهیدشت به کانون جهانگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به واگذاری کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون به بخش خصوصی در سال گذشته، از واگذاری کاروانسرای شاه‌عباسی ماهیدشت به کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی خبر داد.

فعله‌گری با اشاره به اینکه این بنا واگذار شده و تا پنج الی 6 ماه آینده کار مرمت آن پایان می‌یابد، گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران برای مرمت سه تا چهار بنای تاریخی در کرمانشاه اعلام آمادگی کرده‌اند و برای واگذاری حمام حاج‌ شهبازخان نیز در حال انجام مقدمات هستیم.

تخصیص سالانه یک میلیارد تومان برای مرمت خانه‌های تاریخی کرمانشاه

وی در خصوص اعتبارات سالانه مرمت خانه‌های تاریخی در کرمانشاه خاطرنشان کرد: سالانه حداقل حدود یک میلیارد تومان برای این امر اختصاص می‌یابد که با توجه به تعداد زیاد این خانه‌ها در استان میزان اعتبارات مناسب نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اعتبارات محدود سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: کل اعتبارات سال 92 اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه حدود سه میلیارد تومان بود که با آغاز به کار بنده در سال 93 موفق به اختصاص بودجه 13 میلیارد تومانی برای استان شدیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار