درحالیکه موضوع لغو روادید ایران با کشورهای همسایه از سابقه دیرینه ای برخوردار است ،اهتمام به رابطه وقرابت مذهبی وفرهنگی بین دو کشورایران وعراق به برکت وجود عتبات عالیات وارتباط معنوی وتنگاتنگی که بین مردم ومسئولین دوکشور به وجود آمده است بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
کد خبر: ۱۳۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳ 29 November 2015
این روزهاشهر مرزی مهران خیل انبوهی از مشتاقان زیارت حرم حضرت ابا عبدالله الحسین را در خود جایی داده است،زائرینی ازنقاط مختلف کشور به پایانه مرزی مهران آمده اند تا دراربعین حسینی بزرگترین تجمع جهان اسلام را رقم بزنند.

به گزارش تابناک ایلام،امسال تردد از پایانه مرزی مهران متفاوت تر از سال گذشته شده است ،از امکانات وتجهیزات گرفته تا خدمات ومقررات ،همه تغییر یافته اند تا زائرین اربعین حسینی بدون کمترین مصائبی در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی حضوریابند.

اما دراین بین عده زیادی از هموطنانمان باتصور حذف مقررات ونظامات خروج از مرز،بدون دریافت ویزا به مهران عزیمت کرده اند و روزها در پشت گیتهای پایانه مرزی مهران مترصد فرصتی بودند تا بتوانند با دور زدن مقررات از مرز خارج شوند ،درحالیکه شنیده ها حکایت ازاین دارد که  تعدادی زیادی از آنان در ساعات پایانی امروز توانستند بر مقررات فایق آیند وباتحمیل زور برقانون از مرز خارج شوند!

موضوعی که این روزها بیشتر سرزبانها بود وبارها بارها در سایتهای خبری وخبرگزاری ها به نقل از مسئولین به آن پرداخته شد "ممنوعیت خروج از مرز بدون گذر نامه وویزا " بود مساله ای که همه مسئولین سیاسی وانتظامی هردورکشورایران وعراق در اجرای آن متفق القول بودند.

مساله مهمتر اینکه این روزها امکان عدول یا عدم عدول مسئولین ازاین قانون توسط مسئولین کشورایران وعراق ،زائرین بدون ویزا را دربزرخ رفتن یا برگشتن گرفتار کرد ودراین میان اظهارات نسنجییده تعدادی از مسئولین استانی وکشوری باعث دامن زدن به این مساله شد تا نهایتا آنچه که نباید اتفاق می افتاد اتفاق افتاد وجمعیت زیادی از زائرین  که دربرزخ رفتن وبرگشتن گرفتار آمده بودند خواست واراده خود را بر قانون تحمیل کردند ورفتن به بهشت بین الحرمین را نصیب خود ساختند!

اینک که مساله اربعین حسینی به مساله بزرگ مذهبی بین دوکشور ایران وعراق مبدل شده است ،عدم اهتمام به حذف روادید بین دوکشور وعملیاتی نمودن آنباعث بروز مشکلات بزرگتری درسالهای آینده خواهد شد زیرا اغلب مردمی که این روزها  برای دریافت ویزاو پاسپورت هزینه های فراوانی را متحمل شده اند بامشاهده این دوگانگی قطعا درسالهای آتی مصائب دریافت این مدارک رابه جان نخواهند خرید وبا این تفاسیر درسالهای آتی سیل جمعیت افراد بدون ویزا به سمت پایانه مرزی مهران از جمعیت کنونی فزونی خواهد یافت.
رییس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه پس از بازدید از پایانه مرزی مهران ورصد مشکلات زائرین در جلسه ستاد اربعین به موضوع لغو روادید دو کشور اشاره کرد وگفت:مسئولان عراقی در دولت جدید که مستقر شده است به ما اعلام کردند که مایل هستند بین ایران و عراق روادید لغو شود، اما این موضوع محقق نشد و ما نیز تلاش خود را می‌کنیم که روادید را لغو کنیم.

وی افزود: روابط بین دو کشور بسیار نزدیک است و این موضوع از مواردی است که همیشه در دستور کار قرار دارد.

درحالیکه موضوع لغو روادید ایران با کشورهای همسایه از سابقه دیرینه ای برخوردار است ،اهتمام به رابطه وقرابت مذهبی وفرهنگی بین دو کشورایران وعراق به برکت وجود عتبات عالیات وحرمین معصومین حاضر درایران وارتباط معنوی وتنگاتنگی که بین مردم ومسئولین دوکشور به وجود آمده است بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

قدرمسلم این است که با حذف قوانین دست وپا گیر وتوجه بیشتر به زیرساختهای استان ایلام وبهبود شرایط در کشور عراق، می توان موضوع اربعین را به مهمترین واثرگذارترین موضوع درکشورهای  ایران وعراق مبدل کرد همانطور که عربستان سعودی توانسته است از موضوع حج صرفنظر از ارزشهای معنوی آن به شکل خیره کننده ای منتفع شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار