کد خبر: ۱۴۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 18 December 2015
«روزنامه اعتماد» در گزارشی به وضعیت جناح های سیاسی در استانه انتخابات می پردازد و در گزارشی با تیتر «ليدرهاي اصلاحات در برابر شيوخ اصولگرا» ضمن اشاره به اینکه مهره‌هاي تعيين‌كننده دو جناح سياسي كشور براي تدوين فهرست ثبت‌نام‌ها فعال شده‌اند، نوشته: «اصلاح‌طلبان هر چند از بررسي فرآيندهاي احراز صلاحيت نگراني‌هاي جدي‌اي دارند اما براي حضور در انتخابات مجلس، آمادگي كامل دارند. چه آنكه رفرميست‌هاي سياسي ايران بر‌ خلاف اصولگرايان كه در پيچ ائتلاف انتخاباتي گرفتار آمده‌اند توانستند با دست‌فرمان انتخابات ٩٢ بر اتحاد و انسجام جبهه‌اي خود بيفزايند و به سازو‌كار مناسبي براي ورود به انتخابات مجلس بيايند. همين است كه شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به رياست عارف و با حضور نمايندگان گروه‌هاي مختلف سياسي اصلاح‌طلب برگزار مي‌شود و همه‌شان تصميمات اين جلسه را خط قرمز خود اعلام مي‌كنند. در هفته‌اي كه گذشت اصلاح‌طلبان آخرين مراحل سياستگذاري‌هاي انتخاباتي خود را هم به اتمام رساندند تا همه‌چيز براي ورود حداكثري و پر‌قدرت آنان به انتخابات مجلس فراهم شده باشد.

اما همه اين ترس‌ها منجر به آن نشده تا مديران جناح راست براي جلوگيري از فرود تير خلاص به مغز اين جناح در حال احتضار رضايت دهند. حل‌المسائل نجات از انهدام و انفصام را هم درائتلاف سياسي دنبال كردند اما اين «ائتلاف انتخاباتي» به واقع چيزي نبوده جز «انقسام سياستگذاري» و تصميم‌گيري كلان. راه‌اندازي شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان بي‌ترديد پرده‌برداري از سهامداران جناح راست در انتخابات مجلس دهم است. براساس مكانيزم جديد انتخاباتي اصولگرايان فقهاي ثلاث متشكل از آيات محمد يزدي، موحدي‌كرماني و مصباح‌يزدي نقش شوراي داوري و فصل‌الخطاب را بر عهده دارند. جامعه روحانيت مبارز مسوول و ميزبان جلسات شوراي مركزي ائتلاف انتخاباتي است.

تركيب شوراي مركزي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان كه تا پيش از اين از هشت نفر تشكيل مي‌شد بر اساس جديدترين تحولات به تعداد 13 نفر افزايش پيدا خواهد كرد كه اين افراد نمايندگان چهار گروه سهامداران اصلي جناح راست در انتخابات مجلس خواهند بود.

حزب مؤتلفه (محمدنبي حبيبي، اسدالله بادامچيان)، جبهه پايداري (مرتضي آقاتهراني، صادق محصولي)، جمعيت ايثارگران و رهپويان ولايت (حسين فدايي، عليرضا زاكاني)، جبهه پيروان خط امام و رهبري (محمدرضا باهنر)، فراكسيون اصولگرايان مجلس (غلامعلي حداد‌عادل)، جامعه روحانيت مبارز (سيدرضا تقوي) به همراه علي‌اكبر ولايتي، محمدباقر قاليباف، علي لاريجاني و سعيد جليلي قرار است تركيب نهايي شوراي مركزي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان را تشكيل دهند.

اين شورا وظيفه دارد تا با بررسي اسامي كانديداهاي انتخاباتي ارسال شده از سوي احزاب اصولگرا، ليست انتخاباتي اصولگرايان را تنظيم و نهايي كند. بر اساس مكانيزم تعيين شده اگر اين شورا نتواند در تعيين برخي كانديداها به نتيجه برسد اسامي كانديداهاي انتخاباتي فوق براي اتخاذ تصميم به فقهاي ثلاث داده مي‌شود. اين مدل تقريبا مشابه فرمول‌هاي انتخاباتي پيشين جناح راست است كه در ادوار گذشته به مدل ٧+٨ و ٥+٦ مشهور شده بود».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار