در آستانه سال نو
هرساله در آستانه سال نو و عید نوروز؛ نمایشگاه های بهاره در سراسر کشور برپا می شود. نمایشگاه بهاره مامونیه با هدف عرضه کالا و مایحتاج شب عید مردم در محوطه شهربازی این شهر برپا شد.
کد خبر: ۱۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰ 16 March 2015

گزارش کاملی از این نمایشگاه، نحوه برپایی و حواشی آن تهیه کرده ایم که در ادامه می آید:

*** محل برپایی و غرفه های چادری؛

یکی از حاشیه های این نمایشگاه که اعتراض غرفه داران و مسئولان نمایشگاه را درپی داشت، محل برپایی آن است. به گفته مسئولان نمایشگاه، حتی توافق هم شده بود و مبلغ اجاره و... هم مشخص شده بود. بنظر می رسد فرماندار زرندیه با برپایی نمایشگاه در سالن تربیت بدنی مخالفت کرده و مسئولان نمایشگاه مجبور برپایی آن در مکان فعلی شده اند که با توجه به فضای باز محوطه؛ غرفه ها زیر چادر برپا شده است.

*** سرما؛ بلای جان غرفه داران!

سرمای هوا و غرفه های چادری و نبود امکانات مناسب گرمایشی، موجب اعتراض شدید فروشندگان و غرفه داران به این تصمیم احتمالی فرماندار شده است.

*** عدم استقبال مردم از نمایشگاه!

غرفه داران از عدم استقبال مردم و فروش پایین در 5 روز نخست نمایشگاه گلایه داشتند و دلایل مختلفی را برای آن مطرح می کردند:

- برپایی نمایشگاه حدود دوماه قبل: شاکرمی یکی از غرفه داران که از سنندج در این نمایشگاه شرکت کرده گفت: دو ماه پیش در نمایشگاه قبلی مامونیه غرفه داشتم که حدودا بیش از ده میلیون تومان در ده روز نمایشگاه فروش داشتم. درحالی که اینبار در 5روزه نخست تنها حدود یک و نیم میلیون تومان فروش داشته ام.

به اعتقاد این فروشنده، برپایی نمایشگاه در فاصله دوماه گذشته عامل عدم استقبال مردم از این نمایشگاه است. چراکه مردم بسیاری از مایحتاج خود را در آن نمایشگاه تهیه کرده اند.

*** اعتراض کسبه شهر به برگزاری نمایشگاه!

بنظر می رسد بسیاری از کسبه به برپایی نمایشگاه فصلی در مامونیه اعتراض داشته و آن را عامل اصلی کسادی شب عید می دانند.

البته بیشتر به نمایشگاه دو ماه قبل و نحوه برگزاری آن اعتراض داشته و خیلی به نمایشگاه بهاره اعتراض ندارند.

تعدادی از کسبه شهر نسبت به عدم اطلاع رسانی و حضور غرفه داران غیربومی در نمایشگاه دوماه قبل اعتراض دارند.

این درحالی است که در این نمایشگاه از 85 غرفه، تعداد 75 غرفه به کسبه محلی دارای جواز کسب در شهرستان زرندیه اجاره داده شده است. برخلاف نمایشگاه قبل که حتی مسئولان اصناف زرندیه هم از آن بی اغطلاع بودند و تا پلمپ نمایشگاه هم پیش رفت! که با پادرمیانی! برخی مسئولان این اتفاق نیفتاد و ده روز بسیار خوب و با فروش بالا نصیب غرفه داران عمدتا غیربومی شد.

*** قیمت اجناس در نمایشگاه ارزانتر از مغازه؟! یا گرانتر؟!

خانم ریاحین،یکی از غرفه داران نمایشگاه بهاره که از کسبه شهر هم هستند، در خصوص قیمت و کیفیت اجناس در غرفه نمایشگاه و مغازه خود، گفت: بعنوان مثال شلوار لی بچه گانه کمرکشی سایز یک تا چهارساله؛ در نمایشگاه 25هزار تومان می فروشیم. همین حالا این شلوار را در مغازه 32 هزار تومان قیمت گذاشته ایم.

وی دلیل حضورش در نمایشگاه را اینگونه عنوان کرد: اگر غرفه نمی گرفتم، از فروش شب عید عقب می ماندیم. چراکه مشتریانی که تمایل به خرید از نمایشگاه را دارند، از مغازه ها خرید نمی کنند و حتی اگر نمایشگاهخ برپا نشود، به شهرهای همجوار می روند.

این فروشنده پوشاک در پاسخ به این سوال که آیا نمایشگاه در میزان فروش مغازه ها تاثیر دارد یا خیر؛ گفت: بله فروش مغازه را بسیار کم می کند. مثلا در پنج روز قبل از نمایشگاه حدود دو میلیون فروش مغازه ام بود. حال آنکه در این پنج روز که نمایشگاه افتتاح شده، مغازه حدود 400 هزار تومان فروش داشته است.

وی فروش خود در غرفه نمایشگاه را حدود دو میلیون در 5 روز نخست برشمرد که البته درصد سودش بسیار کمتر از مغازه خود بوده و تازه 500هزار تومان هم اجاره غرفه باید بپردازد.یکی دیگر از غرفه داران که آجیل و شکلات و شیرینی جات می فروخت، و از کسبه بزرگ شهر بوده و فروشگاه بزرگ موادغذایی هم دارد، گفت: نمایشگاه در فروش مغازه اش تاثیری نگذاشته و غرفه اش هم حدود 10 میلیون تومان در 5 روزه اول فروش داشته. وی قیمت و کیفیت اجناس عرضه شده در غرفه نمایشگاه و فروشگاهش را یکی دانست و گفت: همین اجناس را با همین قیمت در فروشگاه می فروشد و در نمایشگاه ارزانتر نمی فروشد.

یکی دیگر از غرفه داران که مواد شوینده و بهداشتی عرضه کرده است، و اتفاقا او هم از کسبه شهر مامونیه بوده و مغازه دارد؛ پوشک مارک .... را در اینجا و در مغازه 17 هزار تومان می فروشیم. درحالیکه قیمت روی آن 22هزار تومان درج شده است.

وی افزود: قیمت همه اجناس موجود در غرفه با قیمت فروش در مغازه خودش یکسان است.

این فروشنده شوینده و بهداشتی گفت: در 5 روز گذشته حدود 4میلیون تومان در نمایشگاه فروش داشته و در همین مدت حدود 2 و نیم میلیون تومان فروش مغازه اش می باشد.

محسن تمجیدی، مسئول برپایی این نمایشگاه، گفت: سعی شده تا غرفه ها در اختیار فروشندگان و کسبه بومی قرار گیرد و تعداد75 غرفه از مجموع 85 غرفه نمایشگاه، به کسبه بومی دارای جواز کسب از شهرستان زرندیه اجاره داده شده است.

وی از عملکرد مسئولان درخصوص جلوگیری از برپایی نمایشگاه در سالن سرپوشیده تربیت بدنی این شهر ابراز گلایه کرد و افزود: علیرغم توافقات انجام شده بر سر زمان برگزاری و مبلغ اجاره سالن و... مطابق روال هرساله، یکباره برخلاف توافق اولیه این فضای مناسب را دراختیار قرار ندادند. که این امر مشکلاتی را برای غرفه داران و مردمی که برای بازدید و خرید به نمایشگاه مراجعه می کنند، ایجاد کرده است.

*** شرایط و وضعیت نمایشگاه:

- آنچه در بدو ورود به چشم می خورد؛ غرفه های بدون تزئینات! در زیر چادر برزنتی و در میان میله های داربست فلزی بود. فروشندگانی که بدون غرفه آرایی و... سعی در فروش اجناس خود داشتند.

- پلوپزهایی که در برخی غرفه ها نقش سیستم گرمایشی را ایفا می کرد و راهرو نسبتا باریکی که رفت و آمد در طول این چادر یا همان نمایشگاه! را سخت می کرد. حال آنکه ازدحام جمعیت در مقابل برخی غرفه ها، راه بندان هم ایجاد کرده بود.

*** بنظر می رسد برپایی نمایشگاه به هرقیمتی! مدنظر مسئولان بوده و خیلی به فکر امکانات رفاهی و خدماتی برای غرفه داران و بازدیدکنندگان نبوده اند.

*** حضور کسبه محلی از نقاط قوت این نمایشگاه بحساب می آید.

- همچنین یادمان باشد که کسبه یکسال به اصطلاح "خاک می خورند" و منتظر فروش شب عید هستند. تعادل در بازار و قیمت و... نباید به قیمت نابودی و خسارت به کسبه شهر تمام شود و مانند نمایشگاه دوماه قبل؛ عده ای فروشنده از آنسوی کشور بیایند و دخل شب عید کسبه منطقه را به جیب بزنند و پول آن را در جای دیگر خرج کنند.

*** هرچه باشد از قدیم گفتند: پول را باید به کاسب محل داد!

*** از طرفی کسبه محل هم با رعایت انصاف، هوای جیب خالی مردم در شب عید را داشته باشند!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار