کد خبر: ۱۳۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 23 November 2015

عملیات احداث پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد از 4 سال گذشته در زمینی به ابعاد 15 هکتار آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز به بهره برداری نرسیده و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، فرماندار ساوجبلاغ معتقد است که پایان نیافتن آن باعث تخریب بسیاری از اراضی پایین دست هشتگرد شده است.

ابوالقاسم پالیزگیر افزود: تعهد شرکت آبفای استان البرز مبنی بر افتتاح این مجموعه دو سال گذشته بوده و پایان نیافتن آن موجب خسارت فراوان زیست محیطی به اطراف تصفیه خانه و اراضی کشاورزی شده است.

وی تصریح کرد: اداره محیط زیست برای رفع مشکل با متصدیان ساخت تصفیه خانه گفت وگو داشته و کار به مسائل قضایی هم رسیده و از آبفا تعهداتی اخذ شده تا نسبت به تکمیل تصفیه خانه اقدام کرده و مجموعه را در مدار بهره برداری قرار دهد.

وی افزود: هم اکنون فاضلاب شهرجدید در 16 لاگون غیراستاندارد ذخیره می شود و سرریز آن به زمین های کشاورزی شهرهشتگرد و ینگی امام وارد می شود که بسیاری از کشاورزان نیز برای آبیاری اراضی خود از آن استفاده می کنند و امیدواریم که با راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب، این مشکلات برطرف شود.

فرماندار ساوجبلاغ همچنین گفت: همه مجموعه اکنون آماده است و شرکت آبفای استان البرز معطل یک دستگاه ژنراتور برای برق اضطراری تصفیه خانه است تا در هنگام قطع برق سیستم تصفیه مختل نشود.

فرماندار ساوجبلاغ افزود: برای خرید ژنراتور ونصب تأسیسات آن بنا به اعلام آبفا بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درصورت تامین اعتبار هماهنگی های لازم برای افتتاح تصفیه خانه در سفر معاون اول رئیس جمهوری که به زودی صورت می گیرد و یا هنگام سفر هیأت محترم وزیران به استان با حضور یکی از أعضا هیأت وزیران انجام خواهد شد.

علیرضا ترابی مجری پروژه های آب وفاضلاب شهرستان ساوجبلاغ و مسکن مهر استان البرز اما در این باره گفت: پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید از 4 سال گذشته در زمینی به ابعاد 15 هکتار آغاز شد که کمبود اعتبار و تحریم باعث عقب افتادن بهره برداری از این طرح مهم شده است.

ترابی افزود: با توجه به پیش بینی جمعیت شهرجدید هشتگرد به میزان 670 هزار نفر، تصفیه خانه در هفت مدول 100 هزار نفری پیش بینی شده که فاز نخست مدول اول در بخشی از زمین به مساحت 3.75 هکتار و برای ابنیه یکصد هزار نفر در دست احداث است که تنها نیم مدول آن (پنجاه هزار نفر) نصب تجهیزات و آماده بهره برداری خواهد شد و در صورت تخصیص اعتبار، پروژه در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

ترابی گفت: سعی بر آن است پس از تکمیل و بهره برداری از نیم مدول اول، کارخرید و نصب تجهیزات نیم مدول بعدی را از محل فروش پساب تصفیه خانه فاضلاب و بامشارکت مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به اتمام وبه مرحله بهره برداری برسانیم.

مجری پروژه های آب وفاضلاب شهرستان ساوجبلاغ ومسکن مهر استان البرزبااشاره به اینکه اعتبار هزینه شده برای این پروژه تاکنون 14میلیارد تومان بوده است، افزود: جهت راه انداختن اولیه بخش مایع پروژه 2 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

صادقی رئیس آبفای شهرستان ساوجبلاغ نیز دراین خصوص گفت: پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرجدید هشتگرد دومین پروژه زیست محیطی استان البرز واولین پروژه تصفیه خانه فاضلابی به روش SBR است.

وی گفت: باتوجه به مشکلات فاضلاب موجود در شهرستان و دفع فاضلاب شهرجدید و ازدیاد جمعیت با واگذاری مسکن های مهر و حساسیت پروژه، تمام سعی و تلاشمان تکمیل این طرح است.

صادقی گفت : راه اندازی این پروژه میتواند به نفع دستگاههای دیگرنیز باشد زیرا از پساب این تصفیه خانه می توان در زمینهای کشاورزی ، فضاهای سبز وگلخانه ها وهمچنین تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار