توصیه‌های هفت‌گانه آیت‌الله مکارم شیرازى به مناسبت اربعین حسینى، هشدار این مرجع تقلید نسبت به آمار وحشتناک اعتیاد در کشور، تاکید آیت الله سبحانی به تخصصی شدن تبلیغ و درخواست آیت الله نوری همدانی مبنی بر تبلیغات درزمینه اهمیت وقف، از جمله دیدگاه های مراجع تقلید در روز جاری بود.
کد خبر: ۱۳۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲ 18 November 2015
آمار اعتیاد در کشور وحشتناک است

آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه طلاب، روحانیون، پدران و مادران باید در توجه به مسائل تربیتی صبر، اسقامت و حوصله داشته باشند، گفت: بازگشت و تربیت انسان‌هایی که دچار عادات سوء هستند نیازمند صبر و تحمل فراوانی است که نیازمند پیگیری مداوم برای برطرف کردن مشکلات این افراد است.
وی با تأکید بر اینکه با مراقبت نباید گذاشت که افراد دچار اعتیاد شوند، گفت: برخی افراد هنگامی که معتاد می‌شوند بازگشت مجدد آن‌ها بسیار سخت است و مجددا به سمت اعتیاد می‌روند، بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است.
استاد برجسته حوزه به آمار اعتیاد در زنان و مردان و کودکان اشاره و با بیان این مطلب که این آمار وحشتناک است، ابراز کرد: مسئله اعتیاد سیاسی شده است زیرا دشمنان به دنبال اعتیاد جوانان هستند زیرا فرد معتاد حاضر به قرار گرفتن در خط مبارزه نیست بنابراین باید تلاش شود تا افراد در گرداب اعتیاد گرفتار نشوند.

آسایش دل طلاب موجب راحتی قلب امام زمان (عج) 

آیت‌الله حسین وحید خراسانی در دیدار حجت‌الاسلام ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و جمعی از مسئولان این مرکز، با بیان اینکه کار شما در مرکز خدمات ارزش بسیاری دارد، اظهار کرد: روایتی وجود دارد که سندش تمام است و بیان می‌کند عده‌ای در آسمان‌ها هستند که معنون به عمله طلاب هستند و اینها کسانی هستند که گره از کارهای طلاب باز می‌کنند.
وی اضافه کرد: خدمت به محرومین از افضل قربات است، اما وقتی اهل علم در راه تفقه در دین هستند کمک به این افراد قابل درک و توصیف نیست.
این مرجع تقلید با بیان اینکه آسایش دل طلاب و روحانیون موجب راحتی قلب امام زمان (عج) است ادامه داد: شما ببینید که درآمد یک طلبه از شهریه چقدر است و اگر به دنبال کار دیگری برود چه مقدار درآمد خواهد داشت، اما طلبه وقت خود را صرف تحصیل کرده است و کمک به آنها ارزش بسیاری دارد.
وی تصریح کرد: طلاب و روحانیون کفیل ایتام آل محمد (ص) هستند و خدمت به آنها توفیق بزرگی است که نصیب شما شده است.
وحید خراسانی با اشاره به حدیث ثقلین اظهار کرد: دو چیز در اهل علم باید عملی شود یکی قرائت قرآن و دیگری سنت، کاری که نسیم بهار با زمین مرده می‌کند، تلاوت قرآن با دل انسان‌ها می‌کند، قرآن را هر روز بخوانید و به امام زمان (عج) هدیه کنید.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی هر روز یک هدیه درب خانه شما بیاورد، شما عید نوروز بهترین هدیه را به او می‌دهید؛ اگر طلبه هر روز قرآن بخواند و هدیه به امام زمان (عج) کند، امام زمان (عج) شب قدر توفیقات بسیاری برای او قرار می‌دهد.

لزوم تبلیغات درزمینه اهمیت وقف

آیت الله حسین نوری همدانی در جمع اعضای کنگره بزرگداشت آیت الله میرزا ابوطالب قمی اظهار داشت: وقف از موضوع های بسیار مهم در دین مبین اسلام و پرثمر برای اجتماع است.
وی افزود: وقف از جمله باقیات الصالحات به شمار می رود و خداوند در آیات قرآن می فرماید زندگی دنیا مانند باغستانی است که مدتی ثمر می دهد و پس از مدتی خزان و پژمرده می شود که وقف موجب می شود انسان همواره از اعمال نیک خود بهره ببرد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان ها باید متوجه و آگاه باشند و چیزی باقی بگذارند که جاویدان و در صحنه زندگی برقرار و ماندگار باشد گفت: سنت حسنه وقف از جمله مواردی است که همواره برقرار و ماندگار است.
وی ادامه داد: هر انسانی به هر صورت چه فرهنگی و چه اقتصادی و سیاسی و به مردم خدمت کند، اثری از خود باقی می گذارد که پس از مرگ برقرار است.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه اعمال، اخلاق و اعتقادهای انسان در کتابی ثبت می شود خاطرنشان کرد: کتاب دیگر مخصوص انسان مربوط به آثاری است که از وی باقی مانده است که یکی از آنها وقف است، هر انسانی می تواند بر اساس عملکرد خود هنر، کتاب و قلم خود را وقف کند.
وی با بیان اینکه احیای سنت وقف به تبلیغات و فرهنگ سازی نیاز دارد گفت: باید برنامه ای در رسانه ای ملی برای وقف تهیه شود و به صورت هفتگی در آن برای مردم به ایراد سخن پرداخت، زیرا تبلیغات سمعی و بصری در این زمینه اثرگذاری بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه احیای وقف بسیار مهم است تصریح کرد: باید در نظر داشت مردم متدین هستند، همواره سعی کردند آثاری از خود به جای بگذارند بنابراین تبلیغات درباره موقوفات همواره مهم بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه میرزا ابوطالب قمی از علمای بزرگ بوده است، گفت: در آن دوران برخی علما امکانات فراوانی داشتند که در مسیر ترویج اسلام و کمک به مردم از آنها استفاده می کردند.

تبلیغ برای قشرهای مختلف جامعه متفاوت است

آیت الله جعفر سبحانی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان داشت: گاهی اوقات یک مبلغ در امور تبلیغی خود با انسانی دانشمند طرف است و از این رو برای سخن گفتن با او باید با بیان و برهان سخن بگوید این در حالی است که تبلیغ برای سایر قشرهای جامعه متفاوت است. 
وی ادامه داد: اگر مبلغی با یک انسان متوسط طرف است باید با زبان نصیحت با طرف خود برخورد کند و نحوه رفتار با این فرد با نحوه رفتار با فردی که دانشمند است متفاوت است. 
این مرجع تقلید اظهار داشت: گاهی اوقات نحوه راه رفتن یک طلبه در خیابان و وقار او می تواند تبلیغی برای اسلام و تشیع باشد و روحانیان در سخن گفتن با مردم باید همواره وقار خودشان را حفظ کنند. 
وی ابراز داشت: افراد مختلفی در حوزه علمیه این گونه بودند که روش و رفتار آن ها برای ما الگو بود و باید چنین افرادی همواره مورد تحقیق و شناسایی روحانیان قرار گیرند. 
وی بیان کرد: طلبه ها همیشه باید مراقب بیان، زبان و کلام خود باشند تا بتوانند تاثیر مناسبی از تبلیغ خود بر روی مردم داشته باشند.

توصیه‌های هفت‌گانه به مناسبت اربعین حسینى

آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور پیامی به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، هفت نکته که از سوی عزاداران در این ایام باید رعایت شود را متذکر شد.
در بخشی از این پیام آمده است: در اینجا لازم مى‌دانم چند نکته را به همه زوار عزیز و گروه‌هایى که به آنها خدمت مى‌کنند یادآور شوم:
اوّل: همگى سعى کنند نیت‌هایشان کاملا خالص باشد و به همین دلیل از هرگونه تبلیغات شخصى و جناحى بپرهیزند که بسیار با اهداف مقدس شهدا ناسازگار است.
دوم: همگى به یکدیگر مخصوصا به کسانى که به هر دلیل در راه مى‌مانند کمک کرده و مشکلات آنها را حل کنند.
سوم: از هرگونه عجله و شتاب که ممکن است خداى ناکرده موجب به هم ریختن صفوف و حوادث دردناکى مانند فاجعه منا شود بپرهیزند و خونسردى و آرامش خود را در هر حال حفظ کنند.
چهارم: از زیارت طولانى پرهیز کنند و به زیارت مختصر قناعت کنند و محل را براى دیگران خالى بگذارند و به دستور «زر فانصرف» عمل کنند.
پنجم: گردانندگان مواکب به مسائل فرهنگى توجه فراوان داشته باشند و از این رستاخیز عظیم براى آن استفاده کنند، نمازها را اوّل وقت بخوانند، خواهران حجاب را کاملا رعایت کنند و از خرافاتى که موجب وهن این مراسم باشکوه مى‌شود، خوددارى کنند.
ششم: قوانین و مقررات را که مایه نظم جمعیت مى‌شود کاملا رعایت کنند و از آلوده ساختن محیط زیست جدا بپرهیزند.
هفتم: براى حلّ مشکلات جهان اسلام و فتنه‌هاى دشمنان و نجات مظلومان از چنگ ظالمان و وحدت مسلمین دنیا و برآمدن حاجات از صمیم دل دعا کنند.

روح انسان‌ها در سایه قرآن پرورش می‌یابد

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: نفسی در انسان وجود دارد که وی را ملامت می‌کند و علت انجام کار را از او می‌پرسد. نفس ما همیشه یک جنبه ارتباطی با الله دارد و همان است که ما را ملامت می‌کند و به آن ظلم و خیانت می‌کنیم.
این مفسر قرآن با بیان اینکه کانون خانواده با محبت تشکیل می‌شود، گفت: خانه‌ای که با طلاق خراب شده است، به آسانی آباد نمی‌شود و زن و مرد این خانواده افسرده می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: قرآن مانند حبل متین و طناب آویخته است، به همین دلیل بیان شده «واعتمصمو بحبل الله...»، به این وسیله می‌توانیم به وحدت برسیم.
جوادی آملی اضافه کرد: قرآن برای پرورش و تکمیل روح نازل شده است، بنابراین با استفاده از مطالب مطرح شده در آن می‌توان روح خود را پاک و منزه کرد.
وی با اشاره به اهمیت و فضیلت زن گفت: فضیلت زن به آن است که بتواند انسان کامل تربیت کند و مادر شود و از دامن او افراد به معراج بروند، تاثیر مهم خانواده بر مادر و زن است.
این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: ذات اقدس الهی می‌داند مصلحت هر فرد چیست و تصمیم‌های خیر را در قلب افراد القا می‌کند، ولی شیطان در اندیشه انسان اثر می‌گذارد و سبب شک و شبهه می‌شود.

روحیه جهادی گزینه روی میز ما در مقابل مستکبران

آیت الله نوری همدانی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به کلامی از نهج البلاغه اظهار داشت: جهاد برای گرفتن حق است و اگر انسان زنده باشد و ذلیلاله زندگی کنند گویا دچار مرگ شده است.
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه مرگ در راه حق از افتخارات است افزود: افرادی در تاریخ وجود دارند که زیر بار ظلم نرفتند و در راه مبارزه با ظلم، مرگ با عزت را به زندگی ذلیلانه برتری دادند.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه باید ببینیم اصالت در جنگ با تجهیزات نظامی است یا در ایمان افزود: برخی به تجهیزات نظامی خود حتی سلاح‌های هسته‌ای افزودند، اما برخی معتقدند اصالت با ایمان است.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه ما گزینه‌ای روی میز داریم که هیچ کس ندارد گفت: گزینه ما این است که افراد را طوری تربیت می‌کنیم که از شهادت استقبال می‌کنند و روحیه جهادی دارند.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه نیت و هدف ما طوری تنظیم شده است که می‌بینیم اصالت با ایمان است خاطر نشان کرد: در دوره پیامبر (ص) تجهیزات دشمن همیشه بیشتر بود اما مسلمانان غالب بودند و دلیل آن علاقه‌ای است که ما به امام خود داریم اما آن‌ها به اجبار به جنگ آمده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در جهاد باید امام یا ولی فقیه فرمانده سپاه باشد به همین دلیل این جنگ نیست و جهاد است گفت: از طرفی اسلام سعی می‌کند از راه تجهیزات جنگی نیز قدرتمند باشد و به اندازه‌ای که دشمن مرعوب شود باید ابزار جنگی به دست بیاوریم.

جمعیت میلیونی اربعین از برکات نظام اسلامی و ولایت فقیه

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار با جمعی از اعضای سمینار بررسی نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی؛ با اشاره به وعده حق خداوند در قرآن مبنی بر گرفتن انتقام خون شهیدان مظلوم تصریح کرد: این وعده حق است و اگر یک روز به آخر دنیا مانده باشد در آن روز انتقام خون امام حسین (ع) گرفته می‌شود.
این مرجع تقلید با اشاره به حضور میلیونی مردم در اربعین حسینی، گفت: خداوند چنان محبتی در دل شیعیان قرار داده است که برای روز اربعین امام حسین (ع) خطر را به جان می‌خرند و پیاده به سمت کربلا و به عشق این امام همام راه می‌افتند.
آیت‌الله علوی گرگانی ایثارگری امام حسین (ع) را در راه تثبیت ارزش‌های دینی مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: امام حسین (ع) برای نجات جامعه از انحرافات به شهادت رسید تا دین خدا حفظ شود.
وی امام حسین (ع) را وارث انبیا و اوصیای الهی ذکر کرد و گفت: امام حسین (ع) نزد خداوند دارای جایگاه والا و ارزشمندی بود و در راه حفظ ارزش‌های دین خداوند به شهادت رسید و با شهادت خود جهان را به لرزه در آورد.
این مرجع تقلید با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در تاکید به برگزاری باشکوه مراسم اربعین اضافه کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات لازم در راستای برگزاری هرچه بهتر این مراسم صورت گیرد.
این مرجع تقلید برکات نظام جمهوری اسلامی،‌ انقلاب و رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد:‌ به برکت نظام و انقلاب است که می‌توانیم جمعیت میلیونی را عازم کربلا کنیم و در این راستا باید قدردان ولی فقیه و نظام باشیم.

هیچ تفسیری به اندازه المیزان کامل و جامع نیست

آیت الله العظمی حسین نوری هدانی، در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقران این مفسر قرآن کریم برگزار شد، اظهار داشت: علامه طباطبایی دارای ویژگی‌ها و کمالات فراوان و فقیه و حکیمی والا مقام بود.
وی بیان داشت: علامه طباطبایی خدمات گسترده‌ای را به دنیای اسلام، جهان تشییع و بشریت داشته است و ایشان در حقیقت کوهی از علم و اخلاق بود.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه علامه طباطبایی انسانی متواضع، مهربان، عالم و با اخلاق بود، گفت: من افتخار داشتم تا به مدت ۵ سال در کلاس درس تفسیر قرآن علامه حضور داشته باشم و رفتار و اخلاق ایشان برای همه شاگردانشان الگو و درس بود.
وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی علامه طباطبایی ابراز داشت: این عالم وارسته در حقیقت شاگرد شایسته مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود و قرآن کریم در روح علامه طباطبایی اثر می‌گذاشت و وقتی ایشان در زمان درس دادن به آیات عذاب می‌رسید اشک می‌ریخت.
استاد سطوح عالی حوزه در ادامه با بیان اینکه علامه طباطبایی با وجود اینکه در تنگنای مالی قرار داشت اما هیچ‌گاه از وجوهات استفاده نمی‌کرد، افزود: علامه طباطبایی بسیار ساده زیست بود و ایشان در سن ۷۰ سالگی به دنبال خانه اجاره‌ای می‌گشت.
آیت الله نوری همدانی، بیان داشت: علامه طباطبایی هر سال برای یک یا دو ماه به مشهد مقدس مشرف می‌شد و در این مدت هر روز برای اقامه نمازهای یومیه به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شد.
وی در ادامه عنوان کرد: علامه طباطبایی برای تفسیر آخرین آیه سوره بقره بیش از ۵۰ صفحه مطلب آورده است که این امر برای هیچ آیه‌ای سابقه نداشته است.
این مرجع تقلید شیعیان در ادامه تأکید کرد: در جامعه باید موضوعات مهمی از جمله امر به معروف و نهی از منکر برقرار باشد و در این زمینه علما و فقها برای تبیین آن نقش مهمی بر عهده دارند.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه علامه طباطبایی علاوه بر تفسیر در زمینه علوم دیگر همانن علم اصول نیز تبحر داشت، افزود: ایشان فقیه و مفسر بزرگی بود که در زمینه علوم اصول و فقه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار