کد خبر: ۱۳۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ 05 December 2015

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با ناکافی دانستن سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی گفت: باید برای تقویت حوزه تحقیقات و پژوهش در کشورگام های موثرتری برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر زند در مراسم افتتاح نمایشگاه فناوری و فن بازار استان البرز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی ۴۸ صدم درصد است و این درحالی است که میزان فعلی باید به یک درصد برسد تا اثرات خود را نشان دهد.

وی افزود: نقشه جامع علمی کشور در کنار ابلاغیه های مقام معظم رهبری بر تقویت جایگاه تحقیقات وپژوهش در کشور تاکید دارد و باید آن را به شکل جدی تری دنبال کرد.

زند با بیان اینکه پژوهش مانع آزمون و خطا در کارها می شود گفت: در جوامع پیشرفته به واسطه جایگاه بالا و اثربخش پژوهش و تحقیقات هزینه اجرای برنامه ها به حداقل رسیده است و ما هم باید برای رهایی از هزینه های بالا در تصمیم سازی ها به سمت نهادینه کردن امر تحقیق و پژوهش قدم برداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت های بالای کشور در موضوع تحقیق و دانش گفت: برای نمونه تحقیقات کشاورزی در این کشور قدمتی یک صد ساله دارد و امروز به انبوهی از تجارب و دانش ارزشمند در حوزه کشاورزی رسیده است.

وی با تاکید براینکه دانش و یافته های علمی باید در اجرا به کار گرفته شود، گفت: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان ضمن کاهش هزینه ها تولید ثروت را به همراه دارد و می تواند اهداف ترسیم شده کشور را جامه عمل بپوشاند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور دانش و تولید علم را مهمترین ثروت برای هر کشور از جمله ایران دانست و گفت: خوشبختانه در کشور ما ظرفیت های علمی خوبی موجود است اما تاکنون به شکل شایسته در توسعه کشور به کار گرفته نشده است.

زند خاطرنشان کرد: ایران در دوره انتقال قرار دارد و از لحاظ اقلیمی به سمت تغییر در حال حرکت است به گونه ای که با پدیده هایی چون خشکی حوزه های آبگیر، ریزگردها، سیلاب های مختلف و گرد وغبار روبرو هستیم و نیاز است در مواجهه با این پدیده ها امر پژوهش و تحقیق بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و با بررسی های دقیق علمی واتخاذ تصمیم های درست تر با آنها مواجه شد ودر جهت حل شان حرکت کرد.

وی در پایان با ابراز خرسندی از فعالیت های موثر استان البرز در حوزه فناوری و پژوهش گفت: البرز به عنوان مرکز اصلی تحقیقات کشاورزی ایران و با در اختیار داشتن مراکز علمی و تحقیقاتی قوی می تواند جایگاهی اثربخش در پژوهش و تحقیقات کشور داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار