دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی با بیان اینکه سالانه بیش از یک‌میلیارد نخ سیگار به استان قاچاق می‌شود، گفت: در هفت ماه ابتدایی سال، یک‌میلیون ۵٧۵هزار و ٧٨٠ نخ سیگار قاچاق کشف‌ و جمع‌آوری شد.
کد خبر: ۱۳۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 21 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محمد‌ابراهیم افشاری در گفتگو با شهرآرا اظهار کرد: علاوه‌بر‌آن در همین مدت هفت ماه دو باند بزرگ قاچاق سیگار که از استان‌های جنوبی کشور قصد وارد‌کردن سیگار قاچاق به استان داشتند، شناسایی شدند و پرونده آنان پس از ضبط کالای قاچاق به تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی در پاسخ به آمارهای واردات قانونی و قاچاق سیگار اظهار کرد: براساس آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کشور منتشر کرد، در دوازده‌ماهه سال گذشته و از مبادی رسمی و گمرک کشور ١٣میلیارد و ۶٠٠میلیون نخ سیگار وارد کشور شد.

به‌گفته افشاری، تولید سیگار در کشور سال گذشته ٢٧میلیارد و ۶٠٠ میلیون نخ سیگار بود؛ درحالی‌که آمار مصرف سیگار در سال گذشته ۶۵میلیارد نخ سیگار عنوان شد.

وی تصریح کرد: بر پایه این آمار، سال گذشته ٢۴میلیارد نخ سیگار در کشور قاچاق شد که با لحاظ‌کردن این آمار می‌توان گفت در حدود ٣۵تا۴٠درصد سیگار موجود در بازار قاچاق است.

افشاری در ادامه با اشاره به آمارهای استان، بیان کرد: با توجه به همین آمار مصرف سیگار در استان ۴میلیارد و ٨٠٠میلیون نخ سیگار در سال تعیین شد که بر‌این‌اساس استان خراسان‌رضوی ٨/٧ مصرف کشور را به خود اختصاص داده است.

وی نسبت مصرف سیگار در استان در مقایسه با دیگر‌استان‌های کشور را متوسط ارزیابی کرد و گفت: این میزان مصرف سیگار در استان با درنظرگرفتن جمعیت استان و نیز جمعیت زائری که به استان وارد می‌شوند، دربرابر با دیگراستان‌ها رقم بالایی نیست.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی افزود: دراین‌راستا برآوردی که از سیگارهای قاچاق‌شده‌ برای استان وجود دارد، یک‌میلیارد و ٧٧٠میلیون نخ سیگار در طول سال است.


٢٠ برندی که مظهر قاچاق است

افشاری اظهار کرد: در سال جاری و براساس اطلاعیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، بیست برند سیگار به‌عنوان مظهر قاچاق (١٠٠درصد کالا قاچاق است) اعلام شد و چنانچه بازرسان و ماموران سازمان صنعت و معدن با موارد فروش این نوع سیگار مواجه شدند، باید نسبت به جمع‌آوری این نوع سیگارها و تشکیل پرونده تعزیزاتی اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه اسامی این برندهای سیگار به تمام شهرستان‌های استان و سازمان صنعت و معدن به‌منظور مقابله و جمع‌آوری اعلام شده است، گفت: مضراتی که سیگارهای قاچاق دارد، به‌مراتب بیش از مصرف دیگر سیگارهاست؛ چراکه محل تولید و نوع مواد مصرف‌شده برای تولید این نوع سیگارها مشخص نیست و همین مسئله به‌نوعی در تشدید مضرات این سیگار نقش اساسی بازی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار