کد خبر: ۱۳۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲ 01 December 2015
احداث خط ریلی برای شهرجدید هشتگرد استان البرز که قرار است سکونتگاه بخشی از جمعیت سرریز تهران و کرج شود به رغم برداشتن گام های اولیه اکنون در کش و قوس کمبود نقدینگی و معارضان می رود تا به یک پروژه بلندمدت تبدیل شود.

پروژه قطار شهری کرج - جدید هشتگرد سال1387 کلید خورد و بنا بود که در مدت چهار سال به بهره برداری برسد و اما این پروژه نیمه تمام در حالی هفت ساله شده که به دلیل وجود معارضان و عدم تامین اعتبار با 85 درصد رشد فیزیکی متوقف شده است .

سه شرکت پیمانکاری این پروژه در حالی ادامه کار را به شرکت چهارم سپردند که اعتباری برای تکمیل پروژه وجود ندارد.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور، طبق قرار قبلی می بایست تا پایان امسال خط یک متروی کرج - هشتگرد به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گیرد اما کمبود اعتبار یک هدف گذاری را هم ناکام گذاشت.

محسن نریمان می گوید: در پی آن هستیم که کمبود اعتبار را از منابع داخلی یا روش های دیگر تأمین کنیم.

وی گفت:بالاخره سوت قطار کرج - شهرجدید هشتگرد دیر یا زود به صدا درمی آید و به امید خدا پس از تأمین اعتبار از منابع داخلی در اوایل سال 95 این خط مترو فعال خواهد شد.

فرماندار ساوجبلاغ نیز گفت: طبق برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته با تکمیل پروژه مترو یکرج - هشتگرد درافق سال 1402 روزانه 73 هزار و 500 مسافر به صورت رفت و برگشت دراین مسیر جابجا خواهدشد.

ابوالقاسم پالیزگیر اظهار داشت: اکنون به علت کمبود اعتبار، راه اندازی خط متروی کرج – شهرجدیدهشتگرد، ایجاد ظرفیت ها و زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز و تلفن، افزایش سرانه های تفریحی، خدماتی، آموزشی، تکمیل و تحویل بیش از 50 هزار واحد مسکونی مهر به ساکنان این شهر جدید تبدیل به یک معضل شده است.

وی گفت:با این حال وجود مسکن مهر و خط متروی کرج – شهرجدید هشتگرد دو مزیت مهم برای توسعه شهر این شهر است.

پالیزگیر با بیان اینکه افزایش جمعیت مسکن مهر موجب جذب خدمات برای شهر می شود، گفت: متروی این شهر نیز زمینه برقراری ارتباط با دیگر شهرهای کشور را فراهم می کند.

وی با تأکید برتسریع این طرح ملی افزود: راه اندازی این پروژه ملی موجب رضایتمندی شهروندان وکاهش چشمگیر بار ترافیک بزرگراه کرج - قزوین خواهد بود.

فرماندار ساوجبلاغ افزود: با راه اندازی مترو زمان سفر به کرج و تهران در شرایط موجود کاهش می یابد وموجب صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه حمل و نقل می شود.

پالیزگیر گفت:شهرجدید هشتگرد برای سرریز جمعیت کلانشهر تهران و کرج راه اندازی شده وتوقع وانتظار از مدیریت این کلانشهرها ، حمایت وتوجه به این شهر می باشد چرا که بار بزرگی را از دوش کلانشهرها برداشته است.

مدیرعامل شرکت عمران ومجری طرح مترو شهرجدیدهشتگرد نیز گفت: یکی از نیازهای اساسی استان البرز وشهرستان ساوجبلاغ به دلیل حجم ترافیک که در بزرگراه هاوجود دارد راه اندازی مسیر ریلی می باشد.

سید شمس میریان افزود: پروژه متروی کرج - شهرجدید هشتگرد در واقع ادامه خط ریلی تهران - کرج است که تا شهرستان ساوجبلاغ خطوط انتقال ریلی برقرار خواهد کرد.

وی گفت: این پروژه به لحاظ کمبود اعتبار ، کمی طولانی شده که با تأمین منابع از اعتبارات دولتی وداخلی در شش ماهه اول سال آینده شاهد به بهره برداری رسیدن آن خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت عمران و مجری طرح مترو شهرجدیدهشتگرد افزود:علت تأخیر پروژه علاوه بر فقدان اعتبارات کافی، معارضات ملی وتأسیساتی در طول مسیر می باشد.

به گزارش ایرنا میریان گفت: برآورد کلی اعتبار مورد نیاز این پروژه معادل 550 میلیارد تومان بوده که حدود 300 میلیارد تومان تا به حال هزینه شده ومبلغ 250 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است .

میریان اظهار داشت: یکی از نیازهای اصلی پروژه تأمین ایستگاه بین راهی می باشد که از نظر فنی بررسی های لازم به عمل آمده وبا کمکی که از جانب بخش خصوصی خواهد شد امکان احداث یک ایستگاه از محدوده پل کردان وکارخانه های این محدوده به وجود خواهد آمد.

وی افزود: فاصله کرج - شهرجدید هشتگرد 25 کیلومتر و مسیر رفت وبرگشت 50 کیلومتر که از آن 26 کیلومتر برابر 50 درصد ریل گذاری شده است وبا توجه به تمدید اعتبار خرید ریل وتجهیزات وبر طرف شدن معارضان که در حال حاضر بیش از 85 درصدآنها برطرف شده، امیدواریم در 6 ماهه اول سال 95 شاهد به بهره برداری این پروژه باشیم.

شهرستان ساوجبلاغ دارای 250 هزار نفر جمعیت است که با واگذاری حدود 65 هزار واحد مسکن مهر به مردم جمعیت این شهرستان در سال های آینده از 500 هزار نفر فراتر می رود.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
95 هم گذشت وهیچ اتفاقی نیفتاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار