کد خبر: ۱۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷ 17 March 2015
امضای تفاهم نامه مشترک بین اداره های کل آموزش فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، نور امید را برای توسعه گردشگری و رونق صنایع دستی و اشتغالزایی در این استان روشن کرد.
به گزارش مهر، استان البرز به رغم وجود جاذبه های گردشگری فراوان در حوزه های مختلف، تا کنون اما، کمتر از حضور گردشگران بهره برده است. این در حالی است که این استان ظرفیت های بی شماری برای جذب گردشگرد دارد که می تواند سود سرشاری را هم از این رهگذر نصیب استان کند.
چرایی حضور کم شمار گردشگر در البرز دلایل متعددی دارد که عمده علت آن کمبودهای زیرساختی عنوان می شود. عده ای هم معتقدند آنچنان که باید از استانی که تلفیقی از اقوام مختلف ایرانی است و هر کدام دارای نماد و نشانه ای بوده و سنت های جالب توجهی دارند، معرفی شایسته ای به عمل نیامده است.
اما آنچه که امروز، برخی کشورها را در زمره موفق های دنیا در بخش گردشگری قرار داده، آموزش است. به واقع آموزش نیروی انسانی به عنوان محوری اساسی در صنعت توریسم انگاشته می شود.
در کنار این موارد، توسعه صنایع دستی که به گفته کارشناسان، تعریفی از باورها و سنت های فرهنگی مناطق را در دل خود دارد، یکی دیگر از صنایع موفق دنیا و درآمدزا شمرده می شود و آموزش و توسعه این بخش راهکاری موفق در اشتغالزایی و کسب درآمد، همچنین جذب گردشگر است.
 به واقع صنایع دستی و جذب گردشگر در ارتباط تنگاتنگی هستند که توسعه هر یک به رونق آن یکی منجر می شود.
امروز که بیکاری یکی از مسائل اساسی کشور و به تبع آن استان البرز بوده و بسیاری از جوانان در جستجوی کار سرگردان هستند، می توانند با ورود به این حوزه علاوه بر کسب مهارت، استقلال مالی را تجربه کنند و در آمدزایی داشته باشند.
به گفته استادان فن، نقش صنایع دستی در بالابردن سطح اشتغال، درآمد سرانه کشور و تولید ملی انکار ناپذیر بوده و این حوزه درآمدزا نیازمند حمایت و البته آموزش است.
 اهمیت این حوزه و حساسیت توجه به صنایع دستی سبب شد که مدتی پیش تفاهم نامه مشترکی بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضا برسد تا قدمی باشد برای دستیابی به توسعه پایدار.
براین اساس بعد از ظهر امروز دوشنبه تفاهم نامه مشترکی بین اداره های کل آموزش های فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در محل اداره کل فنی و حرفه ای در کرج منعقد شد.
این تفاهم نامه در دو حوزه آموزش های صنایع دستی و گردشگری است که با همکاری مشترک این دو نهاد به اجرا در خواهد آمد. 
حسن عزیزی مدیرکل فنی و حرفه ای البرز در حاشیه امضای این تفاهم نامه درباره جزئیات آن گفت: این تفاهم نامه در حوزه های مختلف صنایع دستی با هدف شناسایی مشاغل جدید، استانداردسازی آموزشی و شغلی و توسعه آموزش های مهارتی صنایع دستی به امضا رسید.
وی افزود: حضور جدی تر بخش خصوصی برای توسع صنایع دستی از دیگر اهدافی است که در این تفاهم نامه دنبال می شود.
وی با اشاره به فعالیت ۵۰ آموزشگاه در البرز در حوزه صنایع دستی اعم از هتلداری، طلا و جواهرسازی، دوخت های سنتی و... یادآور شد: امسال هزار و ۵۰۰ نفر کارآموز جذب این آموزشگاه ها شده است.
به گفته وی هم اکنون چهار آموزشگاه گردشگری و یک آموزشگاه هتلداری در استان به علاقه مندان آموزش های مهارتی، تور لیدر، مدیریت فروش و خدمات هتلداری ارائه می دهند.
عزیزی با اشاره به وجود امکانات مناسب در مراکز ثابت فنی و حرفه ای استان همچنین ظرفیت های صنایع دستی و گردشگری موجود در البرز اظهار امیدوار کرد از ابتدای سال پیش رو با برنامه ریزی مدون این تفاهم نامه اجرای شود.
مدیرکل فنی و حرفه ای البرز با اشاره به نمونه های موفق اجرای طرح های آموزشی گردشگری در برخی استانهای کشور از جمله اصفهان، مشهد، ساری و اردبیل تاکید کرد: ارتقای کیفیت گردشگری ملموس ترین اثری  است که با آموزش های گردشگری در این مناطق مشاهده شد.
وی گفت: هم افزایی دو اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و آموزش های فنی و حرفه ای گامی موثر در توسعه اشتغالزایی و بهبود گردشگری استان خواهد بود و امیدوارم با توسعه همکاری های دو جانبه بتوانیم در این استان استانداردهای جدیدی به استانداردهای نظام صلاحیت حرفه ای و نظام جامع آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور بیفزاییم.
ابوالفضل عبیدی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز نیز، گردشگری را از محورهای توسعه پایدار برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت های البرز در حوزه های مختلف گردشگری طبیعی، گردشگری کشاورزی، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و... می توان به خوبی برای توسعه پایدار استان بهره برداری کرد.
 وی ضعف های زیرساختی را از مشکلات حوزه گردشگری استان دانست و افزود: نبود هتل های مناسب سبب شده مسافران در یافتن محل اسکان با مشکلاتی مواجه شوند.
عبیدی ناآشنایی گردشگران با فرهنگ مناطق مختلف گردشگری را از دیگر ضعفها خواند و تاکید کرد: گردشگر باید با فرهنگ منطقه ای که به آن وارد می شود آشنا شده و به آن احترام بگذارد. آسیب به محیط زیست و تخریب باغ ها و آلوده کردن رودخانه ها توسط برخی گردشگران سبب کاهش استقبال ساکنان مناطق گردشگری از حضور گردشگران می شود.
مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز بر آموز دو سویه به گردشگران و بومیان ساکن در مناطق گردشگی تاکید و آن را لازمه توسعه و رونق گردشگری خواند و اظهار داشت: آموزش همواره موجب پویایی می شود و توقف ناپذیر است.
وی وجود اقوام مختلف در البز را فرصتی برای توسعه صنایع دستی، اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانوار دانست و بر اهتمام برای اجرای این تفاهم نامه آموزشی تاکید کرد.
همچنین سعید امینی معاون صنایع دستی اداره کل البرز را از استان ها پیش رو در حوزه صنایع دستی اعلام کرد و گفت: به واسطه وضعیت قومی حاکم بر استان، رشته های مختلف صنایع دستی در اینجا رایج است و از ۳۲۰ رشته ثبت شده صنایع دستی حدود ۸۰ رشته در البرز ارائه می شود.
وی افزود: کرج تا پیش از استان شدن از نظر عملکرد و وضعیت فعالیت صنایع دستی در رتبه نخست شهرستان های استان تهران جای داشت.
به گفته وی وجود هزار و ۲۰۰ بیمه شده صنایع دستی در البرز از دیگر نشانه های اهمیت این حوزه در استان و تعامل مناسب ادارات کل میراث فرهنگی و فنی و حرفه ای البرز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار