معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی مازندران از خسارت دو هزار میلیارد ریالی بلایای طبیعی به بخش کشاورزی استان خبر داد.
کد خبر: ۱۵۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹ 25 December 2015

به گزارش تابناک مازندران، سید محمد جعفری در آیین معارفه سرپرست اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی این سازمان، با بیان اینکه مازندران از جمله استان های برخوردار از بلا های طبیعی است، اظهار کرد: امسال دو هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف کشاورزی استان توسط سیل، تگرگ، باران و خشکسالی وارد شده است.


وی با اشاره به اینکه خسارت هایی که در مواجه شدن با بحران به امور دام در عرصه روستایی و جنگلی وارد می شود بسیار زیاد است، افزود: بلایای طبیعی، 30 تا 60 درصد خسارت به صنعت طیور در استان وارد می کنند که برای پیشگیری نیازمند پیگیری های جدی تری است.


معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه وظیفه اداره مدیریت بحران بر این است 24 تا 48 ساعت بعد از حادثه خسارت های وارد شده را ارزیابی و به دستگاه های متولی ارسال کند، خاطرنشان کرد: 30 تا 40 درصد اعتبارات عمرانی در استان مربوط به اعتبارات مدیریت بحران است.


جعفری ادامه داد: اداره مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی باید برای جلوگیری و خروج از بحران سیل در زمین های شیب دار ورود پیدا کند.


وی اظهار کرد: بانک ها با دریافت سود بانکی بالا، خسارت های زیادی به بخش کشاورزی وارد می کنند که اگر این روند ادامه داشته باشد بحران جدی در حوزه صنایع و تولید کشاورزی اتفاق خواهد افتاد.


معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه 20 میلیارد ریال اعتبار برای کمک به صنعت طیور به بخش کشاورزی مازندران تخصیص داده شد، بیان داشت: اداره مدیریت بحران باید بیمه محصولات کشاورزی را به طور جدی پیگیری کند و هیچ بحرانی به اندازه عملیاتی نکردن بیمه محصولات کشاورزی این بخش را دچار مشکل نمی کند.


جعفری تصریح کرد: باید گستره پوشش بیمه محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند تا خسارت های جانبی که بر بخش کشاورزی وارد می شود کاهش یابد.


معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه پیشگیری از مخاطرات بخش کشاورزی از وظایف جدی اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی است، ادامه داد: این اداره باید تلاش کند براساس اطلاعات هواشناسی، بسته ای برای مقابله با بحران در اختیار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها قرار دهد.

به گفته جعفری، تاکنون هیچ مصوبه ای برای 76 میلیارد تومان خسارت بحران تگرگ و طوفان مهرماه امسال در استان از سوی دولت مصوب نشده است.


وی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی مسئول انجام پروژه های حوادثی نیست و یا اینکه بخواهیم به محض بروز بحران و خسارت وارد صحنه شویم، گفت: مسئولیت مدیریت بحران با وزارت کشور است و متولی آن در استان ها استاندار و در شهرستان ها بر عهده فرماندار است.


معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی مازندران بیان داشت: وظیفه اداره مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی پیگیری ارزیابی خسارت، جذب اعتبار بعد از آن و پیشگیری از وقوع بحران است.


جعفری خاطرنشان کرد: مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی بر مبنای مصوبه هیات دولت نسبت به پرداخت تسهیلات و اعتبارات عمل می کند و در غیر این صورت هیچ گونه مسئولیتی بر عهده ندارد.


وی گفت: اولویت اصلی کار مدیریت بحران، پیشگیری و ارزیابی میزان خسارت است و باید در روند بود جه ای نیز ورود پیدا کنیم.

ایرنا

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار