سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل فقر فرهنگی حاکم بر جامعه برخی افراد دارای نارسایی‌های جسمی، حرکتی، ذهنی و ... در خانه ها به سر می برند، گفت: باید نوع نگاه ها به معلولین تغییر کند.
کد خبر: ۱۴۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 06 December 2015
سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل فقر فرهنگی حاکم بر جامعه برخی افراد دارای نارسایی‌های جسمی، حرکتی، ذهنی و ... در خانه ها به سر می برند، گفت: باید نوع نگاه ها به معلولین تغییر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، زهره بالاگبری در مراسمی که به مناسبت روز جهانی معلولین، امروز (15 آذر) در دبستان استثنایی گلستان (باغچه بان) شهر کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به نوع برخورد و نگاه جامعه به معلولین گفت: تا زمانی که جامعه به معلولین نگاه ترحم آمیز دارد، نمی توان امید داشت که معلولین بتوانند در کنار مردم عادی به زندگی خود ادامه دهند، لذا باید نوع نگاه ها به معلولین تغییر کند.

بالاگبری با بیان اینکه به دلیل فقر فرهنگی حاکم بر جامعه برخی افراد دارای نارسایی های جسمی، حرکتی، ذهنی و ... در خانه ها به سر می برند و والدین آنها از ترس نگاه های جامعه فرزندانشان را از درس و مدرسه محروم می کنند، گفت: اگر به کودکان معلول به عنوان کودکانی با نیازهای ویژه نگریسته شود و عنوان مدارس استثنایی به مدارس با نیازهای ویژه تغییر کند، قطعا گرایش جامعه و والدین نیز تغییر خواهد کرد.

سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه افزود: در برنامه های مشاوره ای با خانواده های دارای دانش آموزان معلول تلاش می شود تا نوع گرایش و تفکر والدین نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه تغییر کند، زیرا در این صورت زمینه اجتماعی شدن دانش آموزان کم توان فراهم خواهد شد.

وی گفت: اگر بتوانیم توانایی های دانش آموزان معلول را شناسایی کرده و در راستای شکوفایی توانمندی  آنها تلاش کنیم، گام مهمی در راستای حضور پررنگ تر این دانش آموزان در جامعه برداشته ایم.

بالاگبری رویکرد آموزش و پرورش استثنایی را جداسازی دانش‌آموزان ندانست و گفت: آموزش و پرورش استثنایی فراگیر سازی آموزش‌ها را هدف اصلی خود می داند.

وی گفت: آموزش و پرورش در صورت ایجاد بستری با نیازهای ویژه خواهد توانست نقش مهمی در آموزش و پرورش صحیح دانش آموزان معلول داشته باشد.

سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آمار جانبازان سالهای جنگ تحمیلی، گفت: علی رغم وجود معلولین جنگ هنوز هم فضاسازی‌های شهری بگونه ای نیست که معلولین جسمی حرکتی بتوانند نیازهای خود را مرتفع کرده و در جامعه زندگی کنند.

بالاگبری سپس تعداد کل دانش آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی استان را 1684 دانش آموز اعلام کرد و گفت: از این تعداد 344 نفر در مدارس عادی به صورت تلفیقی و فراگیر مشغول به تحصیل هستند.

به گفته بالاگبری در مجموع 498 نفر در مجموعه آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه معلمانی که در مدارس استثنایی تدریس می کنند باید تخصص بالایی داشته باشند، گفت: تنها افراد متخصص و توانمند توان آموزش و پرورش صحیح دانش آموزان استثنایی را دارند.

وی دانش آموزان استثنایی را به چند دسته دانش آموزان کم توان از نظر بهره هوشی، ناشنوا و نیمه شنوا، نابینا و نیمه بینا، دارای اختلالات هیجانی رفتاری، اختلالات جسمی حرکتی، چند معلولیتی و اختلالات یادگیری تقسیم کرد و گفت: برای دانش آموزان کم توان ذهنی کتبی ویژه در نظر گرفته شده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار