مدیرکل بیمه سلامت ‌کرمانشاه با بیان اینکه این استان در تجویز داروی هورمون رشد ‌رتبه‌ نخست کشور را دارد، گفت: ‌هزینه تجویز این دارو برای سازمان‌های بیمه‌گر استان در یک مقطع سه ماهه مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.
کد خبر: ۱۵۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 05 January 2016
مدیرکل بیمه سلامت ‌کرمانشاه با بیان اینکه این استان در تجویز داروی هورمون رشد ‌رتبه‌ نخست کشور را دارد، گفت: ‌هزینه تجویز این دارو برای سازمان‌های بیمه‌گر استان در یک مقطع سه ماهه مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

امید قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و کنترل هزینه‌های القایی در استفاده بهینه از منابع در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.

وی هزینه‌های القایی به بیماران را یکی از مشکلاتی دانست که دچار حوزه درمان شده است و افزود: این هزینه‌ها در برخی شاخص‌ها و گروه‌ها همچون قلب و عروق، مغز و اعصاب، داخلی و بیهوشی نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت از لحاظ آماری تعداد خدمات افزایش یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه افزود: این موضوع نیاز به بررسی دارد؛ لذا در این راستا کمیته تحلیل هزینه‌‌های درمان در استان کرمانشاه شکل گرفته و برترین خدمات دارای بیشترین هزینه‌ها در بخش‌های سرپایی و بستری احصاء شده است.

تجویز 2.6 میلیارد تومان هورمون رشد در کرمانشاه /واقعی یا القایی؟

قادری، دارو و تجهیزات جراحی و بیهوشی را از جمله پرهزینه‌ترین خدمات بخش بستری اعلام کرد و گفت: در بخش سرپایی نیز دارو و خدمات آزمایشگاهی با رشد قابل توجهی مواجه بوده‌ که احتیاج به بررسی دارد تا معلوم شود این هزینه‌ها القایی یا واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال استان کرمانشاه در تجویز داروی هورمون رشد یکی از رتبه‌های اول کشور را دارد و هزینه تجویز این دارو برای سازمان‌های بیمه‌گر استان در یک مقطع سه ماهه مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه تصریح کرد: این مقدار تجویز هورمون رشد با شاخص‌ و استانداردهای جهانی همخوانی ندارد؛ حتی یک داروی حیاتی و ضروری برای زنده ماندن هم محسوب نمی‌شود و موارد تجویز قطعی آن بسیار اندک است.

لزوم بازنگری هزینه‌های درمانی بر اساس اقتصاد مقاومتی

قادری با بیان اینکه این همه هزینه برای دارو باید مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: برای بازنگری در مورد مشکلات حوزه درمان بر اساس اقتصاد مقاومتی باید در سطح ملی و استان از صاحب‌نظران و متخصصان سازمان نظام پزشکی بهره‌گیری کرد.

وی تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با توجه به اقتصاد مقاومتی در کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: بخش زیادی از منابع دولتی و مردمی در حوزه اقتصاد درمان در اختیار بخش سلامت است که برای هزینه‌کرد بهینه، نیاز به مدیریت صحیح دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه، تحلیل هزینه‌ها در سازمان‌های بیمه‌گر می‌تواند به عنوان ابزاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه درمان محسوب شود.

کنترل هزینه‌های القایی از ابزار تحقق اقتصاد مقاومتی

قادری، سازمان‌های بیمه‌گر را دروازه ورودی اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان دانست و بیان داشت: کنترل هزینه‌های القایی نیز یکی از ابزارهای تأمین این موضوع است.

وی نظارت بر موسسات طرف قرارداد، نظارت بر تعرفه‌ها، رعایت راهنماهای بالینی و... را از عوامل پیشگیری از درمان‌ها و هزینه‌های القایی و موجب کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان عنوان کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار